رونمایی باریج از داروی گیاهی جدید برای مقابله با مشکلات ناشی از آتروفی واژن

ژل واژینال واژیهیل باریج  با قیمت بسیار مناسب تر و کیفیت بالاتر نسبت به داروی مشابه خارجی روانه بازار شد.

مدیر توسعه کسب و کار  شرکت داروسازی باریج اسانس ، جناب آقای مهندس مهرداد پرنور در هنگام رونمایی از این محصول جدید گفت؛ نکته حائز اهمیت در مورد این داروی گیاهی جدید این است که برخلاف مدل های خارجی مشابه که با استفاده از مواد شیمیایی و همراه با هورمون (HRT) ساخته میشود، این داروی جدید (ژل واژینال واژیهیل) باریج کاملا ارگانیک و گیاهی است و با توجه به عدم استفاده از مواد شیمیایی و هورمونی کوچکترین عوارضی برای مصرف کننده ندارد.

رونمایی باریج از داروی گیاهی جدید برای مقابله با مشکلات ناشی از آتروفی واژن

ایشان در مورد رقبای تجاری این محصول با اشاره به یک برند خارجی و قیمت چندین برابر آن  در این زمینه مزیت رقابتی محصول واژیهیل را کیفیت ، اثر بخشی بیشتر و همچنین قیمت مناسب آن عنوان کردند .

بسیاری از بانوان با کاهش میران استروژن در بدن مواجه هستند که این موضوع باعث خشکی و تجربه درد در این ناحیه می گردد  و اکثرا این علائم را عامل اضطراب و ناراحتی می­دانند. برای بیش از نیم قرن، در بانوان ، ترکیب استروژن­ها با پروژستین­ها یا همان درمان جایگزینی با هورمون (HRT) اثرات مفیدی روی علائم آتروفی واژن ( کاهش روانکاری ، و لغزندگی واژن به دلیل کاهش استروژن در زنان ) داشته اما اخیرا مطالعات بالینی منتشر شده، بی­خطر بودن آن را برای سیستم قلبی عروقی مورد سوال قرار داده­اند، همچنین افزایش خطر ایجاد سرطان پستان مطرح شده­است.

مدیر توسعه بازار باریج اسانس با ارائه آماری در زمینه داروهای هورمونی چنین ادامه دادند :

سالیانه تعداد یک میلیون و پانصد هزار نفر از بانوان باردار می شوند و طبق آمار ۱۰% زنان در سنین باروری مبتلا به    PCOS  ( شایع‌ترین علتنازایی ناشی از عدم تخمک‌گذاری می‌باشد  ) می باشند و داروهای هورمونی و ضدبارداری استفاده می کنند.

با در نظر داشتن آمار و ارقام ارائه شده و استقبال مصرف داروهای غیر هورمونی که برای بانوان سرزمینمان خطرات کمتری داشته باشد این محصول تولید و روانه بازار گردیده است .

آقای پرنور  در ادامه گفتند : کاهش  استروژن  در بانوان باعث ، آتروفی واژن ( کاهش روانکاری ، و لغزندگی واژن به دلیل کاهش استروژن در زنان ( و علائم آن مانند خشکی، سوزش و خارش واژن، مقاربت دردناک، کاهش میل جنسی و عفونت‌های مکرر ادراری همراه است و بطور کلی موجب کاهش کیفیت زندگی می‌شود. تا سال ۱۹۹۰ درمان شایع آتروفی واژن، استفاده از HRT بصورت خوراکی بود اما به دلیل عوارض جانبی سیستمیک این روش، درمان موضعی با استروژن مدنظر قرار گرفت، هر چند در مصارف طولانی مدت، نگرانی از عوارض جانبی همچنان وجود دارد. کمبود استروژن می‌تواند به تغییر در واژن منجر و در هر یک از موقعیت‌های زیر رخ دهد: دوران یائسگی و بعد از آن، بعد از زایمان، دوران شیردهی، مصرف فرآورده‌های هورمونی (قرص‌های پیشگیری از بارداری) ، در طی شیمی درمانی و همچنین برداشتن تخمدان

به عنوان جایگزین طبیعی و ایمن برای HRT مورد استفاده برای دوران یائسگی، فرآورده­های گیاهی بطور فزاینده­ای معروفیت یافته­اند. در مطالعات بالینی، اثربخشی رازک که آنتی اکسیدان بوده و دارای استروژن‌های گیاهی است در کاهش علائم آتروفی واژن خانم‌های یائسه بررسی شده­است. فیتو اسـتروژن رازک Prenylnaringenin نام دارد و نسبت بـه سـایر اسـتروژن­هـای گیـاهی ۸ برابـر قـوی­تر بـوده و دارای قابلیـت اتصـال بـه هـر دو گیرنـده اسـتروژنی ERα و ERβ در بدن است.

