ساده انگاری انتشار ویروس کرونا در خوزستان جایز نیست

به گزارش ایرنا دکتر حمید سوری روز چهارشنبه در نشست با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به روند اپیدمی ویروس کرونا در استان خوزستان اظهار داشت: اکنون اپیدمی در این استان به رغم نگرانی هایی که در سطح کشور به دلیل انتشار ویروس به صورت سراسری وجود داشته، تحت مدیریت خوبی قرار گرفته و روند انتشار آن کاهش یافته است.

وی افزود: اگرچه هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد و این روند کاهشی به معنی عادی شدن شرایط نیست و باتوجه به مناسبت‌های درپیش رو از قبیل عید سعید فطر در مناطق غربی استان، نباید ساده انگاری تشدید شود.

عضو شورای مشورتی علمی و رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ گفت: حوزه بهداشت و درمان و نیروهایی که در خدمت سلامت مردم و کنترل اپیدمی هستند تلاش قابل توجهی تاکنون داشته اند اما هیچ نقطه ای از جهان چنین شدت اپیدمی را نمی تواند به راحتی کنترل کند، این کار نیازمند مشارکت حداکثری تمامی سازمان ها است.

وی تصریح کرد: مردم در چنین شرایطی باید نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمع ها بیشتر از گذشته احساس مسئولیت کنند.

دکتر سوری بیان کرد: متاسفانه گونه جدیدی که در جنوب و جنوب غربی استان خوزستان گسترش یافته بیشتر سنین جوان را درگیر کرده و رده سنی فوت‌شدگان و افراد بستری کاهش یافته است و این بیانگر آن است که این ویروس شرایط ثابتی نداشته و برای بقای خود مرتب در حال تغییر است . 

وی گفت: باتوجه به این شرایط، سیاست های کنترل و مقابله  اپیدمی و رفتارهای مردم را باید تحت تاثیر رفتارهای ویروس و بیولوژی ویروس اصلاح کنیم چرا که در برخی شهرستان ها رعایت پروتکل های پیشگیری بخصوص در جوانان کمرنگ‌ است و این افراد دچار یک باور کاذب شده اند که گمان دارند به دلیل شرایط جسمانی قوی خود، مبتلا نخواهند شد اما این افراد اگر سری به بیمارستان ها بزنند متوجه می شوند که ویروس کرونا با هیچ رده سنی شوخی ندارد.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید۱۹ کشور با اشاره به تاثیرگذاری واکسیناسیون در کاهش ابتلا یادآور شد: اکنون برای نتیجه‌گیری زود است و در حال حاضر واکسن های تزریق شده در استان به ۱۰ هزار مورد هم نرسیده و برای خوزستان چندین میلیونی ، تاثیرگذاری واکسن را نمی توانیم مطرح کنیم.

وی اظهار داشت : بی شک یکی از راه های اصلی قطع زنجیره انتقال این بیماری واکسیناسیون و افزایش مراقبت های مردم برای مقابله با ویروس است که امید می رود با افزایش ورود واکسن و تولید انبوه واکسن ایرانی در کشور بتوانیم در آینده نزدیک شاهد شرایط بهتری در استان ها بخصوص خوزستان برای مهار این ویروس باشیم.

دکتر سوری همچنین با اشاره به خطر مسافرت های نوروزی در چنین شرایطی گفت: سفر در چنین شرایطی به هیچ عنوان توصیه نشده و وزارت بهداشت نیز پیش از نوروز مخالفت خود را با مسافرت ها اعلام کرد اما موضوع مهم این است که سطح خطر را به حداقل برسانیم ؛ متاسفانه خودروهای شخصی آتش به اختیار هستند حال آنکه وسایل نقلیه عمومی قابل کنترل هستند و انتظار داریم مردم نیز از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند .

در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و هفت شهرستان نارنجی هستند.

error: Content is protected !!