قارچ گانودرما، اکسیری جادویی برای جسم و تن

قارچ گانودرما، اکسیری جادویی برای جسم و تنمدیر گروه رشته گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز گفت: قارچ “گانودرما لوسیدوم” یا “قارچ جان افزا” از انواع قارچ‌های خوراکی یک ساله فوق‌العاده پرخاصیت از تیره تابان پوستان است که طی قرن‌های طولانی در طب سنتی چینی از میوه و ریشه آن برای درمان انواع دردها و بیماری‌ها استفاده شده‌است.

کیوان بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با خواص قارچ گانودرما، اظهار کرد: قارچ گانودرما برای درمان سرطان، ام اس، دیابت و لاغری به شهرت رسیده و برای زیبایی و سلامت پوست و مو عالی است.

وی در خصوص طبع قارچ گانودرما عنوان کرد: طبیعت قارچ گانودرما سرد و تر است، قارچ گانودرما لوسیدوم حاوی بیش از ۴۰۰ ماده مغذی مختلف از جمله بتا گلوکان، استرول‌های گیاهی، پلی‌ساکارید و تری ترپن‌ها، پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین A، ویتامین های B، ویتامین C، ویتامین D و ویتامین E می‌باشد.

بهرامی با اشاره به طریقه مصرف قارچ گانودرما افزود: بهترین روش مصرف قارچ گانودرما به صورت چای و دمنوش، هر روز صبح ناشتا و با معده خالی می‌باشد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه قارچ گانودرما خوراکی است، اما به دلیل مزه تلخی که دارد بیشتر به صورت خشک شده، پودر، تنتور و چای استفاده می‌شود، در طب سنتی چینی قارچ گانودرما را به طور کامل خشک کرده و سپس به قطعات کوچک خرد می‌کنند و از آن برای تهیه سوپ، قهوه و دمنوش استفاده می‌کنند.

به گفته کیوان بهرامی، بهتر است از قارچ گانودرما ارگانیک و تا حد امکان از نوع ژاپنی آن استفاده شود.

مدیر گروه رشته گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز، طرز تهیه دمنوش قارچ گانودرما را اینگونه بیان کرد: تکه بزرگ قارچ گانودرما خشک شده را با یک تکه شیرین بیان (برای رفع تلخی دمنوش قارچ گانودرما) بردارید و در یک قوری آب جوش بیندازید، بگذارید حداقل ۱۵ دقیقه بجوشد (می‌توانید بین ۱ تا ۳ ساعت هم آن را بجوشانید)، از روی اجاق بردارید و بگذارید سرد شود و سپس بنوشید.

وی عنوان کرد: مقدار مصرف قارچ گانودرما بسته به سن، جنس و سلامتی بدن افراد مشخص می‌شود؛ اگر از قارچ گانودرمای تازه استفاده می‌کنید تنها مجاز به مصرف ۲۵ تا ۱۰۰ گرم در روز هستید اما برای استفاده از قارچ خشک شده این مقدار ۱۰ برابر کاهش یافته و تنها می‌توانید ۲.۵ تا ۱۰ گرم در روز استفاده کنید.

کیوان بهرامی، عوارض و مضرات قارچ گانودرما را اینگونه برشمرد و افزود: قارچ گانودرما برای سلامتی مفید بوده و تاکنون گزارشی درباره عوارض جانبی و مضرات آن گزارش داده نشده اما اگر با مصرف قارچ گانودرما دچار خشکی‌ دهان، خارش گلو، سرگیجه، خارش، آبریزش و خونریزیی بینی، سوء هاضمه و معده در، مدفوع خونی یا بثورات پوستی شدید، مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

وی گفت: اگر شما از داروهای کاهش دهنده فشار خون و رقیق کننده‌های خون استفاده می‌کنید بهتر است در مصرف قارچ گانودرما احتیاط کنید چون می‌تواند فشار خون و خطر خونریزی را افزایش دهد.

کیوان بهرامی قارچ گانودرما را برای مبتلایان به زخم معده نامناسب دانست و افزود: این قارچ ممکن است در افراد مبتلا به زخم معده باعث خونریزی معده شود همچنین زنان در دوران بارداری و شیردهی بهتر است از مصرف قارچ گانودرما اجتناب کنند چون هنوز مطالعات دقیقی از اثرات این قارچ بر روی جنین، زنان باردار و زنان شیرده صورت نگرفته‌است.

وی همچنین اضافه کرد: زیاده‌روی کردن در مصرف قارچ گانودرما ممکن است باعث آکنه و جوش صورت شود.

به گفته مدیر گروه رشته گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز، شش نوع مختلف قارچ گانودرما به رنگ های قرمز، بنفش، سبز، سفید، زرد و سیاه در طبیعت یافت می‌شود که بیشترین تحقیق علمی بر روی نوع قارچ گانودرمای فرم صوت گرفته‌است.

وی گفت: قارچ گانودرما در زبان چینی به معنی ” قارچ درخت زندگی ” است، که بیانگر اهمیت این قارچ نزد چینیان است به طوریکه در بیشتر آثار هنری و دیوار معابد در چین آثاری از این قارچ شگفت‌انگیز به چشم می‌خورد زیرا چینی ها معتقدند قارچ گانودرما نماد زندگی شاد، شانس، سلامتی و طول عمراست.

