زالی: نباید در تهران حساسیت مردم و مسئولان کاهش یابد

کروناویروسفرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر اینکه در تهران نباید حساسیت مردم و مسئولان کاهش یابد، گفت: روزهای اخیر شاهد روند رو به افزایش آمار کشوری بیماران نسبت به هفته گذشته هستیم، اما این الگو را در تهران مشاهده نمی‌کنیم که این موضوع به دلیل این است که فعالیت‌های مدنی و کاری در تهران با یک هفته تاخیر شروع شد و ما نیز ممکن است در روزهای آتی شاهد تغییرات آماری باشیم.

به گزارش ایسنا، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در نشستی با اعضای مجمع خیرین کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. دکتر علیرضا زالی تقارن ضمن تقدیر از تلاش‌های ارزنده مجمع خیرین کشور به ویژه در بحران کرونا گفت: کارنامه ارزنده مجمع خیرین کشور به ویژه در بحران شیوع کرونا بسیار درخشان است. با دلالت منطقی، سازنده و عالمانه مجمع خیرین کشور شاهد تحقق برنامه‌های بسیار مترقی در حوزه پیشگیری، حمایت، درمان و ابعاد لجستیکی در مقابله با بیماری کووید-۱۹ هستیم.

وی با اشاره به اقدامات عظیم و سعی بلیغ مجمع خیرین کشور، مستندسازی اقدامات صورت گرفته در کشور را ضروری برشمرد تا آرشیوی مدون و مستند در ذیل مجمع خیرین ایجاد شود که در سال های بعد به عنوان مستندی ارزنده برای فرهنگ‌سازی نوین در عرصه خدمت‌رسانی به مردم مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

دکتر زالی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با کرونا از همکاری و تلاش‌های استانداری و فرمانداری تهران در راستای اجرایی شدن و نهادینه‌سازی مصوبات ستاد کرونا قدردانی کرد و دستاوردهای حاصل را بدون همکاری آنان ابتر برشمرد.

وی با تاکید بر این مطلب که تهران شرایط کاملا متفاوتی نسبت به سایر استانها و شهرها دارد، گفت: تا زمانی که بیماری کرونا در تهران به کنترل درنیاید حتی اگر در همه استان‌ها و شهرهای کشور به حد قابل قبولی از کنترل نسبی بیماری دست یابیم باز هم کار ناقص خواهد بود و بیماری کنترل نمی‌شود.

دکتر زالی با اشاره به شرایط ویژه تهران، این استان و شهر را نیازمند توجه ویژه‌تر دانست و به جمعیت بالا، چگالی بالای حضور سکنه تهران نسبت به همه استانها، محاط بودن تمام استان تهران با حاشیه شهر (مناطقی که از نظر سیستم‌های اجرایی، زیرساختی و بهداشتی و درمانی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در اقل استاندارد قرار دارند)، فقدان مراکز بهداشتی و درمانی در برخی از نقاط حاشیه شهر، ۱۸-۱۳ درصدی سکونت غیر رسمی، بالاترین تعداد اتباع ، یک میلیون نفر جمعیت شناور روزانه، آسیب‌های اجتماعی مختلف اشاره کرد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به کارنامه درخشان حوزه بهداشت و درمان استان تهران در بحران کرونا به ارائه گزارشی درخصوص اقدامات صورت گرفته در این راستا پرداخت و افزود: میانگین سنی متوفیان کرونا در تهران ۷۱ است که نسبت به میانگین کشوری بالاتر قرار دارد. رنج سنی مراجعان نیز بین ۴۹ تا ۵۵ سال است که این امر حاکی از تلاش موثر و کارآمد کادر درمان است.

وی با بیان این مطلب که ۶۸ درصد بیماران فوتی در تهران حتما یک بیماری زمینه‌ای داشته‌اند، شایع‌ترین علل زمینه‌ای را پرفشاری خون، دیابت، قلب، چاقی و چاقی برشمرد.

دکتر زالی با ذکر این مطلب که تهران همچنان شهر آلوده و قرمز تلقی می‌شود، گفت: در تهران همچنان با موارد جدید ابتلا به کرونا مواجه هستیم بنابراین هنوز در موج اول بیماری مستغرق هستیم و بیماری فروکش نکرده است. متاسفانه شتابی که در رهاسازی و بازگشایی‌ها رخ داد موجب شد بخش زیادی از الگوهای ما تغییر یابد.

وی با تاکید بر این مطلب که در تهران نباید حساسیت مردم و مسئولان کاهش یابد خاطرنشان کرد: روزهای اخیر شاهد روند رو به افزایش آمار کشوری بیماران نسبت به هفته گذشته هستیم، اما این الگو را در تهران مشاهده نمی‌کنیم که این موضوع به دلیل این است که فعالیت‌های مدنی و کاری در تهران با یک هفته تاخیر شروع شد و ما نیز ممکن است در روزهای آتی شاهد تغییرات آماری باشیم.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در این بحران شاهد اتفاقات خوب نیز بودیم همچون همبستگی اجتماعی بی‌نظیری که در بین آحاد جامعه شکل گرفت و مصادیق بارز و نماد برجسته آن را در جهاد مومنانه شاهد هستیم و با ذکر خاطراتی در این خصوص بر ضرورت فرهنگ‌سازی این موضوع تاکید کرد تا تقویت شده و به یک ملکه اجتماعی تبدیل شود.

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی نوینی که در کشور با همت خیرین در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است خواستار حمایت و مشارکت مجمع تا پایان کرونا شد.

دکتر زالی در ادامه سخنان خود ایجاد یک پردیس متمرکز برای دانشگاه را یک اولویت و ضرورتی اجتناب ناپذیر برشمرد و به بیان توضیحاتی درخصوص طرح‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، اقدامات صورت گرفته و چالش‌های موجود در این راستا پرداخت.

بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ادامه نشست اعضای حاضر به بحث و بررسی در خصوص موضوعات مختلف از جمله پروژه عمرانی پردیس متمرکز دانشگاه و طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مستندسازی وقایع بهداشتی و درمانی کرونا و… پرداختند و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.

error: Content is protected !!