مبارزه با سل با استفاده از قارچ صدفی

 محققان دانشگاه هوفنهایم آلمان دریافتند مصرف قارچ‌های صدفی که در برابر نور آفتاب قرار داشته‌اند، روش موثری برای مبارزه با بیماری سل محسوب می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری ساینس دیلی، دسترسی به ویتامین D برای اشخاصی که مبتلا به بیماری سل هستند امری ضروی است، زیرا این ویتامین ترکیباتی را ایجاد می‌کند که با باکتری عامل سل مبارزه می‌کنند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید موجب تولید طبیعی مقداری ویتامین D در بدن می‌شود. اما معمولاً مقادیر بیشتر این ویتامین با مصرف مکمل‌های صنعتی تامین می‌شود. این در حالی است که در کشورهای توسعه نیافته دسترسی به چنین مکمل‌هایی دشوار است.

اکنون محققان دریافتند قارچ صدفی که در برابر نور خورشید قرار داشته است، منبع مناسبی برای تامین ویتامین D محسوب می‌شود. در واقع این نوع قارچ وقتی تازه است مقادیر اندکی ویتامین D دارد، اما پس از قرار گرفتن در برابر نور خورشید مقادیر زیادی از این ویتامین توسط قارچ تولید می‌شود.

در یک آزمایش کنترل شده، ۳۲ بیمار مبتلا به سل به مدت ۴ ماه هر روز صبح علاوه بر داروی سل، ۱۴۶ میلی‌گرم ویتامین D به دست آمده از قارچ صدفی را به صورت نان غنی شده مصرف کردند. پس از این دوره، مشخص شد ۹۷ درصد از داوطلبان کمترین شدت سل را در نظام ۵ امتیازی اندازه‌گیری شدت این بیماری دارند، در مقابل تنها ۲۱.۵ درصد از بیماران یک گروه کنترل ۳۲ نفری که ویتامین D را مصرف نکرده بودند، چنین بهبودی را نشان می‌دادند.

اکنون محققان در حال بررسی مناسب‌ترین روش‌های خشک کردن قارچ در برابر نور خورشید به منظور به دست آوردن بیشترین میزان ویتامین D هستند.

سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه‌ها حمله می کند. با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه درمان سل در دهه‌های گذشته، این بیماری همچنان خطرناک ترین قاتل عفونی جهان است.

قرار است نتایج این تحقیقات در نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه در بالتیمور مریلند ارائه شود.

error: Content is protected !!