سفالکسین؛ از کاربردها تا تداخل با داروهای دیگر

سفالکسین آنتی بیوتیکی است که برای درمان برخی عفونت های ناشی از باکتری ها، مانند سینه پهلو، دیگر عفونت های دستگاه تنفسی، و عفونت های استخوان، پوست، گوش، دستگاه تناسلی و دستگاه ادراری استفاده می شود. سفالکسین در کلاسی از داروها به نام آنتی بیوتیک های سفالوسپورین قرار دارد.

سفالکسین؛ از کاربردها تا تداخل با داروهای دیگر

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “مدلاین پلاس“، آنتی بیوتیک هایی مانند سفلاکسین برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا دیگر عفونت های ویروسی کاربردی ندارند. استفاده از آنتی بیوتیک ها زمانی که به آنها نیازی نیست، خطر ابتلا به یک عفونت در آینده که در برابر درمان با آنتی بیوتیک مقاوم است را افزایش می دهد.

این دارو چگونه باید استفاده شود؟

سفالکسین به شکل کپسول، قرص و سوسپانسیون (مایع) که از طریق دهان مصرف می شوند، در دسترس است. این دارو به طور معمول با یا بدون غذا هر ۶ تا ۱۲ ساعت به مدت ۷ تا ۱۴ روز مصرف می شود که به بیماری تحت درمان بستگی دارد. سفالکسین باید هر روز تقریبا در زمان هایی یکسان مصرف شود. دستورالعمل ارائه شده توسط پزشک باید به دقت دنبال شود. بیمار نباید سفالکسین را بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده یا با تعداد دفعات بیشتر یا کمتر نسبت به آنچه پزشک تجویز کرده است، مصرف کند.

پیش از مصرف سفالکسین مایع باید ظرف دارو را به خوبی تکان داد تا دارو به طور یکنواخت ترکیب شود.

طی چند روز نخست درمان با سفالکسین باید احساس بهتری در بیمار شکل بگیرد. در صورت عدم بهبود علائم یا تشدید آنها، با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف سفالکسین تا زمانی که دوره درمان تکمیل شود، باید ادامه یابد، حتی اگر بیمار احساس بهتری داشته باشد. در صورت توقف زودهنگام مصرف دارو یا جا انداختن دوزها، عفونت ممکن است به طور کامل درمان نشده و باکتری ها ممکن است در برابر آنتی بیوتیک مقاوم شوند.

دیگر کاربردهای سفالکسین

گاهی اوقات، سفالکسین برای پیشگیری از ابتلا به عفونت دریچه قلب برای برخی بیماران که به پنی‌سیلین آلرژی دارند و به یک بیماری قلبی مبتلا هستند یا یک عمل دندان یا دستگاه تنفسی فوقانی (بینی، دهان، گلو، حنجره) را پشت سر گذاشته اند، تجویز می شود.

سفالکسین ممکن است برای موارد دیگری نیز تجویز شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

اقدامات احتیاطی هنگام مصرف سفالکسین

پیش از مصرف سفالکسین،

اگر به سفالکسین، آنتی بیوتیک های سفالوسپورین دیگر، پنی‌سیلین یا هر نوع داروی دیگر آلرژی دارید، پزشک و داروساز خود را از این شرایط آگاه کنید. همچنین، اگر به هر یک از مواد تشکیل دهنده در کپسول ها، قرص ها یا سوسپانسیون سفالکسین آلرژی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک و داروساز خود را از دیگر داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل ها، و محصولات گیاهی که مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید، آگاه کنید. پزشک ممکن است به تغییر دوزهای دارو یا نظارت دقیق بر عوارض جانبی نیاز داشته باشد.

اگر در گذشته هر نوع واکنش آلرژیک، بیماری گوارشی، به ویژه کولیت، یا بیماری کلیوی یا کبدی داشته اید، یا در حال حاضر به آنها مبتلا هستید، پزشک خود را از این شرایط آگاه کنید.

