سریال آلودگی هوا در پایتخت شکسته شد

طلسم آلودگی هوای تهران پس از شش روز متوالی که در شرایط ناسالم قرار داشت، ظهر امروز(چهارشنبه) به واسطه باران و وزش باد شکسته شد تا شاخص کیفی هوا در شرایط سالم قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، کیفیت هوای تهران در ساعت ۱۱ امروز پس از شش روز شرایط ناسالم، با شاخص ۹۴ در شرایط سالم قرار گرفت.

این درحالی است که کیفیت هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ صبح امروز با شاخص ۱۰۸ برای گروه های حساس ناسالم بود.

کیفیت هوای تهران در طول شش روز گذشته(جمعه تا سه شنبه) به ترتیب با شاخص ۱۲۴، ۱۵۲، ۱۵۲، ۱۴۹ ، ۱۳۲ و ۱۳۴ و در ساعت ۸ صبح امروز(چهارشنبه) نیز با شاخص ۱۰۸ در شرایط ناسالم(برای گروه های حساس و یا برای همه افراد) قرار داشت.

برغم بارش پراکنده باران، برف و وزش باد در سطح استان طی هفته جاری، کیفیت هوای تهران در این روزها آلوده بود و بارندگی و وزش باد تاثیر چندانی در بهبود کیفیت هوای پایتخت نداشت.

مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دراین خصوص به ایرنا گفت: بارش باران و سرعت وزش باد (هفت متر بر ثانیه) طی روز گذشته در سطح شهر تهران از جمله عوامل اصلی بهبود نسبی کیفیت هوا و کاهش غلظت آلاینده های جوی است.

مریم نادری با اشاره به اینکه بارندگی روزهای اخیر نقش موثری در کاهش غلظت آلاینده های جوی نداشت افزود: سرعت وزش باد از جمله عوامل اصلی و موثر در کاهش غلظت آلاینده های جوی است.

وی با اشاره به اینکه حداکثر سرعت وزش باد شهر تهران در شرایط عادی ۲ متر بر ثانیه است اظهار کرد: وزش باد با سرعت بیش از ۲ متربرثانیه به واسطه ایجاد تحرک موجب تغییر شرایط جوی و کاهش غلظت آلاینده ها می شود که البته این شرایط کمتر در تهران روی می دهد.

وی با اشاره به عوامل ایجاد و افزایش آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر گفت: بارندگی و سردی هوا در طول هفته جاری موجب استفاده بیشتر شهروندان از خودرو در سفرهای درون شهری و به دنبال آن افزایش غلظت آلاینده ها شد.

مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بررسی پارامترهای هواشناسی نشاندهنده آغاز وزش باد در آسمان تهران از نواحی غربی با سرعتی بیش از ۷ متر بر ثانیه است که همین امر همراه با باران موجب کاهش آلاینده های جوی شده است.

به گفته وی، نتایج سنجش آلودگی هوای شهر تهران نشانگر کاهش محسوس غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون در ساعت ۱۱ امروز در مقایسه با زمان مشابه روز گذشته(سه شنبه) است.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران نیز درهمین ارتباط به ایرنا گفت: براساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، کیفیت هوای پایتخت در نخستین روز زمستان سالم بود و از دوم تا هفتم دی ماه برغم ناپایداری های جوی و بارش باران، شاخص آلودگی هوا همچنان در شرایط ناسالم قرار داشت.

محمد رستگاری افزود: شاخص کیفیت هوای شهر تهران در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ امروز با کاهش ۴۸ عددی میزان غلظت میانگین آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون نسبت به روز گذشته درهمین ساعت، بر روی عدد ۹۴(شرایط سالم) قرار گرفته است.

درهمین حال و براساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نتایج پیش بینی کیفیت هوا نشانگر کاهش محسوس غلظت ذرات معلق در روز جاری و برقراری شرایط مطلوب کیفی هوا در شهر تهران و تداوم این شرایط برای فردا(پنجشنبه) است.

error: Content is protected !!