فواید عرق خرما

فواید عرق خرما

این میوه پرخاصیت برای مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی تا حدی ناآشنا است و آن را فقط در کیک و شیرینی مصرف می کنند ولی در خاورمیانه و مخصوصا در کشورهای عربی بعنوان یک غذای اصلی بکار می رود

مقدمه

یهودیان معتقدند درخت خرما در فلسطین و یا اسرائیل امروزی بفراوانی وجود داشته است بطوریکه در ناحیه بین دریای گالیله و دریای مدره جنگل بزرگی از درخت خرما بوده است .

مسلمانان معتقدند که حضرت محمد (ص) این درخت را خلق کرده اند . در دیانت مسیح ، برگ درخت خرما سنبل و نشانه شهادت و روح شهدائی است که در راه دیانت حضرت مسیح جان باخته اند .

اتانول برای انسان از دوران باستان شناخته شده بود، زیرا این ماده، جزء اصلی مشروبات عرقی است. جداسازی آن بصورت اتانول نسبتاً خالص احتمالاً اولین بار توسط «جابر بن حیان» که صنعت تقطیر را گسترش داد، انجام شده است. البته بیشتر گمان می رود که اتانول خالص توسط «محمد زکریای رازی» دانشمند ایرانی تولید شده باشد.

خواص و مضرات خرما

ترکیبات شیمیایی:

خرما دارای ۲۵ درصد ساکاروز ، ۵۰درصد گلوکز ، و مواد آلبومینوئیدی ، پکتین و آب می باشد . بعلاوه دارای ویتامینهای مختلف منجمله ویتامین A,B,C,E و مقدری املاح معدنی می باشد .

خواص داروئی:

درخت خرما خواص بیشماری دارد و می توان گفت که از تمام قسمتهای این درخت می توان استفاده کرد و یک ضرب المثل عربی می گوید که خواص درخت خرما باندازه روزهای سال است.

از برگ و شاخه درخت خرما سبد و فرش تهیه می کنند . از هسته آن نان و از میوه خرما شراب و عسل . همانطور که می دانیم خرما تنها میوه ایست که در صحرا وجود دارد و طبیعت این درخت را به مردم صحرا داده است که تمام احتیاجات خود را از آنر فع می کنند .

مردم صحرا هسته درخت خرما را در کرده و از آن نان می پزند یا در این هسته را بو داده و از آن بعنوان قهوه استفاده می کنند زیرا دم کرده آن بسیار مطبوع است و یا حتی این در را در آب برای چند روز خیس کرده و بعنوان غذای مقوی به شترهای خود می دهند و معتقدند که این غذا از گندم و جو مقوی تر است .

اعراب از قدیم اعتقاد داشتند که خرما انرژی خورشید را گرفته و در خود ذخیره می کنند و این انرژی با خوردن خرما به بدن آنها منتقل می شود .

اعراب از خرمای کال نیز استفاده می کنند و معتقدند که اثرات درمانی بسیاری دارد من جمله خرمای سبز تقویت کننده اعمال جنسی و انرژی زا یم باشد . حتی هسته خرمای سبز را نیز در کرده و پمادی از آن تهیه می کنند که برای زخمهای آلات تناسلی بکار می رود

اثر دیگر معجزه آسای هسته خرما از بین بردن تورم پلک های چشم است برای این منظور پمادی از در هسته خرما درست کرده و آنرا روی چشم می گذارند این پماد برای رشد مژه های چشم نیز بهترین دارو است .

زندگی پرمشغله و ناراحتی های روانی که میل جنسی را در بعضی از اشخاص از بین می برد بهترین علاجش خوردن مداو م خرما است که میل جنسی را به این اشخاص باز می گرداند . در زمانهای قدیم همواره خرما را برای قدرت و انرژی بکار می برده اند و هنوز بهترین میوه برای بازیافتن انرژی و قدرت جوانی است .

گلهای درخت خرما نیز خاصیت دارویی دارند . طعم گلهای درخت خرما تلخ است و اثر مسهلی درد .

