عوامل چاقی کودکان

یک متخصص کودکان و نوزادان گفت: برخی از عوامل از جمله ساعت خواب و نوع تغذیه ارتباط مستقیمی با چاقی و اضافه وزن کودکان دارد.

‌دکتر احمد رضا یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر زود خوابیدن کودکان در ساعات ابتدایی شب عنوان کرد: کودکان باید در جهت زود خوابیدن ترغیب شوند و میزان خواب آنها به درستی کنترل شود.

این متخصص کودکان و نوزادان افزود: برخی از عوامل از جمله ساعت خواب و نوع تغذیه ارتباط مستقیمی با چاقی و اضافه وزن کودکان دارد.

وی اظهار کرد: با تغییر سبک زندگی، خواب و بیداری کودکان نیز تحت تأثیر شرایط قرار گرفته و روی تغذیه و فعالیت‌های آنان نیز اثرگذار بوده است.

یعقوبی عنوان کرد: کودکان سالم عمدتاً دارای وزن مناسبی هستند و از خواب کافی و تغذیه صحیح برخوردارند؛ به طور میانگین یک سوم کودکان دارای اضافه وزن هستند و این کودکان بیش از دیگران در معرض ابتلاء به دیابت و بیماری‌های قلبی قرار دارند.

این متخصص کودکان و نوزادان با بیان اینکه تغذیه‌های غلط نیز می‌تواند کودکان را دچار اضافه وزن و چاقی کند، گفت: مصرف غذاهای چرب و تنقلات و غذاهای پرکالری نقش مهمی در چاقی کودکان دارد و باید کودکان را به سمت استفاده از غذاهای کم چرب و مصرف میوه و سبزیجات تشویق کرد.

یعقوبی گفت: برای جلوگیری از چاقی باید به مشاوره‌های تخصصی تغذیه و توصیه‌های علمی در مصرف غذاهای سالم و اصلاح الگوی تغذیه‌ای و کنترل وزن توجه داشت.

وی افزود: متأسفانه در یک آمار قابل تأمل، قم دارای رتبه اول در مصرف فست فود شناخته شد، در این میان کودکان نیز علاقه زیادی به غذاهای آماده و فست فود دارند و این امر موجب افزایش غیر عادی وزن می‌شود.

این متخصص کودکان و نوزادان بیان کرد: گاهی اضافه وزن با سو تغذیه همراه است و مواد مملو از کالری و فاقد مواد مغذی جذب بدن می‌شود و کاهش عناصر مغذی همچون آهن در بدن مرا موجب می‌شود.

وی همچنین در مورد دیگر علل چاقی اظهار کرد: علاوه بر خواب نامناسب و تغذیه ناسالم، بی تحرکی نیز تأثیر فراوانی در اضافه وزن و چاقی کودکان دارد.

یعقوبی عنوان کرد: بازی‌های رایانه‌ای و تماشای تلویزیون به مدت طولانی به غیر از احتمال بیش فعالی در عدم تمرکز تا ۱۰ درصد اثر دارد و از همه مهم‌تر موجب چاقی می‌شود.

error: Content is protected !!