غفلت عجیب ایران از درآمد جهانی "گیاهان دارویی"/ سهم ایران صرفاً ۰٫۴درصد!

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ دکتر “حسن زینعلی” پژوهشگر‌ و مدرس گیاهان دارویی با بیان اینکه “بیش از ۲۳۰۰ گیاه دارویی در کشور داریم که هنوز روی ۵ گیاه دارویی به‌اندازه ۱۰ درصد هم کار نشده است”، گفت: هر جوان ایرانی که در این حوزه قدم بردارد با خلاقیت خود باعث رشد توسعه این صنعت خواهد شد.

زینعلی با اشاره به درآمد بالای گیاهان دارویی تصریح کرد: به‌عنوان نمونه “گیاه بادرنجبویه” یک سال کاشت می‌شود و بعد از آن چندین سال برداشت خواهد شد.

این پژوهشگر با یادآوری اینکه “زمانی کشورمان در گیاه “سیاه‌دانه” صادرکننده بود”، اظهار کرد: چرا امروز به واردکننده اصلی گیاه سیاه‌دانه تبدیل شده‌ایم؟!

وی با ابراز اینکه در چین ۱۰۰ میلیون نفر در حوزه گیاهان دارویی مشغول به کار هستند، متذکر شد: چرا ما در ایران چندین میلیون نفر را نمی‌توانیم در این حوزه مشغول به کار کنیم؟! به‌نظر بنده ما هم می‌توانیم.

“محرابی” یک کارآفرین دیگر در حوزه گیاهان دارویی در همین زمینه گفت: در یک محیط ۶۰ مترمربعی با مبلغ ۲ میلیون تومان، یک گلخانه کوچک را راه‌اندازی کرده‌ایم و در کمتر از ۵ سال گلخانه ما به تنها تأمین‌کننده گیاهان دارویی استان چهارمحال و بختیاری شد که به تمام کشور نیز صادر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این شرکت ۲ سال پیاپی تولیدکننده برتر گیاهان دارویی کشور شده است، خاطرنشان کرد: امروز با ۶ شرکت که در زمینه فرآوری گیاهان دارویی همچنین ۲ شرکت که در زمینه تولید داروهای گیاهی و بیش از ۱۰۰ عمده‌ و خرده فروش در سراسر کشور همکاری داریم و این محصولات را به صورت بسته‌بندی شده به دستشان می‌رسانیم.

به گزارش تسنیم؛ گونه‌های مختلف داروهای گیاهی در ایران کم نیستند اما سهم کشورمان در بازار جهانی گیاهان دارویی ناچیز است، بازاری که ورود دانش‌آموختگان دانشگاهی به آن می‌تواند سهم بیشتری از درآمدزایی این گیاهان را نصیب کشور کند.

سال گذشته گیاهان دارویی ایران بیش از ۴۵۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است، رقمی که با توجه به اقلیم و آب و هوای ممتاز ایران ناچیز است؛ گردش مالی گیاهان دارویی نیز در جهان طبق آمارها بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است که سهم ایران از این رقم صرفاً ۰٫۴ درصد است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

error: Content is protected !!