عصاره‌های گیاهی مؤثر برای درمان دیابت معرفی شد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ آمار مبتلایان به بیماری دیابت روندی صعودی را در دنیا تجربه می‌کند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ پس دستیابی بیماران به روش‌های درمانی ارزان‌قیمت همراه با کمترین عوارض در اولویت‌های تحقیقاتی این حوزه قرار دارد، از سویی در این زمینه مکتب پزشکی سنتی در ایران اطلاعات و یافته‌های گرانقدری را در زمینه دیابت ارائه داده است.

در همین راستا محققان طرحی با عنوان «بررسی بیوشیمیایی و ملکولی اثرات عصاره‌های برخی از گیاهان دارویی در درمان دیابت نوع ۲» به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ارائه دادند که برای حمایت تأیید شد.

در این تحقیق ارائه شواهد و مدارک علمی معتبر برای تأیید گیاهان دارویی، به‌ویژه برخی از گیاهان دارویی ایران که طب سنتی آن‌ها را پیشنهاد می‌کند، بررسی شد؛ فراهم کردن بستری امن و مطمئن برای بهره‌گیری از این گیاهان دارویی کم‌هزینه و با حداقل عوارض جانبی هدف از انجام این تحقیق بود.

در این مطالعه از رت‌های دیابتی القاشده با داروی آلوکسان منوهیدرات استفاده شد.

رت‌ها با عصاره‌های به‌دست‌آمده از گیاهان و مواد مؤثره ویژه هر گیاه تیمار شدند و پس از آن با انجام مطالعات بیوشیمیایی انجام شد و در نهایت برخی گیاهان دارویی مؤثر در درمان دیابت معرفی شدند.

این پژوهش برای تهیه کیت‌های تشخیصی دیابت و تهیه داروهای گیاهی ضددیابت کاربرد دارد.

همچنین هدف دیگر از انجام این طرح بررسی و مطالعه علمی گیاهان دارویی مؤثر در درمان دیابت نوع ۲ از جهات بیوشیمیایی و ملکولی، به‌صورت in vitro و in vivo است. در این رابطه، با فراهم کردن پشتوانه علمی معتبر، عصاره‌های گیاهی مؤثر در درمان دیابت معرفی می‌شوند تا برای تهیه داروهای گیاهی که نسبت به داروهای شیمیایی رایج در درمان دیابت اثرات جانبی کمتری دارند و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند، به‌کار روند.

انتهای پیام/+

error: Content is protected !!