شپش سر چیست و چگونه به وجود می آید؟ | راهکار رفع شپش و رشک

شپش سر چیست و چگونه به وجود می آید راهکار رفع شپش و رشک

شپش سر چیست و چگونه به وجود می آید شپش سر یک انگل است که به ریشه موها می چسبد و باعث ریزش مو و مشکلات پوستی می شود شپش سر در اقشار مختلف دیده می شود برای درمان شپش و رشک سر راه های مختلفی وجود دارد

شپش سر در همه جوامع بشری شیوع دارد و مربوط به قشر خاصی نیست، بنابراین این تصور که شپش تنها در جوامع فقیر و با سطح بهداشت پایین مشاهده می شود باوری اشتباه است، زیرا ما در جوامع بهداشت بالا هم این عارضه را مشاهده می کنیم.



شیوع شپش سر در فصول سرد


در مکان هایی که افراد در یک محیط قرار و تماس نزدیکی باهم دارند مانند مدارس شپش سر بیشتر دیده می شود.


شپش سر یک انگل اجباری است که به ریشه موها می چسبد، پس از لقاحی که شپش نر با ماده انجام می دهند، شپش ماده تخم های زیادی از خودش آزاد می کند که این تخم ها به وسیله یک ماده صمغی به سایه مو ها می چسبند به این تخم ها رشک یا تخم نارس شپش می گویند.


افراد برای درمان شپش سر باید نخست به بهداشت فردی و محیطی توجه ویژه ای داشته باشند همچنین مربیان بهداشت مدارس نیز باید بررسی های دوره ای را انجام دهند تا در صورت وجود شپش یا تخم شپش بر سر دانش آموزان، آنها را به پزشک ارجاع دهند. مبتلایان به شپش سر باید از خود درمانی پرهیز کنند، زیرا خود درمانی سبب ایجاد مقاومت به درمان و داروهای اصلی می شود. افراد دچار شپش سر باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنند تا پزشک با توجه به سن و شدت بیماری آنها داروی مناسب را برایشان تجویز کنند.


اغلب با یک بار استفاده از درمان همه شپش ها از بین می روند ولی تخم های شپش ممکن است تا چند روز یا چند هفته باقی بماند که با شستن مرتب سر و شانه زدن موها با شانه ای با سرکه آغشته شود نیز این تخم ها با تدریج جدا می شوند. در موارد نادری که پس از یک بار استفاده از داروهای ضد شپش هنوز این حشره باقی مانده است افراد باید پس از یک هفته درمان مجدد را انجام دهند و میزان موفقیت در اغلب موارد بالای ۹۰ درصد است.



پیشگیری از شپش در دانش آموزان


دانش آموزان باید از تماس سر با سر خودداری کنند، دختران نیز نباید روسری و مقنعه های یکدیگر را بپوشند، در صورتیکه یکی از دانش آموزان علائم بالینی شپش را داشت باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند ولی لازم نیست که کلاس درس تعطیل شود.


حشره شپش نمی تواند بیش از ۱۰ متر در طول عمرش حرکت کند، شپش سر از حرارت و خونی که در شبکه عروقی سر وجود دارد، تغذیه می کند، بنابراین اگر از سر جدا شود منبع غذایی اش را از دست می دهد و از بین می رود.



با شپش چه کنیم؟


مبتلایان به شپش سر باید بالش ها، روبالشی، ملحفه، مقنعه، روسری و کلاه هایشان را در آب جوش ۱۰۰ درجه سانتیگراد حداقل به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهند همچنین آنها می توانند لباس هایی که با سرشان تماس داشته است که در زیر آفتاب بگذارند یا مرتب اتو بکشند تا حشره شپش کشته شود.


تخم ها بیش از یک هفته تا ۱۰ روز زنده نمی مانند البته توجه به این نکته ضروری است که همه رشک ها یا تخم هایی که به سر چسبیدند حاوی موجود زنده نیستند.


مبتلایان به شپش سر باید از درمان بیش از حد، خودسرانه پرهیز کنند و در صورت مشاهده علائم بالینی این عارضه هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنند. در مواقعی مشاهده می شود که برخی افراد آنقدر درمان را ادامه می دهند که سر فرد دچار اگزما یا خارش می شود؛ استفاده از سرکه در از بین بردن حشره موثر نیست ولی می تواند در جدا کردن تخم حشره مفید باشد ولی نحوه استفاده را باید پزشک به بیمار آموزش بدهد.

error: Content is protected !!