مضرات :

مواظب باشید در خوردن آن افراط نکنید زیرا دارای قند زیادی است . در این صورت آنهایی که لوزالمعده حساس دارند و یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آنها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

معرفی شرکت جهان خرما

مجموعه شرکتهای تعاونی تولید جهان خرما فعالیت خود را از سال ۱۳۷۳ در راستای تولید عرق اتانول طبی ۹۶ و ۷۰ درجه و اتانول صنعتی آغاز کرده است. این شرکت طی سالهای گذشته موفق به تولید عرق طبی و صنعتی ٬ انواع سرکه سفید٬ سرکه قرمز ٬ سرکه خرما٬ مایع ضد عفونی کننده دست شده است. شرکت تعاونی تولیدی جهان خرما آماده همکاری های لازم با توزیع کنندگان محصولات دارویی، یهداشتی و همچنین شرکتهای پخش مواد غذایی در سراسر کشور می باشد. این شرکت آمادگی پذیرش نمایندگی در تمامی استانهای کشور را دارد و همکاری با صادرکنندگان محصولات این شرکت جهت کشورهای همسایه را در برنامه خود قرار داده است.

در حال حاضر از میان عرق ها، عرق خرما دارای بیشترین مصرف در کشور می باشد. این عرق با خلوصیت ۹۶ یـا ۷۰ درصد تولید شده و در اختیار مشتریان که اغلب صنایع بهداشتی و داروسازی هستند قرار می گیرد. از عرق خرما در صنایع پزشکی و بیمارستان جهت مصارف ضدعفونی به وفور استفاده می شود. هم چنین در داروسازی از این ماده به عنوان حلال استفاده می کنند. این محصول در صنایع ارایشی و چاپ و هم چنین صنعت رنگ و رزین به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین مصرف این ماده در صنعت به عنوان سوخت می باشد.

طرح توجیهی و کارآفرینی تولید عرق از خرما

طرح توجیهی و کارآفرینی تولید عرق از خرما شرح مختصر : در قدیم تولید عرق به عنوان یک هنر و مهارت خاص علمی محسوب می گردید تا اینکه شیمی دان دانشمند معروف فرانسوی نشان داد که گلوکز قند اصلی و آغازگر تخمیر اتانول Gay-Lussac و می باشد و نهایتاً نقش مخمر در فرایند تخمیر در سال ۱۸۳۷ میلادی اثبات گردید و پس از آن لوئی پاستور خاصیت بی هوازی مخمر را کشف نموده و فرایند تولید عرق وارد مرحله صنعتی خود گردید.تولید عرق از مواد قندی صورت می گیرد و لذا در حال حاضر بعلت کاهش قیمت تمام شده آن، عموماً تولید آن بعنوان یکی از محصولات جانبی صنایع تولید شکر محسوب می گردد. در فرایند تولید شکر، ملاس حاصل می گردد. ملاس شربتی است که حاوی مخلوطی از قندهای کریستال نشده، جامدات غیر قندی باقیمانده از نیشکر یا چغندر، مواد شیمیایی باقیمانده از فرایند تولید و مقداری آب است. ملاس معمولاً چهار درصد وزن چغندر یا نیشکر را تشکیل می دهد.

فرایند تولید

اتانول مورد استفاده در نوشابه های الکلی توسط فرایند تخمیر از متابولیسم گلوکز توسط گونه مخصوصی از مخمرها در غیاب اکسیژن تولید می شود و در پایان فرایند تخمیر غلظت اتانول را با تقطیر بالا می برند. برای مخلوط اتانول با آب بالاترین نقطه آزئوتروپ جوش برای ۹۵٪ الکل و ۵٪ آب است؛ بنابراین جزء تقطیر شده مخلوط اتانول و آب نمی تواند خالصتر از ۹۵ درصد باشد. برای تولید اتانول خالص تر، مقدار کمی بنزن به آن اضافه می شود.

بنزن، آزئوتروپ سه گانه ای با آب و اتانول تشکیل می دهد و مخلوط دوباره تقطیر می شود. نتیجه این فرایند بدست آوردن اتانول بدون آب است. با این همه چند ppm بنزن در اتانول باقی می ماند که جذب آن در بدن از مشخصه های آسیب کبدی است که در افراد الکلی دیده می شود.

تولید اتانول صنعتی

اتانول سوخت نسبتاً خوبی برای موتورهاست و در صنعت، بصورتهای مختلفی استفاده می شود. اتانول مورد مصرف در صنعت را معمولاً از واکنش کاتالیزوری آب با اتیلن تولید می کنند. این یک واکنش افزایشی است که در آن یک مولکول آب شکافته شده، قطعات حاصل از آن به اتمهای کربن در پیوند دوگانه اضافه می شود. این فرایند، تولید اتانول اقتصادی تر از تولید آن با مخمر است.

