سکته گوش چیست؟ | درمان سکته گوش

سکته گوش چیست درمان سکته گوش

سکته گوش چیست کاهش شنوایی به طور لحظه ای را سکته گوش میگویند علت سکته گوش ناشناخته است اما درمان آن امکان پذیر است, که در حادترین شکل آن, پزشک به کاشت حلزون در فرد بیمار روی می آورد در این مقاله راجع به سکته گوش و درمان ان بیشتر بخوانید

سکته گوش چیست؟


کاهش شنوایی که به طور مزمن اتفاق می افتد، به بیمار فرصت می دهد در پی چاره باشد ولی نوع دیگری از کاهش شنوایی وجود دارد که جزو اورژانس های گوش محسوب می شود. این بیماری به «سکته گوش» معروف است. علت آن هم ناشناخته است. البته نقش سیستم ایمنی و ویروس ها را تا حدودی در بروز آن دخیل می دانند. گرچه این نوع از کاهش شنوایی ناگهانی است ولی سرعت عمل پزشک در شناسایی و درمان آن، ۶۰ درصد باعث بهبود کامل خواهد شد. اگر سکته گوش به موقع شناسایی نشود، شنوایی تا حدود ۳۰ درصد کاهش می یابد. درمان این بیماران استفاده از داروهای ضدالتهابی و ضدویروسی است. باید کورتیکواستروئید به داخل گوش افرادی که به درمان پاسخ نمی دهند یا منع مصرف چنین داروهایی را دارند تزریق شود.


عوامل ویروسی مانند اوریون، ضربه به گوش، شکسته شدن دیوار صوتی، مصرف برخی دارو ها بخصوص خانواده آمینوگلیکوزیدها، عفونت های مزمن گوش، تومور ها و اختلالات متابولیک و هورمونی در بروز بیماری نقش بسزایی در سکته گوش دارند.


وقتی چنین اتفاقی برای بیمار رخ می دهد، یافتن علت اصلی چندان آسان نیست، اما مطالعات نشان داده یک عامل، اشکالاتی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می کند؛ یعنی شرایط داخلی بدن به هم می خورد و با یک محرک مانند استرس، کری ناگهانی پدید می آید.


در بسیاری از ضربات و کری های ناشی از آن، ما هیچ پارگی و تغییری را در گوش مشاهده نمی کنیم و آسیب به همان مژک های داخل حلزون گوش وارد می شود، آگاهی فرد در سلامت کامل بوده و به طور اتفاقی شنوایی اش کاهش می یابد یا از بین می رود. البته روند تدریجی این بیماری اغلب سه روز طول می کشد، بخصوص در کسانی که دچار ترومای گوش شده باشند.


در سکته گوش، کری از نوع حسی ـ عصبی است و مژک های داخل حلزون گوش آسیب دیده اند؛ بنابراین تجویز سمعک برای این بیماران بیهوده است و مشکل را برطرف نمی کند ولی برای بیمارانی که کاهش شنوایی نوع حسی ـ عصبی دارند درمان مناسب، کاشت حلزون است.



درمان سکته گوش


به بیمارانی که دچار سکته گوش میشوند توصیه میشود، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایند و درمان های کاهش التهاب را در پیش گیرند، سکته گوش در مدت طولانی موجب نازک شدن پرده گوش میشود لذا استفاده از سمعک در این افراد توصیه نمی شود. در اکثر موارد در صورت عدم بازگشت شنوایی پزشکان کاشت حلزون گوش را توصیه میکنند. حلزون شنوایی، دستگاهیست که امواج الکتریکی را تبدیل به تکان های عصبی نموده و موجب ارسال آن از طریق اعصاب شنوایی میشود.

error: Content is protected !!