قرص ویتاگنوس | اسرار شگفت انگیز ویتاگنوس برای زنان

قرص ویتاگنوس اسرار شگفت انگیز ویتاگنوس برای زنان

قرص ویتاگنوس این قرص برطرف کننده اختلالات هورمونی زنان, قاعدگی و یایسگی, درد پستان, رفع تنبلی تخمدان و کاهش یا توقف کیست های فیبروییدی می باشد در این مقاله خواص و موارد و نحوه مصرف و عوارض قرص ویتاگنوس مورد بررسی قرار گرفته است

قرص ویتاگنوس چیست؟


chasteberry با نام علمی Vitex agnus castus ( درختچه ای با گل های آبی یا سفید = گیاه پنج انگشت ) گیاهی با سابقه ی کاربرد طولانی مدت در اختلالات قاعدگی است . این گیاه در دو دهه اخیر به نام گیاه زنان شهرت یافته است.


میوه‏ های گیاه پنج‏ انگشت از قدیم‏ برای رفع اختلالات هورمونی خانم‏ ها مورد استفاده بوده و دو دانشمندان ایرانی به نام‏ های سمرقندی و الکندی به فواید آن در هشتصد سال قبل اشاره داشته اند. دانشمندان دیگری از جمله رازی و ابن‏ سینا نیز این گیاه را معرفی نموده اند.


با تحقیقات دهه‏ های اخیر شگفتی‏ های جالبی از این گیاه کشف شده و امروز بیش از ۷۰ کارخانه داروسازی دنیا از میوه ‏های آن، داروهایی به شکل قرص و قطره به منظور رفع اختلالات هورمونی زنان تولید و به بازار عرضه می‏ کنند. داروی تهیه شده از این گیاه در ایران ویتاگنوس(VITAGNUS) نام دارد که اولین بار چند سال قبل به شکل قطره توسط داروسازی پورسینا تولید و به بازار عرضه شد ولی به دلیل مزه ی آن، که برای همگان مطلوب نیست، از ابتدای سال ۱۳۸۷ قرص آن به بازار ارائه می ‏شود که همان خاصیت قطره را دارد.


chasteberry حاوی ایریدوئیدها و فلاوونوئید ها است . اعتقاد بر این است که مکانیسم عمل این گیاه تحریک گیرنده های دوپامین D2 است که سبب کاهش میزان پرولاکتین می شود . این فرآورده هیچ گونه اثری بر میزان هورمون لوتئنیزان ( LH ) یا هورمون محرک فولیکول ( FSH ) ندارد . Vitex سبب ابقای میزان پروژسترون می شود و در آلمان برای درمان بی نظمی های قاعدگی و همچنین ناباروری تشخیص داده نشده به کار می رود . هیچ گونه سمیت مهمی در موارد استفاده از عصاره ی Vitex در دوز های مناسب گزارش نشده است .



خواص قرص ویتاگنوس


با تاثیرگذاری بر محور مرکزی ترشح هورمون در بدن یعنی هیپوتالاموس-هیپوفیز با افزایش LH و کاهش FSH تاثیرات خود را اعمال میکند .


تنظیم پریود: با افزایش ترشح پروژسترون به استروژن باعث بهبود عملکرد تخمدان می گردد . لذا اختلالات پریود را کاهش می دهد.


تنظیم ترشح پرولاکتین: در افزایش ترشح پرولاکتین با اتصال مستقیم بر روی گیرنده های دوپامینی منجر به کاهش ترشح پرولاکتین می شود.از اختلالات پستان حین پریود جلوگیری کرده باعث افزایش ترشح شیر از پستان شده ومنجر به افزایش سایز پستان می شود.


کاهش علایم یایسگی: با بهبود ترشحات هورمونی از میزان عوارض حین یایسگی کم می کند و علی الخصوص از گرگرفتگی می کاهد.


مهار فیبروم رحم: از رشد فیبروم در جدار رحم جلوگیری می کند.



موارد مصرف قرص ویتاگنوس


پیشگیری قاعدگی دردناک: با تنظیم هورمونهای زنانه از بروز پریود دردناک پیشگیری می کند.


اختلالات پریود: بواسطه تعدیل نسبت پروژسترون به استروژن از بوز اختلالات پریود جلوگیری می کند.


درمان نارسایی تخمدان(Corpus Luteum insufficiency): در مواردی که تخمدان قادر به تخمک گذاری نمی باشد با اصلاح نسبت پروژسترون به استروژن باعث افزایش عملکرد تخمدان و بهبود تخمک گذاری می شود.


پریود دردناک: با مکانیسم فوق از درد پستانها ورم ودرد بدن در حین پریود می کاهد.


اختلالات پریود: باعث درمان قطع شدن غیر طبیعی پریود/ افزایش یا کاهش میزان خونریزی / واختلال زمان بروز پریود می شود.


افزایش ترشح پرولاکتین: مخصوصا” اگر توام با اختلال پریود باشد موثر است.


اندومتریوز: در موارد خفیف اندومتریوز اثرات مثبت ان گزارش شده است.


گرگرفتگی و عوارض یایسگی: باعث کاهش علایم یایسگی بخصوص گرگرفتگی می شود.



عوارض قرص ویتاگنوس


قرص و قطره ویتاگنوس در حد مصرف دارویی، عارضه جانبی ندارد و می ‏توان آن را بدون هیچ نگرانی سال‏ ها مصرف کرد.


فقط در ۱ تا ۲ درصد از خانم‏ ها، مصرف آن ممکن است باعث خارش پوست، تهوع و اسهال در روزهای اول شود.


همچنین، در ۲ تا ۴ درصد خانم ‏ها، در ماه اول و دوم ممکن است باعث افزایش خونریزی ماهیانه شود.


اصولاً این عوارض جدی نبوده و گذرا هستند، ولی در صورتی که فردی نسبت به دارو حساسیت بالایی داشته باشد، باید از مصرف آن خودداری کند.



موارد منع مصرف قرص ویتاگنوس


در خانم های باردار و شیر ده. همزمان با داروهای ضد بارداری. بیماران مبتلا به تومورهای هیپوفیز و سرطان سینه. همزمان با داروهای هالوپریدول



مقدار و نحوه مصرف قرص ویتاگنوس


دو مرتبه در روز مصرف شود. در صورت ضرورت میتوان مصرف را تا دو برابر افزایش داد.



قطره ویتاگنوس


به طور عادی، روزانه ۴۰ قطره از دارو را در کمی آب یا آبمیوه ریخته و نیم ساعت قبل از صبحانه (با معده خالی) میل نمایید. درصورتیکه نتوان قبل از صبحانه دارو را میل نمود، می توان آن را همراه با غذا مصرف کرد. درصورت لزوم مقدار مصرف دارو را می توان تا ۳ با در روز (صبح، ظهر و شب) و هر بار ۴۰ قطره افزایش داد.

error: Content is protected !!