سین‌جیم‌های سوختگی پوست به بهانه نزدیک شدن به چهارشنبه سوری

از آنجایی که سوختگی پوست و اعضای بدن جزو رایج‌ترین مشکلاتی است که ممکن است در شب چهارشنبه آخر سال برای برخی از افراد رخ دهد، بنابراین در ادامه این مطلب به طرح مهم‌ترین پرسش‌های پیرامون سوختگی پوست و ارائه پاسخ‌های آنها می‌پردازیم:

به گزارش سلامتیسم،  آیا نیازی به بستری برای تمام بیماران سوختگی وجود دارد؟

 ۲ گروه از بیمارانی که دچار سوختگی‌ با درصدهای مختلف می‌شوند، نیاز به بستری در بیمارستان دارند و تا بهبود یا تثبیت شرایط آنها، نمی‌توان مرخص‌شان کرد.

گروه اول، آنهایی هستند که دچار سوختگی‌هایی با درصدهای بالا، مثلا بالای ۵۰ درصد شده‌اند و با عوارض شدید سوختگی دست و پنجه نرم می‌کنند. گروه دوم هم مصدومانی هستند که در قسمت‌های حساس بدن خود مانند کف دست‌ها، کف یا روی پاها، مقعد و ناحیه تناسلی‌شان دچار سوختگی شده‌اند. مصدومانی که جزو این دو گروه نیستند، می‌توانند پس از طی مراحل اولیه درمان و پانسمان محل سوختگی، مرخص شوند.

 آیا سوختگی‌های در اثر تماس با مواد مختلف، باهم فرق می‌کنند؟ بله. میزان سوختگی و شدت سوختگی با مواد مختلف، بایکدیگر متفاوت است.

 مثلا سوختگی با بنزین، شدیدتر از سوختگی با آب جوش است زیرا حرارتی که در اثر انفجار بنزین ایجاد می‌شود، به مراتب از حرارت‌ ایجادشده توسط آب جوش، بیشتر خواهد بود. شدت و ضعف سوختگی در اثر انفجار گازهای مختلف هم به عوامل متعددی مانند حرارت ایجادشده، مدت زمان تماس با حرارت و حریق بودن یا نبودن ارتباط دارد. با این حساب، نمی‌توان یک دستور کلی صادر کرد و گفت که هر کدام از انواع مواد سوزاننده، می‌توانند باعث بروز چه درصدی از سوختگی بشوند.

مهم‌‌ترین اقدامات اولیه در مواجهه با مصدوم دچار سوختگی چه هستند؟

اگر در خانه یا محل کار، فردی دچار سوختگی شد، ابتدا ببینید که ناحیه درگیر با سوختگی او، کوچک است یا بزرگ؟ اگه بخش زیادی از بدن او دچار سوختگی شده بود، بدون هیچ اقدامی، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. اگر مصدوم شما با هر سطحی از سوختگی، در معرض سوختگی اضافه‌تر قرار داشت (مثلا اگر احتمال حریق مجدد بود)، ابتدا او را از محل حادثه دور کنید و بعد با اورژانس تماس بگیرید. در سوختگی‌های کوچک‌تر، خونسردی‌تان را حفظ کنید، محل سوختگی را با یک پارچه سفید نخی و کاملا تمیز یا گاز استریل بپوشانید و مصدوم را به بیمارستان منتقل کنید. اگر سوختگی در نواحی بحرانی بدن مانند کف دست و پا، راه‌های هوایی، دهان، بینی یا ناحیه تناسلی بود، خیلی سریع بیمار را به اولین مرکز درمانی برسانید.

 حواستان باشد که به‌هیچ عنوان تاول‌ها را تا ارجاع مصدوم به بیمارستان، نکنید (مگر اینکه سوختگی در اثر تماس با مواد شیمیایی باشد). شما می‌توانید تا رسیدن به مرکز درمانی، یک مسکن هم برای تحمل درد به مصدوم خود بدهید. نکته نهایی و بسیار مهم دیگر هم این است که اگر لباس یا زیورآلاتی به پوست مصدوم مبتلا به سوختگی چسبیده بود، به ‌هیچ عنوان آنها را از پوست بدن بیمار جدا نکنید تا شرایط وی را بدتر نکنید.

error: Content is protected !!