فواید سلامت شگفت انگیز زندگی در کنار درختان

درختان از جمله ریه های طبیعی کره زمین هستند که نقش مهمی در تامین اکسیژن مورد نیاز برای ادامه حیات روی کره آبی ایفا می کنند.

فواید سلامت شگفت انگیز زندگی در کنار درختان

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “کر۲“، اما فواید درختان تنها به تامین اکسیژن و جذب دی اکسید کربن محدود نمی شود. در ادامه با برخی از فواید جالب توجه درختان برای انسان بیشتر آشنا می شویم.

درختان می توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند

مطالعه ای جدید که در نشریه Journal of the American Heart Association منتشر شد، نشان داد که زندگی در مکان های سبز و پر درخت می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. شرکت کنندگان ساکن در مکان های سبز و پر درخت، در مقایسه با افراد ساکن مکان هایی با پوشش درخت کمتر کاهش خطر حمله قلبی به میزان  25 درصد، خطر بیماری قلبی ایسکمیک به میزان ۲۰ درصد، خطر نارسایی قلبی به میزان ۱۶ درصد و خطر قیبریلاسیون دهلیزی به میزان ۶ درصد را تجربه کردند.

حضور در مکان های پر درخت می تواند استرس را کاهش دهد

در بسیاری از بیمارستان ها و مطب پزشکان معمولا تصاویر جنگل و دیگر مناظر طبیعی به عنوان بخشی از دکور استفاده می شود. اگرچه اثر این تصاویر به اندازه حضور در طبیعت نیست، اما پژوهش ها نشان داده اند که مشاهده مناظر سبز می تواند استرس در بدن را کاهش دهد. مطالعه درباره «حمام جنگل» یا حضور در یک اتسمفر جنگلی نشان داده است که محیط های سبز و جنگلی نسبت به حضور در محیط های شهری سطوح کورتیزول، ضربان قلب و فشار خون را کاهش داده، فعالیت عصبی پاراسمپاتیک بیشتر را موجب شده، و فعالیت عصبی سمپاتیک را کاهش می دهد.

درختان ممکن است به تنظیم قند خون کمک کنند

مطالعه ای دیگر درباره پیاده‌روی در محیط های سبز و جنگلی فواید سلامت قلبی عروقی، از جمله کاهش فشار خون را برای شرکت کنندگان نشان داد. همچنین، مشخص شد پیاده‌روی در جنگل به طور قابل توجهی سطوح آدیپونکتین را در سوژه ها افزایش داده است. آدیپونکتین پروتئینی است که در تنظیم سطوح قند خون نقش دارد و سطوح کم آن ممکن است نشانه ای از ابتلا به دیابت و بیماری های دیگر باشد.

فضاهای سبز پادزهری برای یک سبک زندگی کم تحرک هستند

همه ما شنیده ایم که یک سبک زندگی کم تحرک می تواند به سلامت انسان آسیب وارد کند. و در شرایطی که اراده کافی برای انجام ورزش می تواند به بهبود شرایط کمک کند، محیط زندگی شما نیز می تواند در تقویت سطوح فعالیت جسمانی نقش داشته باشد. اگرچه جنگل درمانی بر تمرینات ورزشی متمرکز نیست، اما می تواند به فاصله گرفتن از یک سبک زندگی کم تحرک کمک کند. زندگی در نزدیکی فضاهای سبز و دسترسی راحت‌تر به آنها می تواند انگیزه فرد برای انجام فعالیت جمسانی بیشتر را به همراه داشته باشد.

درختان هوای پاک را برای تنفس در اختیار شما می گذارند

درختان یک خط دفاعی قوی در برابر آثار تغییر آب و هوا هستند که تهدیدی جدی برای سلامت انسان محسوب می شود. کمک به پالایش هوا یکی از عملکردهای پایه درختان است. درختان اکسیژن تولید می کنند، ذرات معلق هوا را جذب کرده و مه دود را کاهش می دهند که تمام این موارد سلامت تنفسی جامعه را بهبود می بخشد. به طور خاص، درختان برای حفظ سلامت هوا در مناطق شلوغ و آلوده حیاتی هستند.