اگر باردار هستید، قصد دارید باردار شوید، یا به نوزاد خود شیر می دهید، پزشک را از این شرایط آگاه کنید. اگر طی دوران مصرف سفالکسین باردار شده اید، پزشک خود را از این شرایط آگاه کنید.

آیا باید دستورالعمل های غذایی خاصی را دنبال کنم؟

طی دوران مصرف سفالکسین می توانید رژیم غذایی عادی خود را دنبال کنید، مگر این که پزشک توصیه هایی در این زمینه کرده باشد.

در صورت فراموشی یک دوز چه کاری باید انجام دهم؟

به محض یادآوری، دوز فراموش شده را مصرف کنید. اما اگر زمان زیادی به دوز بعدی باقی نمانده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و برنامه منظم خود را دنبال کنید. دوز بعدی دارو را برای جبران دوز فراموش شده دو برابر نکنید.

عوارض جانبی سفالکسین

سفالکسین ممکن است موجب عوارض جانبی شود. اگر با هر یک از علائم زیر مواجه هستید که شدید بوده یا از بین نمی رود با پزشک خود صحبت کنید:

– حالت تهوع

– استفراغ

– اسهال

– سوزش سردل

– معده درد

– خارش رکتوم یا اندام تناسلی

– سرگیجه

– خستگی شدید

– آشفتگی

– سردرگمی

– سردرد

– مفصل درد

برخی عوارض جانبی می توانند جدی باشند. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه می کنید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید یا به بخش اورژانس مراجعه کنید:

– مدفوع آبکی یا خون آلود

– کرامپ های (گرفتگی) معده

– تب حین درمان یا تا دو ماه یا بیشتر پس از توقف درمان

– راش پوستی

– خارش

– کهیر

– تورم صورت، گلو، زبان، لب ها و چشم ها

– دشواری در تنفس یا بلع

خس خس سینه

– بازگشت تب، گلودرد، لرز، یا نشانه های دیگر عفونت

– توهم (مشاهده چیزها یا شنیدن صداهایی که وجود ندارند)

نکته هایی درباره نگهداری سفالکسین

دارو را در ظرف یا بسته بندی خود و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. کپسول ها و قرص ها را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید. داروی مایع را در شرایطی که درب آن به خوبی بسته شده است در یخچال نگهداری کنید.

در موارد اضطراری/مصرف بیش از حد

اگر فکر می کنید بیش از حد سفالکسین مصرف کرده اید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر فرد از هوش رفته است، تشنج دارد، با دشواری در تنفس مواجه است یا بیدار نمی شود، بلافاصله با مرکز اورژانس تماس بگیرید.

از علائم مصرف بیش از حد (اوردوز) سفالکسین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– حالت تهوع

– استفراغ

– اسهال

– ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای تیره

– معده درد

تداخل با داروهای دیگر

سفالکسین می تواند با داروهای دیگر، ویتامین ها یا محصولات گیاهی تداخل داشته باشد. مصرف سفالکسین با برخی داروها می تواند خطر عوارض جانبی ناشی از سفالکسین را افزایش دهد. این به دلیل افزایش مقدار سفالکسین در بدن است. از جمله این داروها می تواند پروبنسید (Probenecid) اشاره کرد.

همچنین مصرف سفالکسین با برخی داروها می تواند خطر عوارض جانبی ناشی از این داروها را افزایش دهد که از آن جمله می توان به متفورمین اشاره کرد. مصرف سفالکسین و متفوریمن همراه هم ممکن است موجب مشکلات کلیوی شود.

توجه: معرفی دارو در رسانه، صرفاً جهت دانش افزایی است و به معنای توصیه یا تجویز نیست. مصرف هر گونه دارو با هر دوز، صرفاً باید با تشخیص و تجویز پزشک باشد.

—————————————————————–

بیشتر بخوانید: 

*ماینوکسیدیل موضعی؛ دارویی برای تقویت رشد مو

*آزیترومایسین و دانستنی هایی درباره این آنتی بیوتیک

*قرص خوراکی کاپتوپریل؛ دارویی برای کاهش فشار خون بالا

error: Content is protected !!