روش هایی موثر برای درمان زردی نوزادان در خانه

روش هایی موثر برای درمان زردی نوزادان در خانه

وقتی مادران آب برگ سبز گندم مصرف کنند, این ماده باعث افزایش فعالیت آنزیمی در کبد می شود و همین امر به کبد کمک می کند تا بیلی روبین بیشتری را فیلتر کرده و باعث خروج آن از بدن شود گفته شده است که اگر ۲۰ قطره از آب برگ گندم را به همراه مکمل غذایی نوزاد به وی خورانده شود, می تواند برای رفع زردی پوست موثر باشد در ادامه به دکر روش هایی موثر برای درمان زردی نوزادان در خانه پرداخته ایم در ادامه بیشتر بخوانید

زردی نوزادان هنگام تولد ناشی از انباشت بیلی روبین (رنگدانه زرد) در پوست است. هنگامی که سلول های خونی چرخه خود را برای کامل شدن شروع می کنند، شکسته می شوند. با شکسته شدن سلول های خونی بیلی روبین از این سلول ها آزاد می شود. به طور معمول این بلی روبین ها توسط کبد فیلتر شده و از بدن خارج می شوند و از آنجایی که کبد نوزادان هنوز به تکامل کامل نرسیده است، این فیلتراسیون به خوبی صورت نمی گیرد. در نتیجه بیلی روبین که زرد رنگ است، در پوست تجمع می کند و باعث تغییر رنگ پوست نوزادان می شود که به اصطلاح به آن زردی می گویند. تقریبا تمام نوزادان تازه متولد شده دارای سطحی از زردی پوست هستند. این میزان زردی در نوزادان فرق دارد البته به مرور زمان با رشد کبد در نوزادان چرخه فیلتر کردن بیلی روبین کامل تر شده، در نتیجه زردی نیز از بین می رود. البته وقتی میزان زردی نوزادان از حد مجاز بیشتر باشد، می تواند مشکلات و بیماری های جدی را در نوزاد به وجود آورد.


۱. یک تست خانگی برای تشخیص زردی در نوزادان


شما با یک انجام آزامایش در خانه می توانید پی ببرید که نوزادتان زردی دارد یا نه. وقتی مادر از بیمارستان به همراه فرزند خود مرخص می شود، اگر شک دارد که نوزادش زردی دارد یا نه می تواند روی سینه کودک با انگشت خود کمی فشار بیاورد، با این شرایط وقتی که انگشت را از روی پوست جدا کرد، اگر زیر انگشت به شکل زرد رنگ شد، این نشانه زردی داشتن نوزاد است. در این شرایط والدین باید با پزشک خود مشورت بگیرند. سعی کنید این تست را در یک اتاق کاملا روشن انجام دهید تا مشاهدات شما درست باشد. در ضمن اگر پوست نوزادتان تیره باشد، می توانید این کار را در روی پوست کف دست و یا پا انجام دهید. حتی زیر ناخن ها و لثه ها نیز می توانند برای بررسی زردی پوست به کمک تان بیایند. به غیر از موارد شدید ابتلا به زردی در نوزادان این بیماری در دراز مدت بدون هیچ گونه عوارضی بر طرف می شود. اگر در میزان اندازه مجاز زردی نوزادتان شک دارید به پزشک‎تان مراجعه کنید، در غیر این صورت با پیروی از چند روش خانگی می توانید این مشکل کودکان در هنگام تولد را به راحتی بر طرف کنید.


۲. چگونه می توان زردی نوزادان را در خانه برطرف کرد


ابتلا به زردی شدید معمولا در مواقعی رخ می دهد که نوزاد همراه با زردی متولد شود، چرا که کبد در این دوران از رشد کاملی برخوردار نیست. برای همین توانایی بالایی برای برطرف کردن عامل زردی در بدن ندارد. همچنین نوزادانی که گروه خونی متفاوتی نسبت به مادرانشان دارند، نیز احتمال ابتلا به زردی در آن ها بالا می رود، چرا که در این شرایط تجزیه و شکستن سلول ها بیشتر رخ می دهد. در نتیجه بیلی روبین بیشتری تولید می شود. زردی نوزادان تازه متولد شده، امری تقریبا طبیعی و بی ضرر است که معمولا خود به خود برطرف می شود. اما شما با پیروی از روش هایی که در ادامه این مطلب گفته می شود، می توانید عامل زردی پوست یا همان بیلی روبین را کاهش دهید.


۳. قرار دادن نوزاد در معرض نور خورشید


در صورتی که نوزادتان زردی کمی دارد، نیاز آن چنانی به درمان نیست اما با این وجود بعد از مشاوره با پزشک می توانید نوزاد خود را حداقل ۴ بار در روز به مدت تقریبا ۱۵ دقیقه زیر نور خورشید قرار دهید. البته برای این کار لازم است شیشیه پنجره بسته شود و نوزادتان از پشت شیشه آفتاب بگیرد. در این شرایط نور خورشید باعث می شود، بیلی روبین در پوست حل شده و از طریق ادرار از بدن خارج شود. بستن شیشه های پنجره به خاطر آن است که کمی نور مستقیم خورشید را فیلتر کند، سپس به بدن نوزاد برسد.


