سفرهای نوروزی طبق طرح «سفر ایمن» پیش نرفت

مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد به عنوان پیشنهاد دهنده طرح سفر ایمن به خبرنگار مهر گفت: از طریق کمیته پدافند غیرعامل پیگیر انجام سفرهای ایمن بودیم و پیشنهادی برای این سفرها دادیم. یکی از پیشنهادها این بود که ستاد خدمات سفر نیز به ستاد مدیریت سفر تغییر کند. اما بحث سفر ایمن و مسئولانه توسط معاون گردشگری پیشنهاد شد. اولین جلسه آن را هم در یزد برگزار کردند و تصمیم شد به هر هتل و مرکز اقامتی که تاییدیه وزارت بهداشت را در استان یزد بگیرد، عنوان مقصد ایمن بدهیم. به همین دلیل تعدادی از مراکز اقامتی در استان، مقصد ایمن شناخته شدند.

فاطمی بیان کرد: ما در ایام عید ۴ هزار بازدید از تأسیسات گردشگری داشتیم. برخی از موزه‌ها مانند موزه آب و سکه بسته بودند و موزه‌های دیگر بیشتر از ظرفیت، بازدیدکننده نپذیرفتند. همه این کارها برای آن بود که حواسمان به سلامت مردم باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: در طرح سفر ایمن قرار بر این بود که تأسیسات گردشگری به سامانه ماسک متصل شوند. کسی که به بیماری مبتلا می‌شود معمولاً به مراکز درمانی رفته، تست می‌دهد و نامش در سیستم ثبت می‌شود. در این صورت اگر فرد مریض باشد و سامانه مشخص کند، می‌بایست تمام هتل‌ها نیز به آن دسترسی داشته باشند و بدانند مسافرشان بیماری دارد یا نه. جدا از این ما در استان یزد برای تأسیسات گردشگری و هتل‌ها پروتکل‌هایی را نوشتیم مانند رعایت فاصله اجتماعی، کم شدن تعداد تخت‌ها، داشتن ماسک و مواد ضدعفونی کننده و تب سنج.

وی افزود: ضمن اینکه دو بار مسافران را برای پذیرش در مراکز اقامتی چک می‌کردیم یکی زمانی که مسافر درخواست رزرو می‌داد و همان موقع با متصل شدن به سامانه متوجه می‌شدیم که او کرونا داشته یا نه. اگر بیمار بود که رزرو انجام نمی‌شد اما اگر سبز بود، می‌توانستیم نامش را هم به راهنمایی رانندگی بدهیم تا برای تردد مشکلی نداشته باشد و جریمه نشود. ممکن بود افراد از زمان رزرو تا اقامت در هتل، دچار بیماری شده باشند در آن صورت زمانی که کارت ملی می‌داد تا اتاق را تحویل بگیرد؛ ما یک بار دیگر نامش را در سامانه ماسک چک می‌کردیم که بیمار است یا نه. منتها سامانه ماسک دو سه روز مانده به عید، قطع شد.

فاطمی گفت: ما رزرو مسافران را انجام داده بودیم اما برای بار دوم نمی‌توانستیم آنها را چک کنیم. به همین دلیل گفتیم هر کسی که در این چند روز به اقامتگاه مراجعه می‌کند با خودش تست سلامت همراه داشته باشد. این موضوع موجب متحمل شدن هزینه برای مسافر می‌شد. در کنارش، اخبار ضد و نقیض درباره قرمز شدن یزد باعث شد خیلی از مسافران قید رزرو که داشتند را بزنند. در ایام عید برای استان یزد، حدود ۴۰۰ هزار تردد خودرو، ثبت شده درحالیکه فقط ۲۷ هزار نفر در مراکز اقامتی استان اسکان کرده بودند. این افراد کجا رفته اند؟ مسلماً یا به خانه اقوام یا به مراکز اقامتی غیر رسمی رفته اند.

وی گفت: از آنجا که سلامت مسافران و مردم برای ما مهم بود و هتل‌ها هم مدت زیادی تعطیل بودند؛ سعی کردیم حداقل در استان یزد، پروتکل‌ها را اجرایی کنیم. حتی با راهنمایان گردشگری که یک سال بیکار بودند قرارداد بستیم. این افراد در مسیرها به مردم تاکید می‌کردند که فاصله اجتماعی را رعایت کنند و در قالب همیار سلامت ماسک پخش می‌کردند و مراقب ترددها و رعایت پروتکل‌ها بودند. ولی از آن طرف می‌دیدیم که در پهنه کویر یزد ده هزار نفر حضور دارند اما تنها ۲۰۰ نفر در کمپ کویری اقامت دارند. با این وجود با قطعیت می گویم در تأسیسات گردشگری کسی کرونا نگرفته است. تهدیدات زیستی هم در بحث کرونا مشخص است.

وی گفت: مشکلی که در استان داریم این است که بیماران به مراکز درمانی می آیند اما در مراکز اقامتی رسمی اسکان ندارند. بیمارستان‌هایی در یزد هستند که خودشان آپارتمان مبله دارند اینها با گردشگری مشکل دارند. چطور هست که گردشگری تفریحی کرونا دارد اما گردشگری سلامت ندارد. باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که مسافر ممکن است در هتل کرونا نگیرد اما هتل و مرکز اقامتی یک بخش سفر است و بخش‌های دیگر سفر شاید آلوده بوده باشد مانند سرویس‌های بین راهی و غیره.‌

error: Content is protected !!