سه گانه‌ای برای پیشگیری از سکته مغزی

زمانی که پلاک در دیواره شریان های شما شکل می گیرد و جریان خون را کاهش می دهد (شرایطی به نام آترواسکلروز یا تصلب شرایین) اثر منفی بر سلامت شما می گذارد.

سه گانه‌ای برای پیشگیری از سکته مغزی!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “ایزی هلث اپشنز”، آترواسکلروز یکی از دلایل اصلی حمله قلبی محسوب می شود و همچنین دلیل حدود نیمی از سکته های مغزی است. به طور معمول این شرایط تا زمانی که دیگر خیلی دیر شده است و پلاک پاره شده یا جریان خون به طور کامل مسدود می شود با هیچ نشانه ای همراه نیست.

بر همین اساس است که پیشگیری عاملی کلیدی محسوب می شود.

۳ مکمل قوی برای قلب انسان

زمانی که موضوع درمان یا پیشگیری از آترواسکلروز به طور طبیعی مطرح می شود، سه عددی جادویی است زیرا بنابر نتایج پژوهشی جدید که در دانشگاه کاردیف انجام شد، سه مکمل وجود دارند که استفاده آنها به همراه هم ممکن است به پاک و عاری از انسداد نگه داشتن شریان ها کمک کند.

پژوهشگران این نظریه که برای درمان آترواسکلروز با مکمل های غذایی سه مکمل بهتر از یکی است را مورد آزمایش قرار دادند.

به گفته دکتر دیپاک رامجی از دانشگاه کاردیف و یکی از مولفان این مطالعه، انواع مختلفی از مواد غذایی فعال نشان داده اند که آثار مفیدی بر بیماری قلبی عروقی دارند، اگرچه دانش ما درباره نتیجه استفاده از آنها به صورت ترکیبی همچنان محدود است.

سه گانه ای مفید برای قلب انسان

ترکیبی که رامجی و تیم پژوهشی وی توصیه کرده اند شامل سه ماده مغذی شناخته شده برای سلامت قلب می شوند و ترکیب آنها با یکدیگر موجب می شود تا حتی موثرتر عمل کنند.

بر اساس نتایج اولیه در مدل های مبتنی بر سلول، این روشی امیدوارکننده برای توقف پیشرفت آترواسکلروز به نظر می رسد.

روغن ماهی

به واسطه محتوای بالای اسیدهای چرب چند غیر اشباع امگا-۳، روغن ماهی ثابت کرده است که به پیشگیری و معکوس کردن آترواسکلروز کمک می کند. و روغن کریل، که بسیاری بر این باورند بهترین شکل اسیدهای چرب امگا-۳ را داراست در بهبود سلامت قلب عملکرد فوق العاده ای دارد.

دلیل این که روغن کریل نسبت به روغن های دریایی دیگر کارایی بیشتری دارد به مقدار اسیدهای چرب امگا-۳، فسفولیپیدها و آنتی اکسیدان های بسیار قوی موجود در این روغن باز می گردد. این ترکیبی منحصر به فرد از مواد مغذی اساسی است که فواید سلامت چشمگیری را ارائه می کنند.

روغن کریل نشان داده است که در کاهش سطوح کلسترول بد (LDL) عملکرد بهتری نسبت به مکمل های روغن ماهی دارد. بیمارانی که روزانه ۱ تا ۱٫۵ گرم روغن کریل دریافت کرده بودند در مقایسه با آنهایی که مکمل روغن ماهی دریافت کرده بودند، کاهش چشمگیر در سطوح کلسترول بد را نشان دادند.

عصاره کاکائو

به واسطه محتوای بالای فلاونوئیدها، کاکائو نیز به عنوان یک قهرمان ضد التهاب شناخته می شود که شریان را پاک و قلب را سالم نگه می دارد. مطالعات علمی پشتیبان این مساله هستند.

یک بررسی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، نشان داد که کاکائو می تواند مقاومت به انسولین را بهبود ببخشد، قند خون را متعادل کند، التهاب بدن را کاهش دهد، سطوح تری گلیسیرید را کاهش دهد و سطوح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد. از آنجایی که تمامی این موارد نشانگرهای مستقیم خطر برای بیماری قلبی هستند، پژوهشگران بر این باورند که مصرف منظم کاکائو اقدامی به شدت دوستدار قلب انسان است.

مطالعات و بررسی های بیشمار دیگری نیز طی سالیان گذشته نتایجی مشابه را تایید کرده اند. به عنوان مثال، مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مصرف ۳٫۵ اونس شکلات در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

فیتواسترول ها

فیتواسترول ها که در قالب مکمل نیز در دسترس هستند به زرادخانه مبارزه با آترواسکلروز افزوده شده اند زیرا حاوی استرهای اسید چرب هستند که ثابت شده است سطوح کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهند.

بنابر نتایجی پژوهشی که در کلینیک کلیولند انجام شد، زمانی که فیتواسترول ها با امگا-۳ (DHA) ترکیب شود، آنها نه تنها سطوح کلسترول بد را کاهش می دهند، بلکه سطوح کلسترول خوب (HDL) را نیز افزایش داده و سطوح تری گلیسیرید را کاهش می دهند.

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف دو گرم از فیتواسترول ها (به نام استرول های گیاهی نیز شناخته می شوند) در روز می تواند به طور موثر سطوح کلسترول بد را به میزان ۱۰ درصد و سطوح تری گلیسیرید را تا ۲۸ درصد کاهش دهد، به ویژه اگر دارای سطوح بالای تری گلیسیرید باشید.

فیتواسترول ها در روغن های گیاهی و غلات یافت می شوند و اغلب به مارگارین ها و دیگر محصولات مصرفی افزوده می شوند. با این وجود، بهترین منابع برای دریافت فیتواسترول ها شامل مغزها و دانه های خوراکی و میوه جات و سبزیجات می شوند.

چرا گزینه های طبیعی برای قلب شما بهتر هستند؟

مطالعات مختلف نشان داده اند که مواد غذایی سرشار از مواد مغذی نه تنها اثری قوی در پیشگیری از ایجاد پلاک در شریان ها دارند، بلکه گزینه هایی غیر تهاجمی نیز هستند.

بدون تردید، گزینه های طبیعی نسبت به مواردی مانند استفاده از استنت و استاتین ها عوارض جانبی کمتری به همراه دارند.

error: Content is protected !!