سیستم ایمنی و ارتباط آن با افسردگی

زمانی که واژه های سیستم ایمنی بدن را می شنوید، احتمالا بلافاصله به دیوارهای دفاعی بدن در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا فکر می کنید. یک سیستم ایمنی قوی قطعا دارایی ارزشمندی در برابر مهاجمان خارجی محسوب می شود.  

ارتباط سیستم ایمنی و افسردگی

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “ایزی هلث اپشنز“، اما به نظر می رسد سیستم ایمنی بدن کارهایی فراتر از محافظت در برابر میکروب ها و عفونت را انجام می دهد. در حقیقت، پژوهشی جدید پیوند بین برخی سلول های خاص در سیستم ایمنی با محافظت از سلامت روانی را نشان داده است.

سلول های ایمنی خاص می توانند از افسردگی پیشگیری کنند

در یک مطالعه که سلول های سیستم ایمنی در مایع مغزی نخاعی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (بیماری ام‌اس) و افراد سالم مقایسه شد، پژوهشگران دریافتند که نوعی سلول ایمنی به نام اینترفرون گاما می تواند در پیشگیری از افسردگی در افراد سالم نقش داشته باشد.

با استفاده از فناوری جدید که امکان بررسی دقیق سلول های منفرد را فراهم می کند، پژوهشگران یک واکنش خودایمنی همانند واکنشی که با بیماری های انحطاط عصبی مانند ام‌اس مرتبط است را در مایع مغزی نخاعی سوژه های سالم کشف کردند. آنها دریافتند در شرایطی که خصوصیات سلول های T در مایع مغزی نخاعی افراد سالم شباهت هایی با بیماران مبتلا به ام‌اس دارد، آنها قادر به بازتولید و ایجاد واکنش التهابی مخربی نیستند که در بیماری های خودایمنی مانند ام‌اس دیده می شود.

پژوهش های پیشین در موش ها نشان داده بود که مسدود کردن اینترفرون های گاما و سلول های T که به تولید آنها کمک می کنند می تواند موجب علائمی مانند افسردگی شود. به گفته دیوید هافلر، نویسنده ارشد مطالعه و استاد دانشگاه ییل افسردگی نیز یکی از عوارض جانبی در بیماران مبتلا به ام‌اس است که با نوع دیگری از اینترفرون درمان می شوند.

مطالعات پیشین افسردگی را با افزایش سیتوکین های پیش التهابی در بدن پیوند داده بودند.

دکتر هافلر و همکاران وی در دانشگاه ییل مطالعات بیشتر درباره این که واکنش های سیستم ایمنی بدن در سیستم عصبی مرکزی چگونه می تواند بر اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی تاثیر  بگذارد را برنامه ریزی کرده اند.

قوی نگه داشتن سیستم ایمنی می تواند تا حد زیادی از سلامت روانی و همچنین سلامت جسمانی ما محافظت کند. چند روش طبیعی برای انجام این کار وجود دارند.

یک روده سالم برابر است با یک سیستم ایمنی سالم  

محافظت از سلامت روده بزرگ یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن است. دانشمندان همچنان در حال بررسی روش های مختلف تاثیرگذاری سلامت روده بزرگ بر سلامت کل بدن، به ویژه مغز از طریق آنچه که محور روده بزرگ-مغز نام دارد، هستند. همچنین روده بزرگ نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می کند.

دو موردی که برای سلامتی روده کاملا ضروری هستند شامل پروبیوتیک ها و پری‌بیوتیک ها می شوند. پروبیوتیک ها به تقویت و تعادل باکتری های خوب در روده بزرگ کمک می کنند، در شرایطی که پری‌بیوتیک ها سوخت لازم برای فعالیت پروبیوتیک ها را تامین می کنند. پروبیوتیک ها در غذاهای تخمیرشده مانند ماست و کفیر به میزان زیاد یافت می شوند و فیبرهای پری‌بیوتیک در غذاهایی مانند غلات کامل، کاسنی، موز، پیاز، تره فرنگی، مارچوبه و سیر وجود دارند.

موارد دیگر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

چای سبز بنوشید. چای سبز یک نوشیدنی سالم است که از خواص آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستمی ایمنی بدن برخوردار است. کاتچین های موجود در چای سبز به ویژه اپی‌گالو کاتچین گالات به محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب کمک می کنند. همچنین، چای سبز حاوی ال-تیانین است که به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با مهاجمان خارجی کمک می کند و احساس آرامش درونی را همراه با هوشیاری ذهنی تقویت می کند.

برخی انواع قارچ را مصرف کنید. چندین نوع قارچ به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. به عنوان مثال، قارچ های شیتاکه و مایتاکه حاوی بتاگلوکان ها، ویتامین D و دیگر ترکیبات مهمی هستند که از عملکرد سلول های ایمنی پشتیبانی می کنند. همچنین، این قارچ ها به عنوان آداپتوژن ها عمل می کنند که از بدن در برابر استرس محافظت می کنند.

دانه های کدوتنبل مصرف کنید. دانه های کدوتنبل منبع خوبی برای روی هستند که یک ماده معدنی مهم برای سلامت سیستم ایمنی و عصبی است. همچنین، آنها حاوی منیزیم فراوان هستند که به کسب آرامش کمک کرده و به مغز در افزایش فعالیت گابا کمک می کند. گابا یک انتقال دهنده عصبی است که در آرامش و تسکین استرس نقش دارد.

روغن سیاه دانه مصرف کنید. روغن دانه های گیاه نایجلا ساتیوا (Nigella sativa)، یک گیاه بومی هند و آسیای غربی، از خواص تنظیم کننده سیستم ایمنی برخوردار است. به بیان دیگر، این محصول از واکنش ایمنی سالم و متعادل پشتیبانی می کند.

ریشه باباآدم را به سوپ یا سالاد خود اضافه کنید. ریشه باباآدم، گیاهی بومی اروپا و شمال آسیا، حاوی اینولین، ترکیبی پری‌بیوتیک و پشتیبان جمعیت باکتری های سالم در روده بزرگ، است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و تثبت قند خون کمک می کند. این فواید برای یک سیستم عصبی متعادل نیز اهمیت دارند.

همچنین، ریشه باباآدم حاوی چندین آنتی اکسیدان قوی مانند کوئرستین، لوتئولین و اسیدهای فنولیک است. آنتی اکسیدان ها به محافظت در برابر التهاب و آسیب سلولی کمک می کنند.

ویتامین D مصرف کنید. این ویتامین نه تنها از سلامت سیستم ایمنی پشتیبانی می کند، بلکه به محافظت در برابر علائم افسردگی نیز کمک می کند. مطالعات متعدد نشان داده اند که سطوح کم ویتامین D با افسردگی در ارتباط است، از این رو، دریافت این ویتامین به میزان کافی برای حفظ سلامت روانی اهمیت دارد. قرار گرفتن پوست در برابر نور خورشید منبع اصلی دریافت ویتامین D برای انسان است و برخی مواد غذایی مانند ماهی سالمون، زرده تخم مرغ، و شیرهای غنی شده نیز حاوی این ماده مغذی هستند. همچنین، مکمل های ویتامین D نیز در دسترس هستند که پس از مشورت با پزشک می توانید از آنها استفاده کنید.

————————————————————

بیشتر بخوانید: 

*سیستم ایمنی بدن و توصیه‌های برای تقویت آن

*این سرنخ‌های ظریف افسردگی را نادیده نگیرید

error: Content is protected !!