سرطان پروستات؛ دانشمندان راه جدیدی را برای بهبود سلول های سرطانی کشف کردند

مطالعات اخیر، ترکیب جدیدی را معرفی می کند که سلول های سرطانی را در سرطان بدخیم پروستات، مورد هدف قرارداده و می تواند راه را برای روش های درمانی بهتر در آینده هموار کند.  

محققان موفق به کشف ترکیب جدیدی شدند، که قادر به تاثیر بهتر روی سلول های سرطانی است.

این تحقیقات نشان می دهد که این ترکیب خاص، نقاطی را که باعث افزایش سلول های سرطانی در پروستات می شوند، مورد هدف قرار می دهد.

به گزارش فارس ایندکس، این ترکیب، سیکلیک پپتوئید نام داشته و توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، ساخته شده است.

سیکلیک پپتوئید به طور ویژه روی نقاطی از پروستات موثر است که داروهای رایج برای درمان بزرگی پروستات، قادر به تاثیر روی آن نیستند.

این ترکیب تکثیر سلولی در بافت های سرطانی پروستات را کاهش داده و نسبت به سایر روش ها ۹۵ درصد موثرتر است.

این درمان چه تفاوتی با درمان های رایج دارد؟

درمان های رایج سرطان پروستات، سیگنال های هورمونی را مورد هدف قرار داده، که باعث رشد بیشتر سرطان پروستات می شود. سرطان در افرادی که از این نوع درمان، که به عنوان داروهای ضد آندروژن شناخته شده اند، استفاده می کنند؛ طی یک ماه عود می کند.

این ترکیب جدید، منجر به مطالعات جدیدتری در این زمینه، به امید درمان سرطان هایی که به دارو پاسخ نمی دهند، شده است.

دکتر سوزان لوگان:

” هدف ما تمرکز روی بازبینی و تغییر ترکیب یک مولکول شبه دارو، به جای ساختن ترکیباتی که از نظر عملکرد مانند داروهای قبلی هستند؛ می باشد.”

گزارش دکتر سوزان و همکارش، مکانیسم این ترکیب را که منجر به توقف رشد سرطان می شود، نشان می دهد. این ترکیب از برخورد پروتئین هایی که ژن افزایش سلول را در سلول های سرطانی فعال می کنند، جلوگیری و رشد سرطان را متوقف می کند.

فعالیت این ژن به رشد غده پروستات در طول رشد و بلوغ فرد کمک می کند، اما  در بزرگسالی تولید سلول را متوقف کرده و خاموش می شود؛ تغییراتی که باعث فعالسازی مجدد این ژن شود، می تواند به سرطان پروستات بینجامد.

سرطان پروستات دومین سرطان رایج

طبق آمار انجمن سرطان آمریکا (ACS)، سرطان پروستات دومین سرطان رایج (بعد از سرطان پوست)، بین مردان ایالت متحده است.

طبق این آمار، سرطان پروستات از هر ٩ مرد در ١ نفر پیشرفت خواهد کرد. سرطان پروستات همچنین دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان (بعد از سرطان ریه)، در میان مردان ایالات متحده است.

با این این حال، خوشبختانه اکثر مردانی که در آنها سرطان پروستات تشخیص داده شده است، در اثر آن نمی میرند. طبق آمار ACS، ٩٩ درصد افراد مبتلا به تمام گریدهای سرطان پروستات، تا ۵ سال دوام می آورند.

البته این میزان بقا زمانی که پزشکان سرطان را در مراحل اولیه خود تشخیص دهند، بیشتر است. چگونگی پاسخ به درمان سرطان در افراد مختلف نیز، امید به زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

تقریبا ١٠٠ درصد مردانی که در مراحل ابتدایی ابتلا به سرطان پروستات شناسایی می شوند، طبق این شاخص بقای۵ ساله، دوام می آورند. ۴ مورد از ۵ سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند.

معمولا سرطان پروستات در مراحل اولیه علائم زیادی ندارد. درافراد مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته ممکن است مشکلات ادرار، خون در ادرار یا اسپرم، اختلال نعوظ، درد در ناحیه های خاص (کمر، پشت و یا قفسه سینه)، یا ضعف و بی حسی در پاها یا یک پا داشته باشند.

بیماری ها یا مشکلات دیگری هم می توانند بسیاری از این علائم را ایجاد کنند، بنابراین مراجعه به پزشک بسیار ضروری است.

سرطان پروستات اغلب تا زمانی که علائمی ایجاد نکند، ناشناخته باقی می ماند؛ بنابراین داشتن غربالگری سرطان پروستات بین سنین ۴٠ تا ۵٠ به تشخیص زودهنگام کمک خواهد کرد. غربالگری شامل آزمایش خون PSA، آزمایش دستی یا هر دو است.

امید برای آینده

علی رغم موفقیت بالا در درمان سرطان پروستات، در آینده راه های درمان می توانند بهبود یابند.

تشخیص زودرس، یکی از اجزای مهم مراقبت در سرطان پروستات است، اما ممکن است درمانی که بتواند این نوع سرطان را به نحو بهتری درمان، و از عود و بازگشت دوباره آن جلوگیری کند، وجود داشته باشد.

error: Content is protected !!