عوامل افزایش احتمال ابتلا به آنفلوآنزا

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به علائم بیماری آنفلوانزا شامل تب، سرفه (معمولا خشک)، سردرد، درد مفاصل و عضلات، بی حالی شدید، گلودرد و آبریزش بینی، حضور در مکان‌های شلوغ و تماس نزدیک با افراد مبتلا را دو عامل مهم در افزایش احتمال ابتلا به این بیماری عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر امیرهاشمی در کارگاه آنفلونزا، درباره اهمیت تشکیل کارگاه‌ها و جلسات در رابطه با موضوع آنفلوانزا، گفت: سالانه در سراسر دنیا در همه‌گیری‌های آنفلوانزا حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر مبتلا می‌شوند.

وی میزان مرگ و میر سالانه ناشی از این بیماری در سراسر دنیا را ۳۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار استخراج شده از سامانه نظام مراقبت سندرمیک آنفلوانزا، در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه از ابتدای مهر ماه سالجاری تعداد ۱۶۳۵ مورد با علائم شدید تنفسی مراجعه داشته‌اند که از این تعداد، ۲۵۱ مورد بر اساس جواب آزمایش ابتلا قطعی به آنفلوآنزا داشته اند، که اکثریت با تشخیص استراحت در منزل و درمان علامتی و آموزش علائم هشدار ترخیص شدند.

افراد در معرض خطر آنفلوانزا

وی زنان باردار، کودکان زیر ۵۹ ماه، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری مزمن، افراد مبتلا به نقص ایمنی و کارکنان بهداشت و درمان را از گروه‌هایی دانست که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

هاشمی زمان کمون بیماری را در حدود ۲ روز و تشخیص بیماری را اغلب بالینی دانست و گفت: نمونه گیری از حلق، بینی، نازوفارنکس و ترشحات تراشه و ارسال آن به آزمایشگاه‌های مرجع جهت انجام PCR به تشخیص قطعی بیماری کمک می‌کند.

چه زمانی درمان شروع شود؟

هاشمی خاطرنشان کرد: شروع درمان در موارد نیاز، طبق تجویز پزشک و پس از معاینه و تشخیص بالینی قابل انجام و منوط به آماده بودن پاسخ آزمایش نیست.

وی با بیان اینکه برای بیماران پرخطر باید علاوه بر درمان علامتی درمان ضد ویروس شروع شود، اظهار کرد: چرا که شروع درمان اوسلتامیویر در ۴۸ ساعت بعد از شروع علائم بیشترین تاثیر را دارد.

دارو به مقدار کافی در اختیار مراکز درمانی قرار دارد

وی با تاکید بر این که دارو به مقدار کافی در اختیار مراکز درمانی قرار گرفته است، ادامه داد: توجه به این نکته ضروری است که مصرف غیر منطقی داروی آنتی ویرال علاوه بر بار مالی بر سیستم بهداشتی و درمان کشور، سبب ایجاد مقاومت دارویی می‌شود.

مهمترین راه‌های احتیاط استاندارد در کاهش امکان ابتلا به آنفلوانزا

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه، رعایت بهداشت دست به صورت مرتب، بهداشت مناسب تنفسی (پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه، استفاده از دستمال و دفع صحیح دستمال) و پرهیز از دست دادن و روبوسی با افراد مبتلا را از مهم‌ترین راه‌های احتیاط استاندارد در کاهش امکان ابتلا به آنفلوانزا عنوان کرد.

نوع برخورد کادر بهداشت و درمان در مراکز درمانی با بیماران مشکوک به آنفلوآنزا

هاشمی در پایان درباره نوع برخورد کادر بهداشت و درمان در مراکز درمانی با بیماران مشکوک به آنفلوآنزا گفت: کارکنان بهداشتی و درمانی مراکز درمانی تابعه باید بر تریاژ مناسب و جداسازی زود هنگام بیمار از سایر بیماران بر اساس دستورالعمل نظام مراقبت سندرمیک، تهویه مناسب تریاژ، محل انتظار بیمار، بخش عفونی و اتاق بیماران، رعایت فاصله مناسب بین بیماران، در اختیار قرار دادن وسایل حفاظت فردی برای کارکنان و بیماران، آموزش نکات لازم به کارکنان، پزشکان، بیماران و همراهان و ثبت مشخصات بیمار در سامانه آنفلوآنزا توجه ویژه داشته باشند.

بر اساس این گزارش، با شیوع بیماری آنفلونزا و ضرورت آگاهی کلیه کادر درمان از آخرین دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و اقدامات پیشگیرانه بهداشتی، پرستاری و پروتکل‌های درمانی، کارگاه‌های آموزشی آنفلوانزا به همت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

error: Content is protected !!