علائم کبد چرب چیست | درمان کبد چرب

علائم کبد چرب چیست درمان کبد چرب

علائم کبد چرب چیست درباره کبد چرب حتما زیاد شنیده اید بیماری ای که به علل زیادی از جمله تغذیه ناسالم و استرس و بوجود می آید در تیم مقاله کوشش کرده ایم بیماری کبد چرب را باز کنیم و علائم آنرا ذکر کنیم همچنین راه هایی برای درمان کبد چرب بیان شده اند که امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد

بیماری کبد چرب چیست؟


یکی از فعالیت های مهم کبد، ذخیره سازی و سوخت و ساز چربی ها در بدن است. کبد طبیعی حاوی حدود پنج گرم چربی در ۱۰۰ گرم وزن خود می باشد. هر گاه مقدار چربی بیش از پنج درصد وزن آن افزایش یابد به این حالت «کبد چرب» گفته می شود. کبد چرب، بیماری شایعی در جامعه است و در نتیجه بسیاری از بیماری ها و یا حالت های تغذیه ای در بدن ایجاد می شود. انباشته شدن چربی در سلول های کبدی می تواند به التهاب این سلول ها منجر شود. کبد نقش مهمی در سوخت و ساز و شکستن چربی ها در بدن دارد. در صورت بروز اختلال در آن، چربی در کبد رسوب کرده و موجب بروز کبد چرب می شود.



علائم کبد چرب چیست؟


– زرد بودن بار روی زبان


– زرد بودن سفیدی اسکلروز چشم


ـ کک ومک و لک صورت


ـ ترش کردن و ریفلاکس گوارشی


ـ طعم دهان تلخ و بدمزه صبحگاهی


ـ جوش صورت و پشت کمر و روی بازوها


ـ عصبانیت و پرخاشگری، زود از کوره دررفتن


ـ درد مچ پاها و پیچ خوردگیهای مکرر مچ پاها


ـ ریزش موی شدید


ـ احساس مورچه روی در نواحی مختلف بدن


ـ خونریزیهای شدید عادت ماهیانه در زنان


ـ حالت چسبندگی داشتن مدفوع به کاسه توالت (که نیاز به شست وشوی مدفوع با فشار زیاد آب باشد)


ـ پرش پلک راست در اکثر مواقع


ـ زرد شدن پیراهن در ناحیه زیر بغل و بدبو بودن عرق


ـ احساس سوزن سوزن شدن انتهای دست و پاها


ـ درد در سمت راست حفره شکمی که به سمت بین دو کتف انتشار داشته باشد



درمان کبد چرب


گریدهای کبد چرب


کبد چرب از نظر میزان پیشرفت به ۴ گرید تقسیم بندی می شود. گرید ۱ تا ۳ و در نهایت گرید ۴ که به سیروز کبدی معروف است. نکته قابل توجه در مورد این گرید ها تبدیل یک گرید به گرید بالاتر و در روند درمان تبدیل گرید بالاتر به گرید پایین تر است. به نظر می رسد کاهش گرید هرچه بالاتر برود سخت تر و با مشکلات عدیده ای مواجه است.



درمان کبد چرب گرید ۱


گرید ۱ کبد چرب ساده ترین نوع کبد چرب است. در واقع می توان گفت که اکثر افراد حداقل در ایران مبتلا به کبد چرب گرید ۱ هستند و یا در آستانه مبتلا شدن به این بیماری اند. علت این موضوع نوع سبک زندگی غلط و استفاده از مواد غذایی ناسالم است. گرید ۱ کبد چرب برای جوانان و میانسالان آنقدرها خطری نداشته و روند درمان کبد چرب گرید ۱ نیز بسیار ساده است. با تغییرات در سبک زندگی، افزایش فعالیت روزانه و استفاده از برخی مواد دارویی گیاهی، کبد چرب گرید ۱ قابل درمان است. البته درمان کبد چرب گرید ۱ برای افراد کهنسال کمی خطرناک به نظر می رسد و احتمال درمان شدن آن نیز به شدت کم است.



درمان کبد چرب گرید ۲


اما اگر از کبد چرب گرید ۱ به سمت گرید ۲ حرکت شود، آنگاه موضوع کمی بغرنج تر می شود. هم درمان کبد چرب بسیار سخت تر می شود و هم شرایط بیمار کمی پیچیده تر به نظر می رسد. به همین منظور است که در درجه اول بیمار مبتلا به کبد چرب باید سعی کنید وضعیت بیماری خود را در گرید ۱ باقی نگه دارد تا به گرید ۲ منتقل نشود. در واقع رفتن به پله دوم از کبد چرب، زنگ خطر بسیار بزرگی را برای سلامتی فرد به صدا در می آورد. هرچه سن و سال فرد بیشتر باشد، این خطر بیشتر احساس شده و درمان کبد چرب نیز با مشکلات و حتی خطراتی همراه است.


تبدیل کبد چرب گرید ۲ به ۱ هم زمان می برد و هم رژیم غذایی خاص خود را می طلبد. فرد حتما باید زیر نظر پزشک معالج قرار گیرد تا به سمت گرید ۳ از کبد چرب حرکت نکند. علاوه بر این فعالیت های منظم ورزشی و پرهیزات غذایی و در یک کلام تغییرات اساسی در سبک زندگی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. درمان کبد چرب گرید ۲ اگر مورد توجه قرار نگیرد، بسیار سخت خواهد بود.


متاسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد، عدم چک آپ سالانه و در افراد در معرض خطر، ۶ماهه و ۳ ماهه است. افراد در بسیاری از مواقع زمانی متوجه کبد چرب خود می شوند که در مرز گرید ۳ قرار گرفته است و آنها از گرید ۱ یا ورود به گرید ۲ بی اطلاع بوده اند. درمان هرچه سریعتر، اثرات به مراتب بهتری برای بیمار دارد. به همین علت پیشنهاد می شود آزمایش های دوره ای در دستور کار تمامی افراد قرار گیرد تا ابتلا به کبد چرب یا دیگر بیماری ها سریعتر مشخص شود.



درمان کبد چرب گرید ۳


درمان کبد چرب گرید ۳ دیگر به این سادگی ها نیست و نمی توان تنها با اصلاح سبک زندگی به بهبود آن امیدوار بود. البته نا امیدی از بیماری خود سم مهلکی است که نباید به این سرعت آن را نوشید، اما این هشدار برای افرادی است که در گرید ۲ قرار دارند و برای درمان آن سهل انگاری می کنند. فردی که کبد چرب وی در مرحله گرید ۳ قرار دارد در درجه اول باید سعی کند تا روند بدتر شدن بیماری خود را به سمت سیروز کبدی متوقف کند و در مرحله بعدی به فکر درمان بیماری خود بیافتد.


سیروز کبدی مرحله ای از بیماری کبد چرب است که فرد باید پیوند کبد انجام دهد. راهکار دیگری در حال حاضر برای درمان کبد چرب وجود ندارد و تنها راه پیشگیری و پیشگیری و پیشگیری است. به همین علت باید این موضوع مرود توجه قرار گیرد تا فرد به این مرحله وارد نشود.



درمان کبد چرب


اولین راه درمان کبد چرب پرهیز غذایی است. اگر از مواد غذایی های مضر پرهیز نکنید هیچ طبی نمی تواند برای درمان کبد چرب کاری انجام دهد.


مواد غذایی که باید در این زمان از وعده های غذایی حذف شود عبارتند از: ترشی، رب گوجه و انواع سس، گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی، چایی خارجی (به ویژه چایی پررنگ؛ در صورت استفاده فقط چایی ایرانی مصرف کنید آن هم بسیار کم رنگ)، لبنیات پرچرب، نمک های معمولی (اگر نمک دریایی باشد مشکلی ندارد)، روغن های موجود در بازار ( فقط مجاز به استفاده روغن کنجد و روغن زیتون هستند آن هم در حد بسیار کم )، غذاهای سرخ کردنی، تخم مرغ و موادغذایی های چرب.


فست فود و پنیر پیتزا نیز به هیچ عنوان نباید استفاده شود.


برای درمان کبد چرب فقط مجاز به استفاده از ماهی و میگو آن هم به صورت آب پز هستید. استفاده از مرغ های هورمونی و گوشت گوساله مناسب نیست. در صورت مصرف، باید گوشت بوقلمون و گوشت گوسفندی، آن هم عاری از چربی باشد.



درمان سنتی کبد چرب


درمان کبد چرب به روش طب نوین توصیه نمی شود. طب نوین ممکن است به صورت کامل کبد چرب را درمان کند ولی قرص های شیمیایی آن باعث بروز عوارض دیگری می شود و به مرور زمان به قسمت های دیگر بدن آسیب خواهد زد. بعضی پزشکان متفورمین را برای بیماران کبد چرب تجویز می کنند ولی طب سنتی استفاده از این دارو را قبول ندارد.


بهتر است درمان کبد چرب به روش سنتی انجام گیرد. درمان سنتی کبد چرب کمی زمان بر است ولی با استمرار بر درمان، اطمینان داشته باشید که جواب خواهید گرفت. همچنین زمان استفاده از دارو ها نیز بسیار مهم است و باید به وقت مصرف شود تا سلامتی خود را بازیابید.


روش درمان کبد چرب به روش سنتی استفاده از بره موم را توصیه می کند. تاثیر بره موم در درمان کبد چرب بسیار بالا بوده و شما می توانید با مصرف آن به صورت منظم، بهبود را مشاهده نمایید. از ویژگی های بره موم می توان به موارد زیر اشاره نمود:


تنظیم آنزیم های بدن


تنظیم گلبول های سفید


آب کردن چربی دور کبد



استفاده از بره موم باعث می شود آنزیم ها و گلبول های بدن تنظیم شود. با استفاده مداوم به مرور زمان چربی های دور کبد نیز آب می شود.


بره موم برای افرادی که دچار کبد چرب نیستند نیز مفید است و از ابتلا به این بیماری پیشگیری می کند. پس طبق گفته های بالا و ذکر مزایای بره موم، بره موم می تواند کبد چرب را به صورت کامل درمان کند و چون شیمیایی نیست و از طبیعت تهیه می شود هیچ گونه ضرری برای قسمت های دیگر بدن نخواهد داشت.


در کنار استفاده از بره موم استفاده از شربت عسل به همراه لیموترش نیز مفید خواهد بود. البته باید آب به صورت ولرم باشد. طب سنتی شربت عسل با آب جوش را توصیه نمی کند.

error: Content is protected !!