روزهای سخت پرستاری در بحران کرونا/ماجرای واکسیناسیون پرستاران

به گزارش خبرنگار مهر، جامعه پرستاری کشور همچون پزشکان و سایر نیروهای مدافع سلامت، در طول ۱۴ ماه گذشته که کشور درگیر ویروس کرونا شده است، همواره در صف اول خدمت به بیماران قرار داشته است، به طوری که چند ده هزار نفر از پرستاران در این مدت گرفتار ویروس شده و مجبور به ترک محل کار شده اند. در این بین، تعدادی از نیروهای پرستاری به دلیل شدت ابتلاء جان خود را از دست داده اند. اما، شنیده می‌شود که به رغم تلاش نیروهای پرستاری در مبارزه با کرونا، هنوز برای دسترسی به واکسن با مشکل مواجه اند.

کوروش نادری نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری، با عنوان این مطلب که همچنان هزاران پرستار در کشور موفق نشده اند واکسن بزنند، گفت: آنچه در خصوص واکسیناسیون گروه‌های پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری توسط وزارت بهداشت رخ داد، ادامه روند تبعیض آمیز و ناعادلانه با گروه پرستاری است. در حالی که پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا بیشترین حضور بر بالین بیماران را داشته و از این نظر آسیب پذیرترین گروه بودند ولی متأسفانه کمترین توجه به این گروه و دغدغه‌ها و موانع خدمتی آنان شده است.

وی افزود: به رغم تمام پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری و تهیه آمار از پرستارانی که تاکنون واکسن نزده اند همچنان هزاران پرستار در کشور موفق نشده اند در قبال بیماری کرونا واکسینه شوند، این در حالی است که در رفتاری تبعیض آمیز عده‌ای از مسئولان اصرار دارند بر طبل جدایی پزشکان از سایر گروه‌های پیراپزشکی و پرستاران بکوبند و با رفتارها و عملکرد تبعیض آمیز موجبات دل شکستگی و ناامیدی پرستاران و سایر گروه‌های پیراپزشکی را فراهم آورند.

نادری با عنوان این مطلب که جامعه پرستاری بیش از ۱۳۰ نفر از بهترین‌های خود را در راه حفاظت و صیانت از حریم امنیت سلامت جامعه از دست داده است، گفت: متأسفانه این رفتار و عملکرد تبعیض آمیز نقطه منفی در کارنامه و عملکرد مسئولان در خصوص حرفه پرستاری و پرستاران است و این موضوع هرگز از خاطر پرستاران پاک نخواهد شد.

در همین حال، کمبود نیروی پرستاری که تا قبل از پاندمی کرونا هم وجود داشت، در ایام کرونا بیش از پیش خودش را نشان داد. زیرا، با آمدن موج‌های سنگین بیماری و شلوغ شدن بیمارستان‌ها از حضور بیماران، کمبود پرستار به شدت خودنمایی می‌کند. این وضعیت به قدری بغرنج است که بعضاً پرستاران در سه شیفت متوالی در بیمارستان‌ها حضور دارند و با تن خسته و رنجور، مشغول خدمت به بیماران هستند. اما، این گونه خدمت کردن، جز اینکه منجر به تحلیل نیروهای پرستاری و کاهش کیفیت مراقبت از بیماران می‌شود، هیچ دستاورد مثبتی به همراه ندارد.

خلیل ملکی رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سراب گفت: حجم کاری بالا، شیفت‌های طولانی و اضافه کاری‌های اجباری پرستاران واقعاً خسته کننده و فرسایشی شده مسئولان هر چه زودتر برای استخدام و جذب نیرو تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی اقدام کنند.

وی افزود: ورود موج چهارم کرونا و افزایش بیماری‌ها در بیمارستان باعث شد پرستاران شیفت‌های طولانی مدت داشته باشند و برای مدت طولانی از خانواده‌هایشان دور باشند و به همین علت دچار آسیب روحی و جسمی فراوانی شده اند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سراب ادامه داد: اگر شرایطی فراهم شود، که در جذب نیروی پرستاری سرعت بخشیده شود و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به قراردادی انجام گیرد. بخش قابل توجهی از حجم کاری و شیفت‌های طولانی مدت پرستاران کم می‌شود.

این در حالی است که ندا سلطانی رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری بندرعباس، معتقد است که پرستاران به دلیل کمبود نیرو مجبور به قبول شیفت‌های اجباری هستند.

وی گفت: معضل بسیار مهم پرستاری در کشور کمبود شدید نیرو است که پایین‌تر از استانداردها است. این مسئله باعث حضور نیروهای موجود در شیفت‌های سنگین کاری شده است و به رغم میل خود مجبور به انجام اضافه کار اجباری می‌شوند.

بررسی‌ها و گزارش‌های میدانی نشان داده است وقتی موارد ابتلاء به کرونا به طرز ناگهانی تا مرز ۲۰ هزار نفر در روز افزایش پیدا می‌کند طبیعتاً به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فشاری ضربتی وارد شده که بالاترین فشار در کل تاریخ این بیماری در کشور بوده است. به عبارت دیگر جدا از رعایت جدی تر اصول بهداشتی و درمانی در جامعه و لزوم برقراری فاصله گذاری اجتماعی نیازمند حمایت جدی تر از کادر درمان در این مدت بیش از گذشته احساس می‌شود.

کادر درمان در یک سال گذشته در نتیجه عبور سه موج کرونایی متحمل فشارهای بسیاری شده که هر کدام از دیگری سنگین‌تر بوده است. اکنون پیک چهارم کرونایی در ایران موج جدیدی از بستری‌ها را در پی داشته است.

غلامرضا غنچه رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شاهرود، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه پرستاری کمبود نیروی انسانی است و با توجه به افزایش قابل توجه ابتلای تیم درمان در پیک‌های کرونا و احتیاج به استراحت پرستاران، کمبود نیرو فشار مضاعفی را بر بدنه پرستاری کشور وارد می‌کند.

وی افزود: بسیاری از پرستاران با قراردادهای کوتاه مدت برای مبارزه با کرونا خالصانه فداکاری کردند اما باید هر چه سریع‌تر روند تبدیل وضعیت استخدامی آنان تسهیل شود.

در همین حال، محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، با عنوان این مطلب که باید با واکسیناسیون پرستاران شاغل در مراکز مراقبت در منزل و بخش غیر دولتی کاری کرد که این نیروها با جرأت و رغبت بیشتری از بیماران کووید ۱۹ مراقبت کنند، گفت: اهمیت واکسیناسیون پرستاران مراقبت در منزل در تراز بیمارستان‌ها و حتی از جهاتی ضروری‌تر هم هست. زیرا کارکنان این مراکز به طور سازمان یافته از بسیاری از امکانات حفاظتی و لباس‌هایی که پرستاران در بیمارستان‌ها استفاده می‌کنند، برخوردار نیستند و همین امر گاهی ممکن است تبعات زیادی را ایجاد کند.

error: Content is protected !!