۴. درمان زردی به کمک نور لامپ در خانه


وقتی میزان بیلی روبین در نوزادان رو به کاهش باشد، شما می توانید به جای بیمارستان یک درمان جایگزین در خانه پیدا کنید و آن هم استفاده از تابش لامپ های خورشیدی برای درمان زردی نوزادان است. اگر میزان سطح بیلی روبین بیش از حد مجاز باشد، نوزاد باید تحت تابش لامپ های خورشیدی ویژه قرار بگیرد. برای این کار کافی است، نوزاد را در یک پتوی فتو تراپی (این پتو قادر است نور آبی از خود متساعد کند و همین نور میزان بیلی روبین را کاهش می دهد) قرار دهید تا میزان بیلی روبین بدنش کاهش یابد. این روش خانگی بسیار آسان می تواند باعث کاهش سطح زردی پوست نوزادتان شود.


۵. تغذیه مکرر شیر توسط نوزاد و یا مکمل های جایگزین


رساندن شیر کافی به بدن نوزاد می تواند راهی برای هر چه زودتر از بین بردن زردی پوست باشد، به همین دلیل شیردهی مکرر نوزاد یک امر ضروری است. وقتی مادران نوزادان را به دنیا می آورند. ابتدا ممکن است شیر کمتری تولید کنند، در نتیجه شیر کمتری به نوزاد می رسد و همین امر آب بدن نوزاد را کم می کند و در نتیجه عمل زردی شدیدتر می شود. اگر شیر مادر به اندازه کافی به نوزاد برسد می تواند زردی را از بین ببرد. نوزاد وقتی از خواب بیدار می شود باید هر ۲ الی ۳ ساعت یک بار شیر بخورد. خوردن شیر به صورت مکرر می تواند آب بدنش را تامین کند. اگر بنابر هر دلیلی شیر مادر کم باشد، باید از مکمل های جایگزین برای رساندن مواد مورد نیاز نوزاد اقدام کرد که در این بین برخی شیر خشک ها که توسط پزشک تجویز می شود، می تواند موثر باشد. با افزایش هیدراتاسیون در بدن میزان بیلی روبین خود به خود کاهش می یابد.


۶. آب برگ سبز گندم راهی برای رهایی از زردی در نوزادان


وقتی مادران آب برگ سبز گندم مصرف کنند، این ماده باعث افزایش فعالیت آنزیمی در کبد می شود و همین امر به کبد کمک می کند تا بیلی روبین بیشتری را فیلتر کرده و باعث خروج آن از بدن شود. گفته شده است که اگر ۲۰ قطره از آب برگ گندم را به همراه مکمل غذایی نوزاد به وی خورانده شود، می تواند برای رفع زردی پوست موثر باشد. البته مادران این گونه نوزادان می توانند تقریبا روزانه ۶۰ گرم این مایع را بنوشند تا مواد آن از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. مادران می توانند این روش را ادامه دهند تا زردی نوزاد از بین برود. آب برگ گندم همچنین می تواند باعث پیشگیری از زردی نیز شود.


۷. مکمل های گیاهی برای مادران


مکمل هایی مانند چای نعنای گربه ای، چای قاصدک (چای گیاهی است که به عنوان یک جایگزین قهوه از ریشه گیاه قاصدک ساخته شده است)، برگ گیاه Comfrey که یک نوع گیاه دارویی است؛ شامل مواد خاصی هستند که می توانند باعث سم زدایی از بدن شوند. مادران با مصرف این گونه مواد گیاهی می توانند مواد مغذی آن ها را از طریق شیرخود به نوزادان منتقل کنند. این سم زدایی های طبیعی کمک می کند تا بیلی روبین اضافی از بدن نوزاد خارج شود. مادران باید شیردهی را ادامه دهند تا این درمان به صورت خفیف به کار خود ادامه دهد و در از بین بردن زردی نوزادان موثر واقع شود.


۸. توقف موقت شیردهی


اگر پزشک تان تشخیص دهد که زردی نوزادتان به خاطر شیر شما است. با این شرایط ممکن است مجبور شوید، شیر دادن نوزاد را متوقف کنید. برای اینکه بدنتان کماکان به تولید شیر ادامه دهد، شما می توانید شیر تولید شده را به کمک پمپ از بدن خارج کنید تا زمان شیردی نوزاد توسط دستور پزشک فرا برسد، چرا که اگر این کار را نکیند بدنتان دیگر شیر تولید نمی کند.


۹. مواردی که باید به پزشک مراجعه کنید


به طور طبیعی درمان های خانگی می توانند موثر واقع شوند و زردی کودک را برطرف کنند، اما هنگامی که با موارد زیر روبه رو شدید دریغ نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید تا با تجویزهای مناسب از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.


۱. مشاهده کردن هر گونه علائم زردی در نوزاد در ۲۴ ساعت اول تولد.


۲. کاهش نیافتن علائم زردی و یا بدتر شدن این بیماری.


۳. اگر دمای رکتال کودک بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت یا ۳۷.۸ درجه سانتیگراد باشد.


۴. اگر کودک بی قرار باشد و رفتاری شبیه به بیماران داشته باشد.


۵. اگر کودک رنگ زردی پوستش افزایش یابد و یا تغذیه مناسب نداشته و بیش از حد می خوابد به پزشک مراجعه کنید.

error: Content is protected !!