زندگی بخش بیماران صعب العلاج با اهدای سلول های بنیادی باشیم

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر آرزو صیاد عضو هیات علمی این دانشگاه ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس این شبکه ملی افزود: مردم تنها با اهدای  ۲ سی سی نمونه خون، می توانند عضو شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز ایران شوند و جان مبتلایان به برخی بیماری های صعب العلاج، سرطان ها، نقص ایمنی، بیماری های متابولیکی و … را نجات دهند.

وی یادآور شد: خون گیری از اهداکنندگان داوطلب در مراکز پذیره نویسی سراسر کشور انجام می شود و نمونه های خون جمع آوری شده به صورت رایگان مورد آزمایش تخصصی تعیین نوع HLA قرار می گیرند و نتایج در سامانه شبکه ملی ایران ثبت می شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از تاسیس ۲۰ مرکز پذیره نویسی در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد،  ۱۷ مرکز در حوزه پذیره نویسی از اهداکنندگان بزرگسال و ۳ مرکز در زمینه اهدای خون بندناف فعال هستند. همچنین در حال حاضر ۱۹ مرکز پیوند سلول های بنیادی خون  ساز در کشور فعالیت دارند.

دکتر صیاد به هزینه ۲۰ تا ۱۰۰ هزار دلاری واردات سلول های بنیادی اشاره کرد و یادآور شد: گرچه ارز دولتی برای این فرایند درمانی تخصیص می یابد اما این هزینه برای خانواده های بیماران بسیار سنگین و کمرشکن است. بنابراین ترویج فرهنگ اهدای سلول های بنیادی در جامعه باعث نجات جان بسیاری از بیماران نیازمند می شود.

وی ضمن توصیه به عضویت داوطلبان برای اهدای سلول های بنیادی خون ساز تصریح کرد: اگر آزمایش اهداکننده سازگار با بیمار در کشور یافت شود ضمن صرفه جویی در زمان و هزینه ها، شانس موفقیت آمیز بودن پیوند نیز افزایش می یابد.

دبیـر شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز ایران خاطرنشان کرد: با تلاش همکاران در مراکز پذیره نویسی تاکنون ۹۱ هزار و ۸۹ نفر داوطلب اهدای سلول شدند که ۷۱ هزار و ۵۳۷ نفر آنان بزرگسال هستند و مابقی نمونه بندناف است اما این تعداد پاسخگویی نیاز بیماران کشور نیست.

وی از هموطنان خواست تا با مشارکت در این امر خیرخواهانه و خداپسندانه، نجات بخش زندگی هموطنان خویش باشند و در زمان حیات خود زندگی بخش باشند.

 دبیر شورای ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز ایران در ادامه به اقدامات شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز ایران در راستای سامان دهی، توسعه و ارتقای مراکز پذیره نویسی کشور اشاره کرد که  برای استانداردسازی، هماهنگی و نظارت واحد بر فعالیت تمامی مراکز پذیره نویسی کشور انجام شده است.

صیاد ادامه داد: از ابتدای سال ۱۳۹۸، پوشش وسیع تر حمایت های مالی در حوزه پیوند حاصل شده که از آن جمله می توان به عقد تفاهم نامه ما بین وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تایپ ۱۰ هزار نمونه اهداکننده بزرگسال به صورت High resolution اشاره کرد که کمک بزرگی به بیماران نیازمند پیوند در لیست انتظار خواهد کرد.

وی به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: با این اقدامات مثلا در بیماران  MPS نیازمند پیوند که فاقد دهنده سازگار در خویشاند و شبکه ملی باشند، ارسال سلول از خارج کشور رایگان انجام خواهد شد. امیدواریم با افزایش اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ اهدا تعداد اهداکنندگان شبکه ملی افزایش یابد و از این طریق نجات جان بیماران نیازمند پیوند میسر شود.

دبیر شورای ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز ایران اظهار داشت: مراکز پذیره نویسی در سطح کشور آماده پذیرش داوطلبان اهدا هستند و هموطنان عزیز می توانند با پیوستن به شبکه مذکور و اهدای سلول های بنیادی خود گامی در راستای نجات جان بیماران نیازمند بردارند.

وی خاطرنشان کرد: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فهرست این مراکز می توانند به سامانه شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز ایران به نشانی  insc.Behdasht.gov.ir مراجعه کنند.

error: Content is protected !!