سرکشی کرونا در سایه بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی

 ماه‌ها است که از ورود میهمان ناخوانده ای به نام ویروس کرونا در کشورمان می گذرد، این رخداد موجب شد بسیاری از کسب و کارها و فعالیت های روزمره پیشین، در سرتا سر جهان تحت تاثیر قرار بگیرد، بطوری که اعمال محدودیتهای مختلف از سوی دولتها که یکایک شهروندان هرگز با آن انس و الفتی نداشتند، به یکباره حاکم شد.

هر چند متولیان و دست اندرکاران امر در سطح جهان کوشیدند با راهکارهای مختلفی در راستای کاهش محدودیت و بازگشت به زندگی عادی قدم بردارند، اما همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی یک اصل مهم در این خصوص به شمار می رود، هر چند در کنار همه توصیه های بهداشتی سرعت دادن به واکسیناسیون نیز برای کنترل بیماری مورد توجه قرار گرفته است.

این  در حالی است که کشورمان با گذشت ۱۷ ماه از شیوع کرونا، پیک های مختلف کرونایی را با همراهی مردم و کادر درمان پشت سر گذاشته است، اما این ویروس هزار چهره هر بار با شکلی جدید ظهور و بروز می یابد و در جدیدترین سویه آن نیز ورود ویروس دلتا زنگ پیک پنجم همه گیری این ویروس را به صدا در آورده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص معتقد است که ویروس کرونا “دلتا” همه ایران را در نوردیده اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۴۸ درصد در سطح کشور رسیده است.

دکتر علیرضا رییسی افزود: شیوع ویروس دلتا در شهرهای کشور رو به افزایش است بطوریکه اکنون ویروس غالب دلتا است و در ایران در حال چرخش  بوده و همه استانها را فراگرفته است.  

به گفته این مسوول اکنون ۱۶۹ شهر قرمز، ۱۶۶ شهر نارنجی و ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد هستند و میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر ۵۰ درصد رسید و این میزان کافی نیست و منجر به افزایش و شیوع بیماری می شود.  

 در حالی که زنجان پیش از این در رعایت پروتکل های بهداشتی در صدر استانهای کشور بود، اما همین بی خیالی ها در سایه واکسیناسیون و از طرف خسته شدن عموم از شرایط حاکم موجب شده است میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از گذشته روند نزولی داشته باشد و از طرفی حضور در میهمانی ها و دورهمی ها نیز به مراتب افزایش یافته است.

همه این مسائل دست به دست هم داده تا رنگ کرونایی شهر زنجان و سه شهر دیگر استان نیز قرمز شود چرا که شمار بیماران سرپایی و به نوبه خود بستری های بیمارستانی نسبت به هفته گذشته اوج گرفته و این مسائل یک مفهوم دارد و اینکه باید تا شکست نهایی این ویروس مهلک، به پروتکل های بهداشتی کرونایی به طور جدی پایبند بود.

علی معصومی ۴۵ ساله که در این تعطیلات چند روزه به شهر زنجان برای شرکت در جشن عروسی آمده در این خصوص گفت: قبل از اعلام محدودیت های تردد به همراه خانواده به این شهر سفر کردم، هر چند شرایط کرونایی خوب نیست، اما با توجه به برگزاری مراسم عروسی خواهر زاده‌ام، به این کار اقدام کردم.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا زندگی روزمرده مردم را با چالش جدی مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: هر چند مراسم عروسی با عده کمی از شرکت کنندگان برگزار می شود، اما تلاش می کنیم مبتنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی بدون بروز مشکلی برگزار شود.

لیلا نظرمحمدی ۳۲ ساله نیز در این خصوص معتقد است، هر وقت رنگ کرونایی شهرها نارنجی و  یا زرد می شود، عموم مردم تصور می کنند که دیگر می توانند بدون توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی رفت و آمد کنند، غافل از اینکه ویروس در همین شرایط هم در کمین تک تک افراد جامعه است.

وی اضافه کرد: ویروس سرکش مشکلاتی از قبیل مسائل روحی و روانی را بر افراد تحمیل کرده و همین مساله موجب شده بسیاری از افراد بدون توجه به پروتکل های بهداشتی در مراسم و دورهمی ها شرکت کنند که نتیجه آن ابتلای خود و دیگران به ویروس کرونا است.

کاهش ۴۳ درصدی رعایت پروتکل های بهداشتی در زنجان

 استاندار زنجان، نیز در این خصوص با اشاره به اینکه به رغم تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در زمان حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به ۴۳ درصد کاهش یافته است گفت: بر این مبنا استان جایگاه خود را در رعایت پروتکل‌ها در کشور از دست داده است.

فتح الله حقیقی با کرونا با بیان اینکه شرایط کرونایی این استان نیز همانند استان های دیگر تغییر یافته است، افزود: بر این اساس نیروی انتظامی با اقتدار تمام از ورود پلاک‌های غیر بومی به زنجان ممانعت کند و بر تردد شبانه نیز نظارت جدی مستمر داشته باشد.

