ضدو نقیض گویی سازمان بهداشت جهانی درباره کرونا

یک روز پس از اظهارات “ماریا ون کرکوف” (ماریا فان کرخوفه) رئیس بخش بیماری‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت مبنی بر ناقل نبودن بیماران کرونایی بدون علامت و یا احتمال بسیار کم ناقل بودن این دسته از بیماران، این مقام سازمان بهداشت جهانی حرف‌های خود را پس گرفت و اظهارات روز دوشنبه خود را تصحیح کرد.

به گزارش عصرایران، خانم کرکوف (کرخوفه) روز دوشنبه در جریان یک نشست خبری در ژنو سوییس گفته بود:” بر اساس اطلاعاتی که ما داریم اینکه افراد فاقد علامت بتوانند بیماری را به فرد دیگری انتقال دهند، نادر است.”

این اظهارات او بازتاب زیادی در جهان یافت؛ به ویژه اینکه این مساله با دستورات نظام‌های بهداشتی و سلامت کشورها از جمله “مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر” آمریکا (سی دی سی) مغایرت داشت. در کتابچه راهنمایی سی دی سی آمده  در ۴۰ درصد موارد ویروس کرونا پیش از پدیدار شدن علامت‌های بیماری منتقل می‌شود.

بازتاب جهانی اظهارات ” ون کرکوف” درباره احتمال بسیار کم ناقل بودن افراد مبتلای بدون علامت و مغایرت آن با توصیه‌های پیشین این سازمان و دستورات بهداشتی نظام‌های سلامت کشورهای درگیر بحران کرونا، این مقام سازمان بهداشت جهانی را به بازنگری و تصحیح مواضع واداشت.

“ماریا فان کرخوفه”رئیس بخش بیماری‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی/ عکس آرشیوی/ رویترز

ضدو نقیض گویی سازمان بهداشت جهانی درباره کرونا

او روز سه‌شنبه در جریان یک نشست پرسش و پاسخ مجازی حرف‌های قبلی خود را تصحیح کرد و گفت اظهارات روز دوشنبه او به این معنا نبوده که افراد بدون علامت ناقل بیماری نیستند و مساله ناقلان بدون علامت همچنان یکی از ابعاد پیچیده ویروس کروناست.

او در توضیح گفته:” اکثر موارد انتقال بیماری از طریق قطرات عفونی افراد دارای علامت به دیگران انتقال می‌یابد اما گروه دیگری از افراد هستند که علائم بیماری در آنها ظاهر نمی‌شود. درباره اینکه چه تعداد از بیماران علامتی ندارند هنوز پاسخی نداریم.”

این مقام سازمان بهداشت جهانی افزود:” ما می‌دانیم که بعضی از افراد دارای علامت و نیز برخی افراد بدون علامت می‌توانند ناقل ویروس به دیگران باشند.. آن‌چه ما برای درک بهتر شرایط لازم داریم این است که بدانیم چه شماری از افراد جامعه اساسا علامت بیماری را هرگز بروز نمی‌دهند. و نیز باید بفهمیم چه شمار از این افراد ویروس را به دیگران انتقال می‌دهند.”

او در توجیه ضدونقیض گویی‌ خود گفته:” دربرابر هر پرسشی که ما به پاسخی برایش می‌رسیم، ۱۰ پرسش دیگر نیازمند پاسخ خلق می‌شود.”

گفتنی است این تنها موردی نیست که سازمان بهداشت جهانی یا مقامات این سازمان درباره ویروس کرونا اظهارات ضدونقیض و گاه گمراه کننده بیان می‌کنند و یا توصیه‌های بهداشتی خود را پس از چند هفته پس می‌گیرند.

پیشتر نیز این سازمان تنها به بیماران شناسایی شده توصیه استفاده از ماسک داشت اما ماه گذشته توصیه خود را پس گرفت و اعلام کرد بهتر است همه مردم دنیا در اماکن عمومی و مکان‌های مسقف و شلوغ از ماسک استفاده کنند.

همچنین این سازمان تاکنون درباره نحوه انتقال عفونت ویروسی کرونا از روی سطوح آلوده اظهارات ضدونقیضی داشته است.

بیشتر بخوانید:

*۲ خبر خوب درباره کرونا: ناقل نبودن بیماران بدون‌علامت و اولین واکسن در پاییز امسال
*
ترامپ: سازمان جهانی بهداشت ما را گمراه کرد
*
ضرب‌الاجل ۳۰ روزه ترامپ به سازمان بهداشت جهانی

 

error: Content is protected !!