مواجهه طولانی با استروژن از جمله HRT، خطر سرطان پستان را افزایش می­دهد. دو مکانیزم عمده ایجاد سرطان عبارتند از: estrogen signaling (مسیر هورمونی) و متابولیسم استروژن به کینون­های ری اکتیو (مسیر شیمیایی). مطالعات، نقش بالقوه محافظتی گیاه رازک برای کمک به کاهش خطر سرطان پستان از طریق تعدیل متابولیسم استروژن را نشان داده­اند. در نتیجه محصول واژیهیل باریج اسانس  نه تنها باعث بهبود علائم آتروفی واژن می شود بلکه به کاهش خطر سزطان پستان نیز کمک می نماید .

نتایج مطالعات فارماکولوژیک و بالینی:

 ایشان در ادامه در مورد مطالعات صورت گرفته بر روی این محصول و آزمایشات آن گفتند : در یک مطالعه پایلوت روی ۱۰ زن، ایمنی مصرف موضعی و سیستمیک دوز ۱ الی ۲ گرم در روز به مدت ۳۰ روز به اثبات رسید. در مطالعه دوم که بصورت چند مرکزی، باز و غیر کنترل شده طراحی شده بود، ۱۰۰ زن یائسه بمدت یک هفته، روزی یک بار و سپس به مدت ۱۱ هفته، ۲ بار در هفته اپلیکاتور حاوی ۵/۲ گرم ژل را بصورت واژینال استعمال نمودند. هدف اول، ارزیابی خشکی واژن توسط محققین و بیماران با استفاده از Visual Analogue Scale (VAS) و هدف دوم ارزیابی سایر علائم و نشانه‌های همراه واژینیت آتروفیک (خارش، سوزش، مقاربت دردناک، التهاب، ادم و راش با مقیاس ۴ مرحله‌ای و وجود سائیدگی در مخاط واژن و disepithelialisation) و گزارش عوارض جانبی در طی مطالعه بود. نتایج این بررسی، اثر قابل توجه فرآورده روی کاهش خشکی واژن و سایر علائم و نشانه‌های آتروفی واژن را نشان داد. هیچ عارضه جانبی مرتبط با درمان گزارش نشد و پذیرش دارو توسط بیماران در سطح بالایی قرار داشت. محققین نتیجه گرفتند این دارو می‌تواند به عنوان یک جایگزین موثر و ایمن برای درمان آتروفی واژن در خانم‌های یائسه تجویز شود مخصوصا در مواردی که روش درمان جایگزینی با هورمون توصیه نشده­است.(۲)

 

ژل واژینال واژیهیل باریج Vagiheal Barij® Vaginal Gel

بمنظور تامین رطوبت طبیعی واژن و برطرف نمودن خشکی، سوزش، خارش و مقاربت دردناک ناشی از آتروفی واژن در خانم‌های یائسه، ژل واژینال واژیهیل باریج تجویز و استفاده می‌شود.

رونمایی باریج از داروی گیاهی جدید برای مقابله با مشکلات ناشی از آتروفی واژن

این فرآورده که از اجزای موثره رازک (Humulus lupulus) فرموله شده برای برطرف شدن علائم آتروفی واژن و پیشگیری از احساس ناراحتی در واژن که در هر مرحله از زندگی خانم‌ها می‌تواند رخ دهد، طراحی شده است. عصاره طبیعی گیاه رازک و ویتامین E استفاده شده در فرمولاسیون این فرآورده با افزایش رطوبت طبیعی بدن و ثبات تون و سفتی واژن به پیشگیری از پیری ناحیه واژن کمک می‌کنند. همچنین هیالورونیک اسید موجود در فرآورده، قادر است مقادیر بسیار زیادی آب ذخیره نموده و یک لایه مایع طبیعی مرطوب کننده تشکیل دهد و علائم خشکی واژن را بهبود بخشد(۳). این ماده مسئول رطوبت و خاصیت ارتجاعی مخاط واژن و دارای ویژگی‌های زیر است:

حفاظت: هیالورونیک اسید از پوست واژن محافظت نموده و تحریکات پوستی را کاهش می‌دهد و از خارش و سوزش جلوگیری می‌کند.

