زنانی که کیست دارند رازیانه مصرف نکنند

یک متخصص طب سنتی تاکید کرد: مصرف عرق گیاه رازیانه، در کنار فواید بسیاری که دارد، می‌تواند برای خانم‎‌هایی که در ناحیه سینه یا هر ناحیه دیگری کیست دارند، مضر باشد و توصیه می‎شود، خانم‎هایی که کیست دارند از مصرف رازیانه، خودداری کنند.

دکتر فریبا رشدی، متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: مصرف بیش از حد و خودسرانه گیاهان دارویی به شکل‌های مختلفی مثل عرق، پودر و دم نوش به دلیل این که مصرف دارویی دارد، می‌تواند عوارض ایجاد کرده و مشکلاتی را در طولانی مدت، به بار آورد.

وی افزود: مثلا گیاهی مثل بادرنجویه در کنار خاصیت‌هایی مثل مفرح قلب بودن و نشاط بخشی که دارد، می‌تواند باعث افزایش فشار خون در برخی افراد شود و نباید با این تفکر که مصرف گیاهان دارویی، هیچ عارضه‌ای ندارند، آن‌ها را به طور بی‌رویه مصرف کنیم.

وی در ادامه با اشاره به یکی از پرطرفدارترین گیاهان هورمونی که امروزه توسط بسیاری از خانم‌ها مصرف می‎شود، ادامه داد: گیاه رازیانه، مزاج گرم و خشکی داشته و افرادی با این مزاج، اگر در مصرف رازیانه زیاده‌روی کنند، دچار مشکل خواهند شد، از این رو بهتر است این گیاه با مصلحی مثل سکنجبین و صندل، استفاده شود و در مصرف آن نیز، تعدیل مد نظر باشد.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه تاکنون در هیچ منبع علمی، مسمویت شدید و عارضه خاصی از مصرف رازیانه، گزارش نشده است، گفت: رازیانه گیاهی مدر و تعرق آور بوده و برای کسانی که مشکل دراپینگ یا قطره قطره ادرار کردن دارند، مفید است.

وی اضافه کرد: این گیاه همچنین موجب تقویت قوه هورمونی و تخمدان شده و ضد نفخ بودن از مهم‎ترین ویژگی‌های درمانی آن است، رازیانه مدر حیض نیز بوده و مصرف آن باعث افزایش خونریزی ماهانه می‎شود و بسیاری از خانم‎ها برای پیشگیری از یائسگی زودرس از عرق این گیاه استفاده می‎کنند.

وی با اشاره به خاصیت هورمونی استروژنی این گیاه، گفت: مصرف این گیاه به دلیل داشتن استروژن، در دوران بارداری توصیه نمی‎شود؛ چرا که ضرورتی برای مصرف استروژن در دوران بارداری وجود ندارد، در مجموع، مصرف هیچ گیاه دارویی در این دوران، مورد تاکید نیست، اما مصرف رازیانه در دوران شیردهی و برای افزایش شیر مفید بوده و قطره‎های آن نیز در بازار موجود بوده و هیچ ضرری برای مادر و کودک ندارد.

رشدی بیان کرد: رازیانه خاصیت ضد عفونی‌‎کننده، ضد ویروس و باکتری و قارچ کشی نیز دارد و به ویژه عفونت مجاری ادراری را از بین می‌برد و موجب تقویت قوه بینایی می‎شود، این گیاه خاصیت خلط آوری و ضد اسپاسم نیز دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در طب سنتی، رشد بی رویه موهای زائد با عملکرد سایر ارگانیسم‎های بدن، ارتباط دارد، افزود: این که مصرف رازیانه به دلیل هورمونی بودن، باعث کاهش رویش موهای زائد می‎شود، ممکن است درست باشد، اما رشد موهای زائد را در طب سنتی با اصلاح مزاج، می‎توان کاهش داد.

وی با اشاره به برخی تداخلات دارویی گیاه رازیانه، متذکر شد: این گیاه با دارویی مثل فنوباربیتال تداخل داشته و افرادی که آسم آلرژیک نیز دارند باید در مصرف رازیانه احتیاط کنند.

رشدی در پایان خاطرنشان کرد: گیاهانی مثل هویج، سویا، کنجد، شیرین بیان، ریشه قاصدک، مارچوبه، شنبلیله و گل گاو زبان نیز خاصیت هورمونی دارند و باید در استفاده از آنها احتیاط شود.

error: Content is protected !!