امروزه برای تولید تجارتی آسان آن تخمیر مواد آلی زائد مانند خرده چوب و خاک اره پیشنهاد شده است. اتانول صنعتی برای مصرف انسان، نامناسب است، زیرا به آن، مقادیر کمی متانول و مواد سمی دیگر اضافه می شود.

خواص فیزیکی

اتانول، مایعی قابل احتراق و بی رنگ بوده، یکی از انواع الکلهای موجود در نوشابه های الکلی است. گرانروی آن، مانند آب است و بوی نسبتاً تندی دارد. در صنعت بعنوان حلال و ماده واسطه شیمیایی برای تولید بیشتر ترکیبات آلی استفاده می شود. بدلیل تشکیل پیوند هیدروژنی با هر نسبتی در آب حل می شود. اتانول در مقایسه با ترکیبات آلی که وزن مولکولی یکسانی با آن دارند، نقطه جوش بالاتری دارد.

به عنوان مثال نقطه جوش پروپان که تقریباً وزن مولکولی برابری با اتانول دارد، ۴۳- درجه سانتی گراد است، درحالی که نقطه جوش اتانول ۷۸ درجه سانتی گراد است. دلیل این اختلاف، وجود پیوندهای هیدروژنی مربوط به گروه OH است که نیروی جاذبه میان مولکولهای مجاور را افزایش می دهد. اتانول خاصیت ضعیف اسیدی و بازی از خود نشان می دهد که خاصیت بازی آن بدلیل جفت الکترون تنهای اکسیژن بوده و خاصیت اسیدی آن، بخاطر پیوند هیدروژن با عنصر الکترونگاتیو اکسیژن است. اتانول با فلزات فعال (Na و K و Mg و …) وارد واکنش شده، اتوکسید ایجاد می کند.

کاربرد

اتانول بدلیل نقطه ذوب پائین در صنعت ضدیخ سازی استفاده می شود. حلال بسیار خوبی است و در صنعت عطرسازی، رنگسازی و … استفاده می شود. محلول ٪۸۵ – ۷۰ آن بعنوان محلول ضدعفونی کننده کاربرد دارد. اتانول با تغییر دادن پروتئین و حل کردن چربی، میکرو ارگانیسمهای آنها را از بین می برد. البته این عمل فقط در برابر باکتریها و ویروسها و قارچها موثر است، ولی در مقابل هاگ باکتریها تاثیری ندارد. اتانول همچنین در صنایع مشروبات الکلی به میزان گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید استفاده از الکل در حد عادی (رنگ سبز) و مضرات استفاده بیش از حد (رنگ قرمز)

مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، بدلیل وجود اتانول در ترکیب آنها باعث ایجاد عوارض بسیاری در سلامتی انسان می شود که عبارتند از:

عوارض حاد

تهوع، استفراغ، افسردگی، تنگی نفس.

عوارض مزمن

اعتیاد به الکل (الکسیم)، سایروز کبدی، تاثیر در سلسله اعصاب مرکزی، تاثیر در حافظه در بلند مدت.

خواص درمانی و فواید عرق خرما

خون سازی

عرق خرما حاوی مقدار قابل توجهی فولات و یا همان اسیدفولیک است که جهت خون سازی برای بدن لازم است. معمولا برای زنان باردار مصرف قرص های اسید فولیک جهت جلوگیری از کم خونی تجویز می شود. هرچند که مقدار آهن خرما زیاد نیست، اما برای خون سازی، بدن احتیاج به ۳ ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین ۱۲ B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می شوند. پس برای این منظور بایستی از غذاهای متنوع استفاده کرد.

ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرماست که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری های خطرناک خونریزی دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، ۶۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر ۱۰۰ گرم خرما ۱۴ میلی گرم ویتامین C موجود است.

سرطان شکم

عرق خرما برای پیشگیری و درمان سرطان شکم بسیار مفید شناخته شده است. خرما حاوی کاروتنوئیدها یا مواد رنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول ها را می گیرد. همینطور، خرما به دلیل داشتن مقدار زیادی منیزیم نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. تحقیقات نشان می دهد که میزان ابتلا به انواعی از سرطان در افراد ساکن نواحی خرماخیز جهان کمتر می باشد.

