قرص متفورمین برای چی خوبه | متفورمین برای لاغری

قرص متفورمین برای چی خوبه متفورمین برای لاغری

قرص متفورمین برای چی خوبه مصرف قرص متفورمین باعث کاهش قند خون در بیماران دیابتی می شود
لاغری یکی از عوارض متفورمین می باشد بنابراین مصرف متفورمین برای کاهش وزن و لاغری توصیه نمی شود در این مقاله درباره عوارض متفورمین و دیگر موضوعات پیرامون آن بخوانید

محققین اخیراً بیان کرده اند که متفورمین (METFORMIN) در کاهش وزن افراد جوان چاق و غیر دیابتی موثر است. متفورمین برای درمان بیماران دیابتی استفاده می شود.


مطالعات زیادی در گذشته نشان می داد که مصرف کوتاه مدت متفورمین باعث کاهش وزن افراد چاق می شود.


متفورمین نمی گذارد قند از کبد وارد جریان خون شود. هنگامی که قبل از صرف غذا، این دارو مصرف شود به مقدار قابل توجهی از افزایش قند خون جلوگیری می کند.


افزایش قند خون بعد از خوردن غذا باعث می شود که پانکراس (لوزالمعده) مقدار زیادی انسولین ترشح کند، زیرا هورمون انسولین، قند خون را کاهش می دهد. انسولین مترشحه با تاثیر بر روی مغز باعث ایجاد حس گرسنگی در شما می شود. در نتیجه بیشتر غذا می خورید و کبد چربی بیشتری می سازد و باعث تجمع مقدار زیادی چربی در ناحیه ی شکم می شود.


این بررسی نشان می دهد استفاده از داروی متفورمین به همراه مصرف کم غذاهای شیرین و چرب، وزن افراد جوان چاق را برای مدت ها کاهش می دهد.


همچنین این دارو مقدار قند و کلسترول خون را کاهش می دهد، مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کم می کند و باعث کاهش جوش (آکنه) در جوانان چاق می شود.



متفورمین قرصی است که در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی به بازار آمد. مصرف دوز مناسبی از این دارو تحت نظر پزشک می تواند در کاهش قند خون بیماران دیابتی نوع ۲ مفید باشد. البته استفاده از قرص متفورمین برای درمان کیست های تخمدان در زنان و درمان نازایی نیز توصیه می شود.


آنچه مسلم است این که متفورمین داروی لاغری نیست. آنچه دوستان شما از آن به عنوان لاغری سخن می گویند، عارضه این دارو است. در واقع آمار ها نشان می دهد ۱۰ تا ۱۵ درصد افرادی که به دلایل مختلف مانند نیاز به تحریک تخمک گذاری تخمدان ها یا تثبیت قند خون از این دارو استفاده می کنند، دچار کاهش وزن می شوند.


از این رو توصیه می شود هیچگاه به صورت خودسرانه و با هدف لاغر شدن از این دارو استفاده نکنید، چرا که ممکن است دچار بهم ریختگی ترشحات هورمونی و بروز عوارضی جبران ناپذیر شوید.



مصرف متفورمین در دوران بارداری


در دوران بارداری و حاملگی ، بسیار مهم است که قند خون مادر تحت کنترل باشد . در ماههای مختلف بارداری ، نیاز بدن شما به مصرف متفورمین تغییر می کند و باید دوز مصرف توسط پزشک تنظیم و مشخص شود .اگر در دوره مصرف متفورمین متوجه بارداری خود شدید ، به پزشک اطلاع دهید .



مصرف متفورمین در دوران شیردهی


مشخص نیست که آیا متفورمین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود یا خیر . در صورت مصرف متفورمین نباید به نوزاد شیر بدهید . در هر صورت طبق نظر پزشک رفتار کنید .



عوارض مصرف متفورمین


متفورمین مانند سایر داروهای می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود . در زمان مصرف متفورمین ، در صورتی که هرگونه نشانه ای از آلرژی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . نشانه های حساسیت به متفورمین می تواند شامل این موارد باشد : خارش و قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، زکام ، خشک شدن دهان و زبان و گلو ، تورم زبان و لب ، خارش پوست ، تنگی نفس و …



سایر عوارض جانبی مصرف متفورمین عبارتند از :


درد عضلات / احساس ضعف / خستگی / بی حوصلگی


تنگی نفس / مشکل تنفس / کاهش عمق نفس / کم آوردن نفس در بالا رفتن از پله ها و پایین آمدن از شیب تند


احساس سرگیجه / سردرد / مشکل در حفظ تعادل / مشکل تعادل در تغییر وضعیت از خوابیده و نشسته به حالت ایستاده


درد معده / سوزش سردل / تهوع / استفراغ /


کاهش و یا افزایش ضربان قلب / آریتمی قلبی


افت قند خون


کاهش ادرار / تکرر ادرار / تغییر رنگ ادرار / سوزش در زمان دفع ادرار / کم شدن فشار ادرار / قطع شدن


افزایش اشتها / چاقی و افزایش وزن


تاری دید / سیاهی رفتن چشم / دیدن هاله نور در اطراف اجسام / مشکل در تشخیص رنگ


مشکل خواب / دیدن کابوس های شبانه / حرف زدن در خواب

error: Content is protected !!