روان‌سازی: هیالورونیک اسید روان سازی طبیعی را افزایش داده و فعالیت جنسی طبیعی را ممکن می‌سازد.

بازسازی سلولی: هیالورونیک اسید با ایجاد یک لایه مایع، آسیب‌های مخاط واژن را می‌پوشاند و پیشرفت روند ترمیم را موجب می‌شود.

سایر ترکیبات فرآورده روان شوندگی واژن را موجب شده و علائمی مانند خارش و تحریک را بهبود می‌بخشند.

این فرآورده داخل واژن و نواحی اطراف آن بکار می‌رود. با استفاده از اپلیکاتور موجود در بسته بندی فرآورده، ابتدا به مدت ۷ شب متوالی، هر شب ۵/۲ گرم ژل هنگام خواب (درمان اولیه)، سپس هفته‌ای ۲ بار (درمان نگهدارنده) داخل واژن استعمال می‌شود. برای ماندگار بودن اثرات، می‌توان از ژل به دفعات مورد نیاز و دلخواه استفاده نمود. با استفاده از انگشت می‌توان فرآورده را اطراف واژن (مدخل واژن و نواحی خارجی) نیز بکار برد. استفاده از فرآورده در اطراف واژن می‌تواند به تسهیل فعالیت جنسی و برطرف شدن خشکی واژن کمک کند. در هنگام قاعدگی می‌توان از واژیهیل استفاده نمود. همچنین می‌توان ژل واژینال واژیهیل را با کاندوم نیز بکار برد.

مدیر توسعه کسب و کار باریج در انتها ابراز امیدواری کردند که با توجه به اهمیت و غیرت کارشناسان بومی داروسازی باریج اسانس بتوانیم جای خالی محصولات حوزه سلامت که به واسظه تحریم ها امکان واردت آنها کاهش یافته و هزینه سنگی بر روی دوش خانوارها گذاشته است را به خوبی در این سازمان پر کنند .

نکات قابل توصیه:

  • در دوران بارداری نباید از اپلیکاتور استفاده کرد. بجای آن مقدار اندازه‌گیری شده ژل توسط اپلیکاتور را روی انگشت ریخته و با دقت و آرامی آن را به صورتی که احساس راحتی وجود داشته باشد استفاده می‌کنند.
  • در صورت وجود سابقه حساسیت نسبت به هریک از اجزای فرآورده، نباید از آن استفاده کرد. در کارآزمایی بالینی انجام شده هیچ عارضه جانبی متعاقب استفاده از ژل واژیهیل گزارش نشده است.(۲)
  • از نظر تداخلات دارویی، عصاره رازک می‌تواند آنزیم‌های سیتوکروم P450 بویژه خانواده سیتوکروم P2C را مهار کند لذا ممکن است در صورت مصرف همزمان، اثربخشی و ایمنی مصرف بعضی از داروهای سوبسترای سیتوکروم P2C را تحت تاثیر قرار دهد.(۴)
  • فرآورده را دور از دید و دسترس اطفال دور نگهدارید.
  • پس از مصرف در تیوب را محکم ببندید.
  • فرآورده را دور از نور در دمای ۱۵-۳۰ سانتی­گراد نگهداری نمایید.
  • از فرآورده­های تاریخ گذشته استفاده نکنید.
  • این فرآورده (ژل و اپلیکاتور) برای مصرف شخصی است و نباید بصورت مشترک استفاده شود.
  • در صورتی که اپلیکاتور آسیب دیده و یا کثیف است، نباید از آن استفاده شود.

شرکت باریج اسانس barijessence.com به عنوان یک شرکت دانش بنیان پیوسته با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور همکاری علمی دارد و این محصول نیز پس طی مراحل تحقیقاتی در مرکز تحقیق و توسعه این مجموعه به مرحله تولید رسیده است و پس از کسب مجوز های لازم از مراجع ذیربط روانه بازار ایران شد و اکنون در داروخانه های معتبر سراسر کشور ارائه میشود.

error: Content is protected !!