سرطان پوست؛ شایع ترین سرطان در میان مردان/ آفتاب سوختگی جرقه اول برای سرطان پوست

مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان پوست شایع ترین سرطان در دنیا است که بین سرطان های مخصوص مردان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، ملکی با اشاره به اینکه سرطان پوست در ریجستری بیماری سرطان وزارت بهداشت جز اولین سرطان ها در کشور است، بیان کرد: مهم ترین عامل سرطان پوست آفتاب است و بیشتر برای مردانی که مدت طولانی تر در معرض آفتاب هستند رخ می دهد.

وی با بیان اینکه کشاورزان، دامداران و ماهیگیران جزو دسته افرادی هستند که بیشتر از سایر مشاغل در معرض نور خورشید هستند و احتمال ابتلا به سرطان پوست در بین آنها بیشتر است، عنوان کرد: آقایانی که ساعات طولانی در معرض نور خورشید هستند باید کلاه، دستکش، چتر و یا عینک همراه خود داشته باشند و حتی الامکان از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند.

آفتاب سوختگی جرقه اول برای سرطان پوست

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه به جز حضور طولانی مدت در معرض آفتاب، می تواند آبتنی کردن و شنا کردن و یا ورزش هایی که در معرض آفتاب انجام می شود نیز زمینه ابتلا به سرطان پوست را در بین اقشار مختلف فراهم کند، ادامه داد: هرگونه آفتاب سوختگی جرقه اول برای سرطان پوست محسوب می شود، بنابراین حتما نباید ساعات طولانی و مداوم در معرض آفتاب بود، بلکه حتی یک آفتاب سوختگی نیز می تواند زمینه ساز سرطان باشد.

ملکی با بیان اینکه سرطان پوست انواع مختلفی دارد که براساس نوع سرطان میزان کشندگی و متاستاز به اندام های مختلف، سلامتی فرد را به مخاطره می اندازد، عنوان کرد: سرطان‌های پوست سلولی پایه، سرطان های پوست سلولی سنگفرشی، ملانوموس از انواع سرطان های پوست هستند که هر کدام علایم مخصوص به خود را دارد.

وی افزود: سرطان بی سی سی به اشکال مختلف در قالب ضایعه برجسته پوستی به شکل جوش، زخم یا آپسه، ضایعه مسطح قرمز رنگ بروز پیدا می کند که اغلب برای بیماران عارضه دهنده نیست.

مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افرادی بین ۴۰ تا ۵۰ سال مبتلا به این نوع از سرطان می شوند، گفت: در نژاد سفید نیز در قسمت های از سر و گردن که بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار می گیرد این عارضه بروز بیشتری دارد.

وی ادامه داد: در برخی از مواقع این عارضه بر روی پوست پلک و یا روی پوست سر خودنمایی می کند که ممکن است دیواره جمجه را خراب کرده باشد، اما با جراحی و رادیو تراپی شرایط بیمار رو به بهبودی می رود.

ملکی با بیان اینکه فرم دوم سرطان با عنوان اس سی سی شیوع کمتری دارد، اما خطر متاستاز در این نوع از سرطان مشهود تر است و در عروق خونی و لنفاوی شبیه جوش، زخم، زگیل، شاخ و آپسه خودنمایی می کند که می تواند باعث درگیری ریه و کبد شود، عنوان کرد: فرم سوم بیماری در کشور ما شیوع کمی دارد، اما در آمریکا و استرالیا شیوع بالاتری دارد که با عنوان ملانوم شناخته می شود و بیشتر شبیه خال قهوه ای، در دو یا سه رنگ مشکی و قهوه ای سیر خودنمایی می کند.

وی گفت: این بیماری در بین افراد با چشم های آبی یا سبز با موهای قرمز یا بور دیده می شود و از نوع کشنده بیماری محسوب می شود که بیشتر افرادی که با مواد شیمیایی مانند آرسنیک، سروکار دارند در معرض این بیماری قرار دارند.

مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: علاوه براین اشعه ایکس، بیماران ژنتیکی مانند بیماران پروانه ای، کسانی که در کودکی به علت کچلی رادیوتراپی شدند، بیماران پیوند کلیه، سوختگی های قدیمی، افراد جوشکار، پرسنل پرواز، کشاورزان، افراد شاغل در صنایع نساجی، افراد ساکن در مناطق کوهستانی به خصوص احتمال ابتلا بیشتری نسبت به سایرین به سرطان های پوست دارند.

error: Content is protected !!