مادران باردار خطر کمبود اسید فولیک را جدی بگیرند

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از انجمن نورویورولوژی ایران، مهری مهراد افزود: بیماری میلومننگوسل در برخی مناطق کشور شایع است و نوزادان مبتلا به آن دو تا سه روز بعد از تولد باید حتماً تحت جراحی قرار گیرند زیرا در غیر این صورت دچار مشکل فلج پا و اختلال در اندام تحتانی خواهند شد.

مهراد ادامه داد: میلومننگوسل نوعی بیماری و ناهنجاری مادر زادی است که در آن سیستم عصبی جنین به درستی تکامل پیدا نکرده و به علت نقصی در تشکیل لوله عصبی جنین ایجاد می شود. در این بیماری بسته نشدن مهره ها سوراخ بزرگی ایجاد می کند و نخاع نوزاد خارج از ستون فقرات قرار گرفته و این بیرون زدگی می تواند در هر قسمتی از ستون مهره ها رخ می دهد.

وی اظهار داشت: همچنین نوزادان پس از جراحی باید تحت نظر اورولوژیست باشند تا مشکل ادراری مانند بی اختیاری ادرار و یا رفلاکس ادراری سبب بروز برای مشکل برای آنها نشود،  علل مختلفی در ایجاد و بروز این بیماری گزارش شده  که کاهش اسید فولیک مادر باردار حین حاملگی از علل اصلی بروز  میلومننگوسل است.

مهراد تصریح کرد: در صورتی که عملکرد و کارکرد کلیه‌ها در این افراد مورد رصد و ارزیابی قرار نگیرد ممکن است در بزرگسالی بیماران با مشکلات شدید ادراری و حتی مسئله دیالیز مواجه شوند.

وی به برگزاری وبینار بررسی علل، تشخیص و درمان مننگوسل و میلو ننگوسل و اسپاینا بیفیدا  اشاره کرد و گفت: این وبینار جمعه دوم مهر از ساعت ۱۰ تا ۱۳ در هتل اسپیناس خلیج فارس با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای علمی و درمانی درباره بیماری میلومننگوسل مورد بحث و گفت وگو قرار می‌گیرد و گروه‌های مخاطب این وبینار متخصصان اورولوژی، جراحان اعصاب، جراحان اطفال و نورولوژیست ها هستند.

error: Content is protected !!