فرمول غذایی برای سفید کردن دندان‌ها

لکه‌دار شدن دندان اتفاقی معمول است. این شرایط زمانی رخ می دهد که لایه بیرونی دندان که به نام مینای دندان شناخته می شود، تغییر رنگ می دهد.

فرمول غذایی برای سفید کردن دندان‌ها

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “هلث لاین“، محصولات سفید کننده دندان بسیاری در بازار وجود دارد. شما می توانید از بین خمیردندان ها، پودرها، نوارها یا ژل های سفیدکننده یکی را انتخاب کنید. دندانپزشک شما نیز می تواند خدماتی حرفه ای در این زمینه ارائه کند.

اما این گزینه ها می توانند گران باشند. همچنین، آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است با دندان ها و لثه های شما نامهربان باشند.

برای سفید کردن دندان های خود بدون استفاده از مواد شیمیایی می توانید نگاهی به روش هایی طبیعی‌تر داشته باشید. برخی مواد غذایی می توانند به سفید شدن دندان های شما به روشی طبیعی کمک کنند.

اگرچه برخی شواهد نشان می دهند که این خوراکی ها در سفید کردن دندان ها موثر عمل می کنند، اما تاثیرات آنها بیشتر حکایتی و نظری هستند. با این وجود، امتحان کردن آنها به شما صدمه ای نمی زند.

توت فرنگی

فرمول غذایی برای سفید کردن دندان‌ها

توت فرنگی حاوی اسید مالیک است. گفته می شود که این اسید خاصیت سفید کنندگی دارد که ممکن است به روشن شدن دندان های لکه‌دار کمک کند.

همچنین، اسید مالیک می تواند تولید بزاق در افرادی که به خشکی دهان مبتلا هستند را افزایش دهد. بزاق با پاکسازی غذا و بقایای دیگر در برابر پوسیدگی دندان که یک دلیل اصلی تغییر رنگ دندان است، از شما محافظت می کند.

هندوانه

فرمول غذایی برای سفید کردن دندان‌ها

محتوای اسید مالیک هندوانه بیشتر از توت فرنگی است. اسید مالیک می تواند در روشن شدن رنگ دندان ها نقش داشته و تولید بزاق را افزایش دهد.

همچنین، برخی افراد به این نکته اشاره دارند که بافت فیبری هندوانه دندان ها را سایش داده که به از بین رفتن لکه ها کمک می کند. البته شواهد علمی برای پشتیبانی از این ادعا وجود ندارند.

آناناس

فرمول غذایی برای سفید کردن دندان‌ها

دندان های انسان با یک لایه نازک از پروتئین های بزاقی که به نام پلیکل شناخته می شود، پوشیده شده است. لایه پلیکل از دندان های انسان محافظت می کند، اما رنگدانه های موجود در غذا را نیز جذب می کند. این شرایط می تواند به ایجاد لکه روی دندان ها منجر شود.

همچنین، لایه پلیکل این امکان را برای باکتری ها فراهم می کند تا به دندان ها بچسبند. در صورت انباشت باکتری ها، آنها می توانند موجب تشکیل پلاک و تغییر رنگ دندان ها شوند.

آناناس می تواند به طور طبیعی لایه پلیکل را حل کند. آناناس حاوی آنزیمی پروتئولیتیک به نام بروملین است. آنزیم های پروتئولیتیک می توانند پروتئین ها، از جمله آنهایی که در لایه پلیکل وجود دارند را تجزیه کنند.

پاپایا

فرمول غذایی برای سفید کردن دندان‌ها

پاپایا همانند آناناس حاوی یک آنزیم پروتئولیتیک است.

این آنزیم در پاپایا به نام پاپئین شناخته می شود. پاپئین نیز پروتئین را تجزیه می کند که به تخریب لایه پلیکل کمک می کند. این به کاهش لکه ها و محافظت در برابر تشکیل پلاک کمک می کند.

شیر

فرمول غذایی برای سفید کردن دندان‌ها

اسید لاکتیک موجود در شیر ممکن است به روشن شدن مینای دندان های شما کمک کند. همچنین، گفته شده است که اسید لاکتیک تولید بزاق را تحریک می کند که می تواند به پاکسازی باکتری های مسبب پوسیدگی دندان کمک کند.

کازئین، پروتئین موجود در شیر، نیز از ایجاد لکه روی دندان ها پیشگیری می کند. کازئین به جذب فسفات کلسیم برای ترمیم پوسیدگی ها و پیشگیری از شکل گیری پلاک دندان کمک می کند.

همچنین، مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که کازئین با پلی‌فنول های موجود در چای پیوند تشکیل می دهد که از چسبیدن تانن ها به دندان ها و شکل گیری لکه روی آنها پیشگیری می کند.

دیگر محصولات لبنی، مانند پنیر و ماست نیز حاوی اسید لاکتیک و کازئین هستند و ممکن است اثری مشابه را به همراه داشته باشند.

