فواید ارتودنسی در کودکان

برای آشنایی بیشتر با مشکلات مربوط به دهان و دندان کودکان و فواید ارتودنسی در سنین پایین با یک متخصص ارتودنسی و دارای بورد تخصصی گفت و گو کرده ایم .

آیا درمان ارتودنسی در سنین پایین و در کودکان بهتر صورت می گیرد ؟

بله اتصال دندان های کودکان به استخوان آرواره هنوز کاملا محکم نشده است و حرکت دندان ها به وسیله درمان ارتودنسی در آن ها راحت و با صرف زمان کمتری صورت می گیرد .

با افزایش سن ، اتصال دندان ها به استخوان آرواره محکمتر شده و حرکت آنها به وسیله نیروهای ارتودنسی روی استخوان آرواره نیازمند صرف نیرو و زمان بیشتری می باشد .

بهترین و مناسب ترین زمان برای آغاز درمان ارتودنسی کودکان ، سنین بین هشت تا چهارده سالگی است .

چرا درمان عقب ماندگی فک بالا بهتر است در سنین قبل از بلوغ صورت بگیرد ؟

درمان ارتودنسی برای عقب ماندگی فک بالا یا جلوزدگی فک پایین بهتر است در سنین قبل از بلوغ یعنی برای دختران قبل از دوازده سالگی و برای پسران قبل از چهارده سالگی انجام بگیرد.

البته متخصص ارتودنسی قادر است از ناهنجاری های دائمی فک های کودکان در سنین کودکی و قبل از بلوغ پیشگیری کند و رشد فک را با سایر قسمت های صورت و فک کودک هماهنگ نماید . و بدین صورت هزینه ارتودنسی و همچنین نتیجه آن در سنین پایین تر بهینه تر خواهد بود.

درمان جلوزدگی فک بالا یا عقب ماندگی فک پایین

ابتدا باید معلوم شود که علت جلوزدگی فک بالا چیست سپس می توانیم درمان را مطابق با آن انجام دهیم  .

ممکن است دندان های فک بالا جلوزدگی داشته باشند در این صورت به وسیله ارتودنسی دندان ، این دندان ها عقب برده می شوند .

اگر دندان های قدامی فک پایین هم عقب ماندگی پیدا کرده اند به وسیله اعمال نیرو های ارتودنسی می توان آنها را به جلو هدایت کرد .

البته از بروز همه موارد ذکر شده هم می توان در ابتدای کودکی پیشگیری کرد .

عوارض تنگی فک بالا در کودکان چیست  ؟

تنگی فک بالا ممکن است باعث ایجاد کمبود فضا برای رویش دندان های دائمی شود .

در اثر همین کمبود فضای رویش است که دندان های دائمی دچار شلوغی و رشد نامنظم و بهم ریختگی می شوند .

افتادن پیش از موعد دندان شیری در کودکان چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

حضور دندان شیری در دهان کودکان به خودی خود باعث نگه داشتن فضا برای رشد دندان های دائمی می شود .

حال اگر دندان های شیری به دلایل مختلف زودتر از موعد از دهان کودک خارج شود فضای خالی ناشی از افتادن پیش از موعد این دندان ها ممکن است به وسیله رویش نامناسب دندان های دائمی پر شود .

در این صورت عملکرد صحیح دندان های دائمی مختل خواهد شد و اشغال فضای موجود به وسیله دندان های دائمی تازه جوانه زده ممکن است باعث رویش کج و نا به هنجار دندان جدید شود .

به منظور جلوگیری از مشکلات بعدی و عوارض ناشی از افتادن پیش از موعد دندان شیری  می توان از یکی از ابزارهای ارتودنسی کودکان به نام فضا نگهدارنده استفاده کرد .

این دستگاه می تواند فضای خالی موجود را تا درآمدن دندان دائمی نگهدارد و از کج درآمدن و رشد خارج از قوس فکی دیگر دندان ها جلوگیری کند .

error: Content is protected !!