سیاتیک چیست؟ | درمان سیاتیک

سیاتیک چیست درمان سیاتیک

سیاتیک چیست برای شما هم شاید پیش آمده باشد که ناگهان دردی شدید را از پشت باسن تا ران و ساق و حتی کف پاهایتان احساس کنید این درد را سیاتیک می گویند در این مقاله به توضیح این بیماری و درمان های سنتی و خانگی و طبی آن پرداخته شده است

سیاتیک چیست؟


درد سیاتیک به درد و ضعفی گفته می شود که درعصب سیاتیک بدن ایجاد میشود و معمولا این علائم دریک طرف بدن بروز می کند. در هر کدام از ساق پاها یک عصب سیاتیک وجود دارد این عصب یکی از بلندترین عصب ها در بدن است هرعصبی از چندین ریشه عصبی که در نخاع قرار دارد خارج می شود و سپس از روزنه های ساکرام عبورمی کند و به یکدیگر متصل می شوند و دردعصب سیاتیک بوجود می آید.عصب سیاتیک از بین لایه های عمیق ماهیچه های باسن عبور می کند و به سمت ماهیچه ها ی عمیق پشت ران گسترش میبابد و سپس به سمت پایین یعنی در ناحیه خارجی لبه ساق پا قرار می گیرد. در افراد سالخورده سیاتیک معمولا ناشی از فرسوده شدن ستون مهره ها مانند استنوزیس ستون مهره ها (تنگی کانال نخاعی ) است. این ناحیه قسمتی است که عصب سیاتیک از آن عبور کرده است و این عارضه باعث آسیب رساندن و فشرده شدن عصب سیاتیک می شود. عصب سیاتیک یکی از بزرگترین و طولانی ترین عصب ها در بدن است که از ناحیه تحتانی ستون مهره ها شروع می شود و به سمت استخوان پلویس و باسن امتداد دارد. درد در پشت ساق پا به دو قسمت تقسیم می شود، دردعصب زمانیکه آسیب دیدگی یا فشار بروی عصب سیاتیک ایجاد شود رخ میدهد.



درد سیاتیک چه کسانی را تهدید می کند؟


بیشتر کسانی که به کمردرد سیاتیکی مبتلا می شوند بین ۳۰ تا ۵۰ سال سن دارند. در زنان هنگام حاملگی احتمال ابتلا به چنین مشکلی بیشتر است. دلایل دیگر ممکن است مربوط به بیرون زدگی دیسک کمر یا آرتروز ستون فقرات باشد.


علت اول: بیرون زدگی دیسک کمر. رایج ترین دلیل سیاتیک، بیرون زدگی دیسک است. در واقع دیسک ها مانند بالشتک هایی بین مهره های ستون فقرات هستند. این دیسک ها با بالارفتن سن، ضعیف تر و آسیب پذیرتر می شوند. گاهی اوقات هسته ی ژلاتینی این دیسک ها از بین مهره ها بیرون می آید و به عصب سیاتیک فشار وارد می کند. تقریباً از هر ۵۰ نفر یک نفر در دوره ای از زندگی خود دچار این مشکل می شود. یک چهارم این افراد نشانه هایی دارند که بیش از شش هفته ادامه می یابد.


علت دوم : تنگی مجرای نخاع. بافت طبیعی مهره ها گاه ممکن است سبب تنگی مجرای نخاع شود و به عصب سیاتیک فشار وارد کند. این مشکل در افراد بالای ۶۰ سال بیشتر دیده می شود.


علت سوم : سندروم پیریفورمیس. پیریفورمیس یک عضله است که در داخل استخوان لگن است. این عضله، آخرین مهره ی کمر را به بالای استخوان ران وصل می کند. اگر این عضله دچار گرفتگی شود، ممکن است بر عصب سیاتیک فشار وارد کند و سبب درد سیاتیکی شود. سندروم پیریفورمیس در بین زنان شایع تر است.


علت چهارم : ممکن است قراردادن کیف پول در جیب پشت شلوار،سبب تحریک عضله ی پیریفورمیس شود. البته فکر نکنید که پول زیاد سبب درد می شود! اما کیف پول اگر بزرگ باشد و در جیب پشتی شلوار جای داده شود، ممکن است به ماهیچه ی پیرفورمیس فشار وارد کند و سبب تحریک آن شود و به دنبال آن دردهای سیاتیکی بروز کند. بهتر است کیف پول خود را در جیب های پیراهن یا جیب جلویی شلوار قراردهید.


