علی رغم تحریم ها، تولید داروی ضد سرطان سینه در تبریز

علی رغم احمال تحریم های شدید علیه مردم ایران، قرارداد تفاهم نامه همکاری برای تولید داروی ضد سرطان در تبریز با حضور سفیر سوئیس در تهران، معاون قضا و داروی وزارت بهداشت، مسئولین شرکت تامین دارو سازمان تامین اجتماعی و مدیران شرکت زهراوی منعقد شد.

به گزرش خبرنگار عصرایران، با همکاری بین شرکت‌های زهراوی ایران و رش سوئیس، قرار است دو نوع دارو با نام‌های تجاری زلودا و ای پی (api) با نظارت و فناوری روز دنیا در شرکت زهراوی تبریز تولید شود که از خانواده آنتی متابولیت و ضدسرطان ها هستند.

طبق این تفاهمنامه داروی ضد سرطان زلودا برای اولین بار در ایران، در شرکت داروسازی زهراوی تولید خواهد شد و داروی “کاپسیتابین” با نام تجاری زلودا برای درمان سرطان سینه کاربرد دارد.

دکتر شانه ساز، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری گفت: صنایع داروسازی با انجام حرکت‌‌های بزرگ به استان‌های دیگر و مخصوصا تبریز منتقل شدند و در این بین کارخانه‌های موفق داروسازی با برخورداری از نیروی انسانی شاخص توانستند بخش عمده‌ای از نیازهای کشور را برطرف کنند.

وی شرکت زهراوی را به‌عنوان یک الگوی موفق تولید محصولات تحت لیسانس در سنوات مختلف معرفی و تصریح کرد: این شرکت در حال حاضر با همکاری کمپانی بزرگ رش اولین تجارب موفق انتقال دانش فنی و تولید تحت لیسانس در کشور را رقم می‌زند که این صفحه درخشانی در تاریخ داروسازی کشور خواهد شد.

شانه‌ساز ضمن انتقاد از برخی رفتارهای صورت گرفته از شرکت‌های داروسازی خارجی در زمان جدی‌ شدن تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: کمپانی رش هیچ‌وقت ما را تنها نگذاشت، در صورتی که سایر شرکت‌ها استفاده‌های مالی خود را می‌کردند و دست ما را خالی می‌گذاشتند.

رئیس سازمان غذا و دارو از مدیران شرکت رش درخواست کرد که صرفا نگاه به بازار ایران نداشته باشند و برای صادرات برنامه‌ریزی کنند و ادامه داد: صنعت داروسازی ایران در سال‌های بعد از انقلاب رشد موفقی را تجربه کرد و اگر برخی حاشیه‌ها وجود نداشت، ما الان یکی از بزرگترین صادرکنندگان دارو بودیم. امروز علی‌رغم تمام مشکلات توانستیم ۹۹ درصد نیاز دارویی کشور را برطرف کنیم و اینکه نتوانستیم در حوزه صادرات موفق عمل کنیم بحث جدایی است.

وی تصریح کرد: امروز در حوزه داروسازی به جایی رسیدیم که محققین ما هر دارویی را با هر سطح از پیچیدگی وارد فهرست دارویی دنیا می‌شود و اطبای ما به آن احساس نیاز کرده و وارد فهرست رسمی داروهای کشور شود، می‌توانند ظرف مدت ۲ سال تولید کنند.

فرید بیدگلی مدیرعامل شرکت رش پارس نماینده رسمی شرکت رش سوئیس هم در آیین امضای این تفاهمنامه اظهار کرد: شرکت رش یکی از بزرگتربن کمپانی های دنیا به خصوص در زمینه داروهای سرطانی برای تولید داروهای جدید با ایران همکاری های جدیدی آغاز می کند.

وی با اشاره به اینکه سابقه حضور شرکت رش در ایران به ۴۹ سال قبل باز می گردد، گفت: هدف ما از این همکاری، انتقال دانش تولید داروهای سرطانی از طریق آموزش کارشناسان ایرانی و حضور مهندسان این شرکت در تبریز است.

این مدیر ارشد ایرانی-انگلیسی همچنین خاطرنشان کرد: به دنبال استعدادهای نخبه دانشگاه‌های ایران هستیم تا از توان و تخصص آنان در شرکت دارویی رش سوئیس در ایران به کارگیری نماییم.

وی عمده توجه شرکت رش را تامین نیازهای داخل بازار ایران اعلام کرد و گفت: در صورت اشباع بازار ایران، می توانیم به عنوان پایلوت کشورهای منطقه به صادرات نیز فکر کنیم.

دکتر پوریا فرهت مدیر عامل بزرگترین هلدینگ دارویی کشور«تیپیکو» نیز در این مراسم گفت: تیپیکو حدود ۳۰ درصد سهم از بازار دارویی کشور را دارد و زنجیره کامل تامین دارو بزرگترین هلدینگ دارویی کشور است، حدود ده هزار نفر نیروی انسانی درتیپیکو مشغول به کار هستند.و در شرایط کنونی کشور با کمک این افراد و شرکت های زیر مجموعه بار سنگینی از دوش تامین داروی کشور بر داشته شده است. یکی از این شرکت ها شرکت دارووی زهراوی است که اولین سایت تولیدی آزاد را راه اندازی کرده و پس از راه اندازی توانست شرکت های بین المللی را به سمت خود بکشاند. که مهمترین آن شرکت رش سویس است.

دکتر بهزاد محیط مافی، مدیرعامل شرکت داروسازی زهراوی نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از امضای این تفاهم نامه، گفت: امروز در تاریخ صنعت دارویی ایران و آذربایجان به یادگار خواهد ماند که طی آن یکی از شرکت‌های بزرگ و معتبر جهان با وجود تحریم‌های نظام سلطه با همتای ایرانی خود همکاری برای تولید دو داروی مهم ضد سرطان را شروع می‌کنند.

بهزاد محیط مافی ارزش این همکاری بین زهراوی و رش را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: با تبدیل این تفاهم نامه به قرارداد همکاری می‌توان در مدت یک سال نسبت به برگشت سرمایه امید داست.

پیش از انعقاد قرارداد، سفیر سوئیس در ایران، رئیس سازمان غذا و داروی کشور، مدیران هلدینگ تیپیکو و مدیران شرکت رش پارس و مسئولین و مدیران محلی اقدام به بازدید از خط تولید داروها در شرکت زهراوی کردند.

گفتنی است، شرکت زهراوی سابقه ۱۷ سال همکاری با شرکت رش سوئیس را دارد و ساخت داروی پیوندی سل سپت و ضد آکنه روآکوتان حاصل همکاری این دو شرکت است.

این شرکت ۸۰ درصد داروهای پیوندی و ۶۰ درصد داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به ام اس کشور را تامین می کند.

error: Content is protected !!