فواید سلامت شگفت انگیز زندگی در کنار درختان

درختان دستگاه های تهویه مطبوع طبیعی هستند

یک روز گرم و سوزان که در صورت نیافتن مکانی خنک می تواند خطر عوارض سلامت جدی را افزایش دهد، می تواند ارزش سایه درختان را هرچه بیشتر نشان دهد. اما درختان فوایدی فراتر از سایه برای فرار از نور خورشید ارائه می کنند. یک درخت به عنوان یک دستگاه تهویه مطبوع طبیعی عمل می کند. تبخیر از یک درخت می تواند اثر خنک کننده قابل توجهی را ارائه کند. اثر خنک کنندگی درختان می تواند تفاوتی چند درجه ای در دمای محیط ایجاد کند. افزون بر این، درختان می توانند به ما در استفاده کمتر از دستگاه های تهویع مطبوع کمک کرده و خانه ها را از آفتاب سوزان و همچنین بادهای قوی در امان نگه دارند.

درختان به بهبود کیفیت آب کمک می کنند

آلودگی آب یکی دیگر از خطرات سلامت مهم است که جمعیت جهان را تهدید می کند. اما درختان می توانند به کاهش این خطر کمک کنند. درختان قدرت بارش باران را کاهش داده و ریشه های آنها آب را تصفیه کرده و آبخوان را دوباره پر می کند. افزون بر این، درختان به کاهش روان آب ها و کاهش خطر سیل کمک می کنند. این شرایط نیز آلودگی آب را کاهش می دهد.

درختان زیستگاه هایی برای گونه های مختلف فراهم می کنند

تماشای موجودات ساکن درختان، مانند پرنده هایی که با صدایی دلنشین آواز می خوانند، لذت بخش است. این شرایط به فواید تقویت کننده سلامت روانی درختان می افزاید. همچنین، حضور درختان به ایجاد تعادل در زیست‌بوم کمک می کند که می تواند فواید سلامت ظریف اما جالب توجهی را ارائه کند. یک زیست‌بوم متعادل به معنای آن است که جمعیت گونه هایی خاص، مانند پشه های ناقل بیماری بیش از حد افزایش نمی یابد. اگر زیستگاه گونه هایی که این حشرات را شکار می کنند را از بین ببریم، در واقع، خود را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قرار می دهیم.

درختان و مناظر طبیعی دیگر رانندگی ایمن را تشویق می کنند

کاشت درخت در جاده ها و خیابان ها یک مانع طبیعی ایجاد می کند که می تواند به رانندگی ایمن کمک کند. همچنین، پژوهش ها نشان داده اند که مناظر طبیعی در جاده ها احساس آرامش بخش و مثبت بیشتری در رانندگان ایجاد می کند که می تواند به رانندگی ایمن منتج شود.

فضاهای سبز احساس جمعی را بهبود می بخشند

داشتن احساس جمعی برای سلامت و بهزیستی انسان اهمیت دارد. درختان می توانند مردم را به روشی مثبت گرد هم جمع کند. مردم به پیاده‌روی در خیابان درختکاری شده تمایل بیشتری دارند که می تواند به مبارزه با احساس تنهایی کمک کند. همچنین، درختان آلودگی صوتی در جوامع را کاهش می دهند که می تواند به حفظ شرایط خوب در مناطق شلوغ کمک کند. افزون بر این، پژوهش ها نشان داده اند جوامعی با درختان بیشتر با نرخ های پایین‌تر جرم و جنایت مواجه هستند. به عنوان مثال، مطالعه ای در بالتیمور نشان داد که افزایش ۱۰ درصدی تعداد درختان با کاهش ۱۲ درصدی جرم و جنایت همراه بوده است. یک جامعه امن‌تر و شادتر برای همه ما مفید خواهد بود.

error: Content is protected !!