علت پنجم : آسیب یا عفونت. دلایل دیگر درد سیاتیکی ممکن است در اثر آسیب عضلانی، عفونت یا شکستگی باشد. بطور کلی، هر بیماری که سبب فشار یا تحریک عصب سیاتیک شود، باعث بروز دردهای سیاتیکی نیز می شود.



درمان خانگی درد سیاتیک


۱٫ سرد کردن یا گرم کردن موضع : این کار را برای کاهش درد سیاتیک می توانید در منزل انجام دهید: یک حوله ی گرم یا یک بسته یخ را به مدت ۲۰ دقیقه هر دو ساعت یکبار در محل درد قراردهید. امتحان کنید تا ببینید کدامیک از این دو حالت بیشتر درد را تسکین می دهد.



۲. درمان دارویی : می توانید برای تسکین موقتی درد از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن و داروهای ضد تورم غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید. پزشک ممکن است تزریق استروئیدی را برای کاهش درد تجویز کند.



۳. کشش عضلانی : هنگامی که درد سیاتیک رو به کاهش گذاشت، سعی کنید تحرک بدنی داشته باشد. در واقع حرکت به کاهش درد و تورم سیاتیک کمک می کند. یک متخصص فیزیوتراپی می تواند در این زمینه به شما کمک کند.



درمان طب سنتی برای درد سیاتیک


در طب سنتی توصیه های کاربردی زیادی برای کنترل و پیشگیری از تشدید دردهای عصب سیاتیک وجود دارد:


درمانگران طب سنتی پیاده روی صبحگاهی یا عصر گاهی مستمر و روزانه را در بهبود علائم حملات سیاتیک بسیار موثر می دانند و معتقدند نرمش و ورزش ملایم به مرور زمان مانع از گرفتگی و درد این عصب می شود.


این افراد بهتر است در وعده های غذایی خود، به ویژه وعده صبحانه یا میان وعده های صبح و عصر از شیره انگور و مغز گردو استفاده کنند. این مواد تاثیر زیادی در بهبود سیاتیک و پیشگیری از دردناک شدن آن دارد.


براساس متون کهن طب سنتی، مصرف ماست و دوغ به همراه غذاها و موادغذایی که در آن ها گوشت قرمز یا سفید مصرف شده، توصیه نمی شود و بیماران مبتلا به سیاتیک باید از مصرف ماست یا دوغ به همراه این غذاها پرهیز کنند.



جراحی برای درمان درد سیاتیک


جراحی نخاعی که سبب درمان مشکلات دیسک کمر می شود، بسیار موثرتر از ورزش های ویژه و داروهای ضد التهابی است. سیاتیک دردی است که از قسمت مفصل، ران و کفل شروع می شود و تا پایین پاها ادامه می یابد، همچنین این وضعیت اغلب با درد در پایین کمر همراه است. طی تحقیقاتی که پژوهشگران به مدت دو سال انجام دادند دریافتند که این جراحی تاثیربسزایی در درمان افراد مبتلا به سیاتیک دارد.


درد سیاتیک بیشتر وقت ها به خوبی به درمان های سرپایی جواب می دهد. در واقع شما می توانید زندگی روزمره تان را ادامه دهید و فقط بایستی از انجام فعالیت هایی که ممکن است درد شما را بدتر کنند، پرهیز کنید. اگر چه استراحت به مدت یک تا چند روز سبب بهبودی نسبی بیماری می شود، ولی توجه داشته باشید که استراحت در بستر به مدت طولانی و عدم فعالیت علائم شما را بدتر خواهند کرد. قبل از اینکه به یکسری توصیه ها برای بهبود درد شما اشاره کنیم، تاکید می کنیم که چنانچه درد شما با گذشت زمان بهتر نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا درصورت عدم درمان، ممکن است دچار عوارضی مثل آسیب دائمی عصب، از دست رفتن حس و حرکت در اندام مبتلا و یا حتی از بین رفتن عملکرد روده و یا مثانه شوید.

error: Content is protected !!