سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد؟

سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد؟یک متخصص مغز و اعصاب، در ارتباط با علل بروز سکته مغزی، توضیحاتی ارائه داد.

فرزاد اشرافی، در گفتگو با مهر، شایع ترین نوع سکته مغزی را ناشی از بسته شدن رگ ها دانست و گفت: ۲۵ درصد سکته های مغزی ناشی از پارگی رگ و خونریزی مغزی و ۸۵ درصد ناشی از ایجاد لخته در عروق مغزی است.

وی در ارتباط با علائم سکته مغزی، گفت: تاری دید، اختلال در میدان بینایی، اختلال در بلع، اختلال در صحبت کردن، ضعف اندام و فلجی، اختلال در حس اندام، عدم تعادل و اختلال ادراری، از جمله علائم بروز سکته مغزی به شمار می روند.

اشرافی، ضمن تاکید بر پرهیز از خود درمانی اطرافیان فرد دچار سکته مغزی، تصریح کرد: مهم ترین اقدام، تماس با اورژانس ۱۱۵ است.

این متخصص مغز و اعصاب، افزود: اگر بیمار سکته مغزی در کمتر از سه ساعت به بیمارستان برسد، می توان با تزریق نوعی از داروی ضد لخته علائم حیاتی او را تثبیت کرد البته این دارو فقط برای سکته های مغزی در اثر انسداد رگ ها در اثر لخته موثر است.

وی، به عوامل افزایش احتمال سکته مغزی اشاره کرد و گفت: دیابت، چاقی، مصرف دخانیات و الکل و همچنین فشار خون بالا و چربی خون، از جمله عوامل افزایش احتمال بروز سکته مغزی است.

اشرافی در خصوص کاهش سن سکته مغزی، اظهار داشت: تغییر سبک زندگی و گرایش به سمت مصرف غذاهای آماده، بی تحرکی و عواملی از این دست، باعث شده تا میانگین سن سکته مغزی پایین بیاید.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، سالانه بیش از ۱۲ هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی می شوند، ادامه داد: یکی از عوامل پیشگیری از بروز سکته مغزی، اهمیت دادن به چکاب های پزشکی است که افراد می توانند با انجام آزمایش و کنترل فشار خون، نسبت به پیشگیری از بروز سکته مغزی اقدام کنند.

error: Content is protected !!