کیوان بهرامی در خصوص نحوه پرورش قارچ گانودرما افزود : قارچ گانودرما بیشتر بر روی چوب‌های پوسیده درختان جنگلی رشد می‌کند، اما پیدا کردن این نوع قارچ بسیار سخت و دشوار است به همین دلیل آن‌ها را به صورت پرورشی تولید و عرضه می‌کنند.

کیوان بهرامی یکی از خواص این قارچ را درمان آکنه و جوش صورت دانست و تاکید کرد: قارچ گانودرما لوسیدوم به دلیل خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی که دارد برای پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت مفید می‌باشد همچنین قارچ گانودرما به سم‌زدایی و پاک‌سازی بدن به سلامت پوست و درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند.

مدیرگروه رشته گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: قارچ گانودرما به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌هایی که دارد با تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان بیماری خود ایمنی پسوریازیس مفید خواهد بود، همچنین قارچ گانودرما به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای درمان خشکی پوست و خارش ناشی از پسوریازیس مفید است.

وی ادامه داد: مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در قارچ گانودرما با افزایش گردش خون به کاهش چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت کمک می‌کند.

بهرامی از دیگر خواص این قارچ را تقویت و افزایش رشد موی سر دانست و تصریح کرد: قارچ گانودرما به دلیل خواص ضد التهابی که دارد باعث بهبود گردش خون در بدن شده و با تقویت فولیکول‌های مو به تقویت و افزایش رشد موی سر کمک می‌کند، همچنین قارچ گانودرما با افزایش گردش خون در پوست سر از سفیدی زودرس موها جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: استرس و رادیکال‌های آزاد دو دلیل اصلی ریزش مو هستند، قارچ گانودرما غنی از آنتی اکسیدان‌ها است که رادیکال‌های آزاد را از بین برده و با درمان استرس به درمان ریزش مو کمک می‌کند.

بهرامی در خصوص بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس عنوان کرد: ام اس یا مالتیپل اسکلروزیس یکی از بیماری‌های خود ایمنی است، قارچ گانودرما به دلیل مقادیر بالای پلی ساکاریدهایی که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به ام اس را کاهش داده و به درمان علائم ام اس کمک می‌کند.

وی ادامه داد: مطالعات متعدد نشان داده که ترکیبات موجود در قارچ گانودرما می‌تواند قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد، اما نمی‌تواند تاثیری بر روی قندخون ناشتا داشته باشد و تحقیقات انجام شده بر روی مصرف قارچ گانودرما به مدت ۱۲ هفته نشان داده‌است، با افزایش هوموگلوبین خون عوارض جانبی دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد زیرا پلی ساکاریدهای موجود در قارچ گانودرما با افزایش سطح انسولین به تنظیم قند خون در بدن کمک می‌کنند.

بهرامی در خصوص فواید دیگر این قارچ عنوان کرد: تحقیقات انجام گرفته بیانگر این موضوع است که قارچ گانودرما حاوی مواد فعالی است که با افزایش متابولیسم و افزایش سوخت و ساز بدن به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند که علاوه بر این مقادیر بالای پلی ساکاریدهای موجود در قارچ گانودرما باعث سم‌زدایی و پاک‌سازی بدن شده و با بهبود هضم غذا باعث لاغری و کاهش وزن در افراد می‌شود.

به گفته وی قارچ گانودرما همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری و درمان بیماری ویتیلیگو (پیسی یا برص) مفید می‌باشد.

وی اظهار کرد: مقادیر قابل توجه آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین D موجود در قارچ گانودرما به بهبود عملکرد غده تیروئید کمک کرده و خطر ابتلا به کم‌کاری با پرکاری تیروئید را کاهش می‌دهد.

کیوان بهرامی درمان میگرن را یکی دیگر از خواص این قارچ دانست و گفت: تحقیقات نشان داده که کمبود اکسیژن در مغز می‌تواند باعث بروز میگرن شود، محققان می‌گویند که قارچ گانودرما به دلیل خواص ضد التهابی که دارد با افزایش اکسیژن‌ رسانی به مغز برای پیشگیری و درمان سردرد شدید میگرنی مفید می‌باشد.

وی همچنین عنوان کرد: قارچ گانودرما به دلیل مقادیر بالای تری ‌ترپن‌های موجود در آن دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی قوی بوده و با از بین بردن ویروس HIV برای پیشگیری و درمان ایدز مفید می‌باشد.

مدیرگروه گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در خصوص خاصیت این قارچ برای سرطان تصریح کرد: قارچ گانودرما به دلیل مقادیر بالای بتاگلوکان و آنتی اکسیدان‌ها (پلی ساکاریدها و پلی ترپنوئیدها) که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون برای پیشگیری و درمان انواع سرطان مفید می‌باشد؛ طبق مطالعاتی که بر روی زنان مبتلا به سرطان پستان انجام شده افرادی که قارچ گانودرما مصرف کرده بودند تا ۵۹ درصد بیشتر شانس بهبودی پیدا کردند.

error: Content is protected !!