چه مدت طول می کشد تا مواد غذایی دندان ها را سفید کنند؟

این که چه مدت طول می کشد تا این مواد غذایی رنگ دندان های شما را روشن‌تر سازند، مشخص نیست. هیچ پژوهشی درباره چارچوب زمانی مورد انتظار در این زمینه انجام نشده است. اما در مقایسه با محصولات تجاری، روش های طبیعی به طور معمول به مدت زمان بیشتری برای تاثیرگذاری نیاز دارند.

همچنین، این به رنگ اصلی دندان های شما بستگی دارد. اگر دندان های شما به طور قابل توجهی لکه‌دار شده باشد، مشاهده نتایج احتمالا زمان بیشتری طول خواهد کشید. همچنین، در صورت مصرف زیاد غذاهایی که دندان ها را لکه‌دار می کنند، شرایطی مشابه قابل انتظار است.

آیا روش های دیگری برای سفید کردن طبیعی دندان ها در خانه وجود دارد؟

در کنار مصرف مواد غذایی که پیشتر به آنها اشاره شد، شما می توانید روش های طبیعی زیر را نیز برای سفید کردن دندان های خود در خانه مد نظر قرار دهید:

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم یکی از بهترین روش ها برای سالم و سفید نگه داشتن دندان ها محسوب می شود.

مسواک زدن دندان ها دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه توصیه شده است. این کار می تواند به پاکسازی لکه ها و همچنین از بین بردن بقایای مواد غذایی و باکتری های مسبب پوسیدگی دندان کمک کند.

همچنین، استفاده از نخ دندان یک بار در روز می تواند به پیشگیری از تشکیل پلاک دندان و انباشت باکتری ها کمک کند.

مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین یک گزینه محبوب برای سفید کردن دندان است. این ماده از ماهیتی ساینده برخوردار است، از این رو، می تواند به پاکسازی لکه های روی دندان ها کمک کند. جوش شیرین یکی از مواد تشکیل دهنده رایج در خمیردندان های سفیدکننده دندان نیز است.

برای استفاده از جوش شیرین برای روشن شدن رنگ دندان ها، سهم های مساوی از آب و جوش شیرین را با هم ترکیب کرده تا یک خمیر شکل بگیرد. از این خمیر برای مسواک زدن دندان های خود به مدت یک دقیقه استفاده کرده و سپس آن را تف کنید.

مسواک زدن با روغن خردل و نمک

روغن خردل و نمک یک درمان طبیعی در پزشکی سنتی هندی برای سفید کردن دندان است.

ایده ای که در پس این روش قرار دارد این است که روغن خردل پلاک و لکه های دندان را از بین می برد. این امر می تواند به تنهایی در روشی که به نام کشیدن روغن (Oil Pulling) شناخته می شود، استفاده شود. به گفته طرفداران این روش، کشیدن روغن به کاهش پلاک دندان و باکتری های دهان کمک می کند.

نمک می تواند برای تقویت اثر سفیدکنندگی دندان به روغن خردل اضافه شود. گفته شده است که بافت ساینده نمک به پاکسازی لکه های روی دندان کمک می کند. همچنین، نمک pH بزاق را افزایش می دهد که ممکن است اثر ضد باکتری داشته باشد.

شما می توانید ترکیب یک سهم نمک با سه سهم روغن خردل را مد نظر قرار دهید. این ترکیب را برای یک دقیقه روی دندان های خود مالش داده و سپس آن را تف کنید.

شستشوی دهان با پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک عامل سفید کننده طبیعی است. این ماده اغلب در محصولات تجاری سفیدکننده دندان استفاده می شود.

برای استفاده از آن به عنوان سفید کننده دندان، می توانید سهم های مساوی از پراکسید هیدرژون و آب را با هم ترکیب کنید. این محلول را برای ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید، سپس، آن را تف کنید.

گزینه دیگر تهیه خمیر جوش شیرین با پراکسید هیدرژون به جای استفاده از آب است.

محدود کردن غذاهایی که دندان ها را لکه‌دار می کنند

شما می توانید با محدود کردن غذاها و نوشیدنی هایی که موجب لکه‌دار شدن دندان ها می شوند، از تغییر رنگ اضافی پیشگیری کنید. از جمله این خوراکی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– توت های تیره

– سس های مبتنی بر گوجه فرنگی

– کاری

– قهوه

– چای سیاه

– نوشابه های گازدار تیره

– آبمیوه

– نوشیدنی های انرژی‌زا

اگر قصد مصرف یک نوشیدنی که می تواند موجب لکه‌دار شدن دندان شود را دارید، استفاده از نی می تواند احتمال بروز این شرایط را کاهش دهد. همچنین، شما می توانید شیر را به قهوه یا چای اضافه کنید تا احتمال لکه‌دار شدن دندان ها به حداقل برسد.

———————————————————-

بیشتر بخوانید: 

*دانستنی‌هایی درباره پوسیدگی دندان

*دردسرهای سیگار برای دهان و دندان!

*سلامت دهان و دندان با ۴ مکمل طبیعی

error: Content is protected !!