روند بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی دارای شیب بسیار تند است

غلامرضا شریف‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ادامه این روند کار را بر کادر درمان سخت‌تر می‌کند و لازم است مردم برای کاهش آمار مبتلایان و برگشت به حالت عادی بیش از پیش همراهی کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن خراسان جنوبی در شیب بسیار تند بیماری شهرستان طبس نیز از امروز (۲۳ فروردین) به مناطق قرمز یا خیلی پرخطر اضافه شد و چهار شهرستان بیرجند، قاینات، فردوس و طبس در وضعیت قرمز قرار دارند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر به غیر از شهرستان خوسف که زرد رنگ است، بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی یا پرخطر هستند.

وی ادامه داد: خیز چهارم کرونا برگرفته از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تردد و سفرها در هفته اول فروردین است که اگر میزان رعایت‌ها افزایش یابد و محدودیت‌ها به طور کامل اعمال شود مطمئنا در هفته‌های آینده آمار مبتلایان تا حدودی کاهش می‌یابد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر افرادی که به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند علایم بالینی شدید دارند و توصیه ما به همه افراد دارای علائم بیماری این است که به‌موقع برای درمان به بیمارستان مراجعه کنند.

شریف‌زاده گفت: مراجعات سرپایی، شناسایی موارد مثبت و بستری بیماران مبتلا به کرونا از ۲ هفته قبل در استان افزایش سریع داشته و اگرچه تخت به اندازه کافی موجود است اما اگر این روند ادامه یابد برای ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها از اوایل هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

خراسان جنوبی که آذر ۹۹ پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشت و با کاهش موارد ابتلا، بستری و فوتی کرونا تا اسفند ماه مواجه بود، اکنون چهار شهرستان قرمز و ۶ شهرستان نارنجی دارد و هیچ شهرستانی در این استان آبی (کم‌خطر) نیست.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

با اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت به طوری که پایان سال گذشته و اوایل امسال ۹ شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی رنگ داشت.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انتقال ویروس کرونا از طریق دورهمی و تجمعات خانوادگی در خراسان جنوبی با پشت سر گذاشتن سه موج بیماری و ورود به خیز چهارم همچنان در صدر قرار دارد و براساس آخرین بررسی‌ها ۶۵ درصد موارد انتقال ویروس کرونا از طریق دورهمی اتفاق افتاده است.

error: Content is protected !!