رویکرد مقابله با کرونا باید تغییر پیدا کند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، دکتر مصطفی قانعی روز چهارشنبه در وبینار آسیب‌شناسی ساختاری مقابله با کووید ۱۹ اظهار داشت: یکی از اشکال ساختاری این بود که ساختار اجازه، اجرایی شدن نظرات دانشمندان و برجستگان علمی که براساس پژوهش و فعالیت های علمی کار کرده بودند، با سرعت مناسب نمی‌داد.

وی گفت: ساختار مقابله با کرونا باید هم در وزارت بهداشت و هم در دستگاه‌های دیگر، متناسب با یک ساختار کارا تغییر پیدا کند،  این موضوع سبب می‌شود تا تصمیم‌گیری و سیاستگذاری مناسبی برای مهار بیماری کرونا انجام گیرد.
قانعی با اشاره به اینکه ما باید از تجربیات سایر کشورها هم استفاده کنیم تا از خطاها در این زمینه کاسته شود، افزود: معمولا از تجربیات سایر کشورها به نحو مطلوب بهره نبردیم.

مدیر گروه آینده‌نگری، نظریه‌پردازی و رصد کلان فرهنگستان علوم پزشکی با طرح این سوال که نظام تصمیم گیری در ستاد ملی مقابله با کرونا براساس کدام کار علمی انجام می گرفت؟  گفت: ساختار موجود مقابله با کرونا، به اندیشکده ها و پژوهشکده هایی که به اندازه کافی کار علمی کنند، متصل نبود.

وی با طرح این موضوع که وزارت بهداشت چه اشکالات ساختاری دارد که نتوانست به طور کامل بیماری را کنترل کند؟ اظهار داشت: وزارت بهداشت مرکز کنترل و پیشگیری دارد باید در تراز کشورهای پیشرفته، تغییر و ارتقا یابد.
قانعی ادامه داد: در ستاد ملی مقابله با کرونا گروهی وجود ندارد که اثرات تصمیماتی که اخذ شده را بررسی کنند به طور مثال تعطیلی کسب و کار و جلوگیری از سفرها اگر چه تاثیراتی داشتند اما بررسی نشد که میزان این تاثیر و هزینه آن، چقدر است.

قانعی با اشاره به اینکه اثرات این تصمیمات باید به دقت بررسی می شد، تصریح کرد: این اثر به چه قیمتی حاصل شده و آیا با هزینه کمتری نمی شد به این هدف رسید. کرونا یک بیماری ویروسی است که باید با آن زندگی کرد، لذا می توان با دستاوردهای مناسب، زندگی راحت تری را برای مردم فراهم کرد.

 مدیر گروه آینده‌نگری، نظریه‌پردازی و رصد کلان فرهنگستان علوم‌پزشکی افزود: قرار شد چالش‌های ساختاری مقابله با کرونا تدوین و از سوی فرهنگستان علوم پزشکی در اختیار مسئولان از جمله رییس جمهور و مجلس شورای و سایر نهادهای تصمیم گیر ارسال شود تا بهترین تصمیمات و سیاستگذاری‌ها اتخاذ شود.

error: Content is protected !!