سبزیجات کم‌کالری و مغذی برای کاهش وزن

اغلب افرادی که از رژیم‌های کم کربوهیدرات پیروی می‌کنند، به طور معمول بیشتر به تخم مرغ، مرغ، ماهی و سایر انواع گوشت روی می‌آورند، در حالی که سبزیجات کم کالری و سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی مهم وجود دارند که می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای کربوهیدرات باشند.

به گزارش ایسنا، در رژیم‌های کم کربوهیدرات افراد مجاز به مصرف روزانه کمتر از ۱۵۰ گرم کربوهیدرات هستند و حتی در برخی افراد این میزان می‌تواند به روزانه ۲۰ گرم نیز برسد.

در این نوع رژیم‌ها بهتر است از مقادیر بالای سبزیجات استفاده کرد. در ادامه ۹ مورد از بهترین سبزیجاتی که باید در این نوع رژیم زیاد مصرف شوند، به نقل از روزنامه “تایمز آو ایندیا” آورده شده است:

۱) فلفل دلمه‌ای: فلفل‌های دلمه قرمز، زرد و سبز رنگ بسیار مغذی هستند. این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و در برابر سرطان و کلسترول محافظت از فرد کرده و باعث کاهش التهاب نیز می‌شود.

۲) کلم بروکلی: بروکلی نوعی کلم است که تصور می‌شود مقاومت به انسولین را در افراد دیابتی نوع ۲ کاهش می‌دهد. مطالعات هم‌چنین حاکی از آن است که کلم بروکلی در محافظت از افراد در برابر انواع سرطان کمک می‌کند و علاوه بر آن سرشار از ویتامین C و K است.

۳) قارچ: قارچ در میان سبزیجات یکی از کم کربوهیدرات‌ترین‌ها محسوب می‌شود. قارچ‌ها خواص ضد التهابی بی نظیری داشته و می‌توان آن‌ها را به طیف گسترده و متنوعی از غذاها افزود.

۴) اسفناج: اسفناج یکی از سبزیجات برگداری است که مزایای سلامتی زیادی دارد. برای سلامتی قلب بسیار عالی بوده و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را نیز کاهش دهد. این گیاه منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی شمرده می‌شود.

۵) گل کلم: گل کلم یک سبزی همه کاره و جزو مواد خوراکی بسیار محبوب است. این گیاه که سرشار از فیبر و ویتامین است می‌تواند همراه با برنج یا به صورت خرد شده مصرف شده و هم‌چنین می‌تواند در کنار هر غذای دیگری استفاده شود.

۶) آووکادو: آووکادو از آن دسته میوه‌هایی است که به عنوان سبزیجات خورده می‌شوند. این میوه حاوی مقادیر بالایی چربی سالم بوده و کربوهیدرات قابل هضم کمی نیز دارد. هم‌چنین به کاهش کلسترول بد LDL و تری گلیسیرید کمک می‌کند.

۷) لوبیا سبز: لوبیای سبز یکی از محبوب‌ترین سبزیجات برای کسانی است که رژیم کم کربوهیدرات را دنبال می‌کنند. اعتقاد بر این است که لوبیا سبز کربوهیدرات کم و فیبر بالایی دارد. هم‌چنین گفته می‌شود در مقابل سرطان از فرد محافظت می‌کند و برای سلامت مغز نیز بسیار مفید است.

۸) خیار: خیار سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و دارای ترکیباتی است که برای سلامتی بسیار مفیدند. خیار ضد سرطان و هم‌چنین ضد التهاب نیز هست.

۹) بادمجان: بادمجان سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و گفته می‌شود که کلسترول را کاهش داده و سلامت قلب را نیز تنظیم می‌کند. بادمجان حاوی آنتی‌اکسیدان ناسونین است که باعث تقویت سلامت مغز و کند شدن پیری و زوال می‌شود.

error: Content is protected !!