وی  با تاکید بر اینکه دستگاههای متولی در حوزه کرونا باید همچنان پای کار باشند و موظف به اجرای مصوبات ستاد هستند، اضافه کرد: بی توجهی به این موضوع پذیرفتتنی نیست و همه باید مسوولانه رفتار کنند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه بازدیدهای میدانی موید کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح شهر است، گفت: این استان پیش از این به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی جایگاه خوبی در  کشور داشت و علاوه بر آن شیوع  بیماری کمتر بود که روند کنونی زنگ خطر افزایش بیماری را به صدا درآورده است.

وی اظهار داشت: ویروس کرونا، چرخه گردش و جهش انفجاری آن یک خطر بوده و بی‌توجهی به آن استان را دچار مشکل می‌کند که برخی از عوارض پیرامون پیک جدید غیرقابل جبران خواهد بود.

حقیقی با اشاره به اینکه بی توجهی به وضعیت کرونایی شمار بیماران سرپایی و به دنبال آن بستری ها را به مراتب افزایش می دهد، افزود: ظرفیت بیمارستان های استان برای درمان و رسیدگی به بیماران محدود  است و باید مراقبت های لازم را داشت.

وی یادآوری کرد: در این میان واکسیناسیون به معنای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا نیست، بلکه مرگ و میر ناشی از بیماری را کاهش می دهد و افراد پس از دریافت واکسن کرونا نیز برای سلامتی خود و دیگران  باید پروتکل های بهداشتی  را رعایت کنند.

استاندار زنجان باتاکید بر اینکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می توان شیوع پیک پنجم بیماری کرونایی در استان را به میزان قابل توجهی کاهش داد، ادامه داد: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا افراد باید از حضور در دورهمی‌ها و تجمعات خودداری و از مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنند.

 چهار شهر زنجان  قرمز کرونایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده چهار شهر زنجان، خدابنده، خرمدره، ابهر در وضعتی کرونایی قرار گرفتند و چهار شهر دیگر سلطانیه، ماهنشان، ایجرود و طارم در وضعیت رنگ زرد کرونایی هستند.

دکتر پرویز قزلباش افزود: در زمان حاضر روند بیماری کووید-۱۹ در استان همانند کل کشور، هم در بخش سرپایی هم در بخش بستری افزایشی است.
 
وی، با اشاره به وجود ۲۱۲ تا ۲۱۵ بیمار کرونایی طی چند روز گذشته در استان اضافه کرد: هفته‌های گذشته حدود ۱۵۰ بیمار کرونایی به طور ثابت در بیمارستان های استان بستری بودند و هم اکنون نسبت به هفته قبل، افزایش حداقل ۷۰ درصدی به وقوع پیوسته  است.

 به گفته قزلباش این افزایش هشداری برای درگیری موج پنجم کرونایی استان، در روزها و هفته‌های آتی است و بر این مبنا عموم مردم باید همچنان پروتکلهای بهداشتی را مورد توجه قرار دهند.  
 
 این مسوول، با بیان اینکه میزان اشغال تخت کرونا در استان ۲۶.۵ درصد است ادامه داد: طی چند روز گذشته شیب ملایم افزایش بستری ها به وقوع پیوسته است و تضمینی نیست که این روند به این شکل ادامه یابد.
 
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه موج پنجم کرونا در استان‌های دیگر با شدت تند و با سرعت درحال انتشار است، انتظار بر این است که در روزهای آتی در استان هم شاهد شیب تند بیماری باشیم.
 
رییس دانشگاه علوم ‌پزشکی استان زنجان گفت: از زمان شیوع کرونا تا کنون در بخش سرپایی بیش از ۳۶۲ هزار نفر در بستری ۲۷ هزارو ۵۲۳ نفر تحت آزمایش قرار گرفتند و در مجموع ۹۴ هزارو ۸۸۷ نفر بیمار مثبت شناسایی شده است.

کمترین درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بوستان‌های زنجان 

این مسوول همچنین میانگین استانی رعایت پروتکل‌های بهداشتی صنوف را  ۴۳.۳۸  درصد عنوان کرد و گفت: در این بین، بوستان‌ها و مراکز تفریحی با ۱۷.۴ درصد کمترین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ۵۱.۲ درصد، بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به خود اختصاص داده اند.
 
وی با بیان اینکه شهرستان‌های ایجرود و سلطانیه با ۴۵ درصد بالاترین سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شهرستان خدابنده، ماهنشان و طارم با ۴۲ درصد، پایین‌ترین سطح رعایت را دارند خاطر نشان کرد:میزان بروز بیماری در شهرهای ابهر، خدابنده، خرم‌دره و زنجان است که نیاز به کنترل و پیگیری بیشتری دارد.

این مسوول یادآوری کرد: افزایش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند چشم انداز بهتری را برای سلامت جامعه فراهم کند و این موضوعی است که در روزهای اخیر کمتر به آن توجه می شود.

error: Content is protected !!