سیب زمینی های سبز رنگ را نخورید

 در بازار بعضی سیب زمینی هایی دیده می شود که همه یا قسمتی از آنها سبز رنگ هستند در ادامه درباره خطرات مصرف سیب زمینی های سبز رنگ خواهید خواند.

بافت سبز رنگ زیر‌پوست سیب‌زمینی مهم‌ترین محل تجمع سولانین بوده و لذا باید قبل از مصرف سیب‌زمینی پوست آن به ضخامت دوتا سه میلی‌متر برداشته شود. حتی پوست‌گیری سیب‌زمینی موجب استرس گیاه و تولید سولانین در بافت گوشتی می‌شود؛ بنابراین سیب‌زمینی پوست کنی شده، باید بلافاصله طبخ شود و نگهداری طولانی آن خطرناک است. در مورد مصرف سیب‌زمینی زغالی همراه پوست باید احتیاط کرد. تجمع سولانین در غده‌های کوچک نارس در سیب‌زمینی محتمل است و بنابراین باید اطراف غده‌ها و جوانه‌ها به ضخامت چند سانتی‌متر برداشته شود.

طعم تلخ سیب‌زمینی بویژه در سیب‌زمینی آب پز نمایانگر وجود سولانین در بافت سیب‌زمینی است. آب‌پز کردن تاثیری روی سم ندارد، اما سرخ کردن سیب‌زمینی میزان سم را کاهش می‌دهد. قرارگیری در معرض نور یا گرمای محیط، موجب تولید سولانین در بافت گوشتی سیب‌زمینی می‌شود.

بنابراین سیب‌زمینی باید خارج از تابش مستقیم نور و در محل خنک با دمای کمتر از ۱۵درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. از طرفی، سرمای شدید و دمای کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد نیز موجب تولید سم می‌شود؛ بنابراین سیب‌زمینی را نباید در بالکن یا تراس منزل نگهداری کرد و بهتر است در محلی خنک و تاریک در آشپزخانه قرار گیرد. آسیب فیزیکی و ضرب‌دیدگی سیب‌زمینی نیز در تولید سم موثر است. سم سولانین و سم دیگری به‌نام توماتین در گوجه‌فرنگی سبز و نارس وجود دارد. بنابراین بافت سبزرنگ گوجه نباید مصرف شود و باید محل اتصال گل به بافت اصلی بخوبی جدا شود. همچنین استفاده از گوجه فرنگی دارای بافت نارس به منظور طبخ غذاهایی نظیر املت اشتباه است.

فواید سیب زمینی

مرتضی صفوی متخصص تغذیه گفت: سیب‌زمینی به‌دلیل داشتن پتاسیم بالا به تقویت قلب کمک می‌کند و مصرف آن برای افراد فشار خونی مفید است.سیب زمینی سرشار از بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A)،پتاسیم،فسفر ،آهن،منیزیم و ویتامین «ث» است،اما ساقه و برگ‌های سیب زمینی حاوی سمی‌بنام سولانین است که نباید آن را مصرف کرد.

وی گفت:مهم‌ترین ماده اصلی موجود در سیب‌زمینی نشاسته‌ است که معمولا ۹ تا ۲۵ درصد آن را تشکیل می‌دهد و برای تأمین انرژی ماده مفیدی می‌تواند باشد.

*سیب زمینی محکم‌کننده لثه و مسکن درد زخم معده است .

* به علت داشتن پتاسیم تقویت کننده قلب است که مصرف آن برای افراد فشارخونی مفید است.

* برای درمان اسهال مصرف سوپ سیب زمینی همراه با شیر مفید است.

صفوی گفت: سیب زمینی در بین سبزی‌ها ویتامین «ث» بالایی دارد و برای تأمین ویتامین «ث» مورد نیاز برای جلوگیری از خونریزی لثه مفید است.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: سیب زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین «ب۶» است و یک فنجان سیب زمینی پخته ۲۱ درصد «ب۶» مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند. بسیاری از آنزیم‌های بدن خصوصا آنهایی که در تبدیلات پروتئینی درگیر هستند به «ب۶» محتاج هستند،در نتیجه برای تولید سلول‌های جدید به ویتامین «ب۶» احتیاج داریم. بهتر است بزرگسالان و افراد مسن حداقل هفته‌ای یک بار سیب زمینی را جایگزین دیگر مواد نشاسته‌ای کنند.

صفوی گفت: بهترین روش نگهداری سیب زمینی این است که آن را در حجم کم در جعبه‌های چوبی که از کف انبار یا محل نگهداری ۴۰ سانتیمتر فاصله داشته باشد، قرار داده شود. دمای محل نگهداری بهتر است ۴ درجه بالای صفر و نیز تاریک باشد که از جوانه زدن آن جلوگیری کند. این متخصص تغذیه افزود: هر ۱۰۰ گرم سیب‌زمینی ۹۰ کالری انرژی دارد و به دلیل بالا بودن فیبر آن باعث افزایش قدرت دفاعی بدن می‌شود.

وی افزود: سیب‌زمینی را باید خوب شستشو داد.سیب‌زمینی آماده را خریداری نکنید به دلیل این‌که ممکن است زیاد شسته شده باشد و نشاسته آن از بین رفته باشد.در خرید سیب زمینی دقت شود که دارای جوانه نباشد.در کنار پیاز نگهداری نشود به دلیل این‌که پیاز گازهایی از خود ساطع می‌کند که باعث خرابی و فساد سیب‌زمینی می‌شود، ضمن این‌که سیب‌زمینی پخته تا چند روز در یخچال باقی می‌ماند./ الودکتر

error: Content is protected !!