یبوست

عرق خرما یک ماده غذایی ملین است. به همین دلیل برای کسانیکه از یبوست رنج می برند بسیار مفید است. در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است، فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است. برای بهره بردن از خاصیت ملینی خرما، باید تعدادی از آن را از شب تا صبح در آب خیس کرده و صبح روز بعد خرماهای خیس خورده را مانند شربت مصرف کنید.

اسهال

عرق خرماهای رسیده حاوی پتاسیم هستند. پتاسیم نیز برای کنترل اسهال مفید است. به علاوه این محصول به راحتی قابل هضم بوده و از این رو در بر طرف شدن مشکلات ناشی از اسهال کمک می کند.

اختلالات روده

عرق محتوی نیکوتینی خرما برای درمان بسیاری از انواع اختلالات روده مفید شناخته شده است. مصرف مداوم خرما کمک می کند همیشه رشد ارگانیسم های پاتولوژیک را تحت مراقبت قرار داده و درنتیجه به افزایش رشد باکتری های مفید در روده ها کمک شود.

سلامت قلب

عرق مصرف خرما برای سالم نگه داشتن قلب بسیار مفید است. ثابت شده است خرمایی که شب در آب خیس شده و صبح مصرف شود، برای قلب های ضعیف مفید است. اگر این کار را دو بار در هفته انجام دهید به تقویت قلب خود کمک کرده اید.

تقویت قوای جنسی

عرق خرما برای تقویت قوای جنسی در بدن انسان بسیار مفید است. یک مشت خرما را شب تا صبح در شیر (ترجیحا شیر بز) بخیسانید، صبح با همان شیر در مخلوط کن ریخته و با اضافه کردن مقداری هل، دارچین و عسل، آن را مخلوط کنید و به این ترتیب یک نوشیدنی بسیار مقوی برای بالا بردن قوای جنسی خود خواهید داشت. افراد گرم مزاج نباید در خوردن این نوشیدنی افراط کنند.

اعصاب و عضلات

عرق بالا بودن حجم پتاسیم و منیزیم در میوه خرما، برای جلوگیری از فشار خون بالا و نیز بهبود عملکرد صحیح عضلات و اعصاب ضروری است.

سم زدایی الکل

عرق خرما بعنوان محصولی بسیار عالی برای سم زدایی الکل شناخته شده است. برای مسمومیت الکل، خرما بسیار سریع سم زدایی می کند. باید شب تا صبح خیسانده شده و له شود تا از ارزش غذایی آن استفاده بیشتری گردد.

افزایش وزن

عرق خرما بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم به شمار می رود. خرما از قند، چربی، پروتئین و انواع ویتامین های ضروری برای بدن، تشکیل شده است. مصرف آن همراه با رب خیار به از بین بردن لاغری مفرط کمک می کند. یک کیلوگرم خرما حدود ۳۰۰۰ کالری در خود دارد که این کالری ها به تنهایی برای برطرف کردن نیاز روزانه بدن انسان کافی است.

مناسب برای افرادی که دیابت دارند

عرق مواد قندی خرما شامل گلوکز و ساکاروز است و “استفاده کم” آن برای بیماران دیابتی، ضرر ندارد. مصرف شیره خرما به جای مربا که قند بالایی دارد، علاوه بر رساندن انرژی زیاد به بدن، به دلیل داشتن قند طبیعی ضرر ندارد و افراد را چاق هم نمی کند. بیماران دیابتی می توانند از قند، عسل و کنجد خرما (که سفت تر از عسل خرما و نرم تر از شیره خرماست) استفاده کنند، در ضمن با عسل خرما می توان در تابستان شربت های بسیار خوشمزه و مقوی درست کرد.

منابع لاتین

– “Ethanol – Compound Summary” . The PubChem Project. USA: National Center for Biotechnology Information.

– Ballinger, P. , Long, F.A. (1960). “Acid Ionization Constants of Alcohols. II. Acidities of Some Substituted Methanols and Related Compounds1,2”. Journal of the American Chemical Society 82 (4): 795. doi : 10.1021/ja01489a008 .

-Arnett, E.M. , Venkatasubramaniam, K.G. (1983). “Thermochemical acidities in three superbase systems”. J. Org. Chem. 48 (10): 1569. doi : 10.1021/jo00158a001 .

دکتر فرامرزی

error: Content is protected !!