متخصصان تغذیه چه قوانینی را برای غذا خوردن رعایت میکنند؟

متخصصان تغذیه چه قوانینی را برای غذا خوردن رعایت میکنند

قوانین و نظرات درباره شیوه های غذا خوردن بسیار زیاد است, اما بهترین این قانون ها از نظر متخصصان کدامند
برای پیدا کردن جواب این سوال با چند متخصص صحبت کردیم تا نظرشان را جویا شویم

۱- آگاهانه غذا خوردن



کیتلین رابل متخصص تغذیه می گوید: آگاهانه غذا خوردن یکی از بهترین راه ها برای بهبود رابطه خود با غذا است. این روش کمک می کند بیشتر غذاهایی بخورید که با آهنگ بدنتان هماهنگ هستند و درباره انتخاب غذایی تان انعطاف پذیر باشید.



آگاهانه غذا خوردن، شامل آهسته و به دور از هرگونه حواس پرتی ( مانند کار کردن با گوشی همراه یا تماشای تلویزیون هنگام غذا ) غذا خوردن، کاملا درگیر تجربه غذا خوردن شدن، گوش دادن به نشانه های اشتهای بدن، غذا خوردن تا زمانی که احساس سیری کنیم و ایجاد تمایز بین احساس گرسنگی و دیگر تحریک کننده های غذا خوردن می شود. تحقیقات نشان داده آگاهانه غذا خوردن می تواند مانع افزایش وزن شود و همچنین افراد را از پرخوری و انتخاب های ناسالم غذایی دور کند. چند نکته برای آگاهانه غذا خوردن:



قبل از غذا خوردن از خود بپرسید که آیا واقعا گرسنه هستید؟ و اگر مطمئن نبودید به مدت ۲۰ دقیقه کاری دیگر انجام دهید و سپس دوباره همین سوال را از خود بپرسید.


در زمان غذا خوردن، زمان مشخصی را ( حدود ۲۰ دقیقه ) برای انجام این کار در نظر بگیرید و در طول آن از غذای خود لذت ببرید.


دهانتان را پر نکنید، مقدار غذایی که داخل دهان می گذارید باید نرمال باشد و خوب آن را بجوید.


روی بو، رنگ و طعم غذاها تمرکز کنید، از طعم هر لقمه از غذا لذت ببرید.



۲- هیچ غذایی را کاملا بدون محدودیت نگذارید.



وقتی غذا خوردنتان متعادل باشد می توانید هر غذایی را به عنوان بخشی از برنامه غذایی سالم مورد استفاده قرار دهید و هر غذایی شامل کیک هم می شود. گابریل اودئا، متخصص تغذیه می گوید: زندگی بسیار کوتاه است و اشکالی ندارد هر از گاهی کمی به خود آسان بگیرید. من بیشتر شب ها یکی دو قطعه مربعی شکلات تلخ می خورم.



تنها کافیست به خود بگویید دیگر نباید از فلان غذا بخوری و پس از آن می بینید که میلتان به آن غذا بیشتر می شود، سپس سعی


می کنید با خودتان مقابله کنید و بالاخره وقتی تسلیم می شوید احساس گناه به سراغتان می آید و در همان گام اول، لذت غذایی که خوردید هم از بین خواهد رفت.



تفاوت بین یک برنامه غذایی سالم با برنامه ای سخت و محدود کننده این است که در رژیم غذایی سالم، غذاهایی که دوست دارید هم گنجانده می شود. مهم این است که بیشتر اوقات غذای سالم بخوریم و گاهی نیز از خودمان پذیرایی کنیم.




۳- از قبل برنامه ریزی کنید.



سالم غذا خوردن حتما نباید گران قیمت یا پیچیده باشد بلکه به مقداری برنامه ریزی نیاز دارد. از قبل فکرش را بکنید و در ابتدای هفته مقداری از غذاها را آماده کنید، می توانید آنها را به صورت فریزری کنار بگذارید تا در کوتاه ترین زمان ممکن مورد استفاده قرار دهید. همچنین قبل از رفتن به خرید، لیستی از چیزهایی که می خواهید تهیه کنید و با حضور ذهن خرید کنید نه به صورت آشفته.



می توانید کار را از همین امروز شروع کنید. میان وعده هایی سالم برای خودتان آماده کنید و کنار بگذارید و یا غلات صبحانه فردا را از شبِ پیش در دسترس قرار دهید. می توانید غذاهایی مانند سوپ را کمی بیشتر درست کنید و مقدار اضافی را به صورت فریز شده کنار بگذارید تا در مواقعی که زمان کافی نداشتید، مورد استفاده قرار دهید.



همیشه مقداری از میان وعده هایی مانند آجیل یا میوه ها را در کیف یا کشوی کار خود نگهداری کنید. این کار کمک می کند وقتی گرسنگی به سراغتان آمد، بتوانید واکنشی سالم داشته باشید.




۴- همیشه صبحانه ای سالم میل کنید.



صبحانه وعده ای است که بیشتر ما، کمترین برنامه ریزی را برایش انجام می دهیم، با اینکه یکی از مهم ترین وعده ها است. صبحانه سوخت و ساز ما را راه اندازی می کند و در طول روز، انرژی و تمرکزمان را بالا نگه می دارد. کلید خوردن صبحانه ای سالم این است که از قبل پیش بینی و برایش برنامه ریزی کنید.


مطمئن شوید گزینه های سالم را در آشپزخانه دارید تا مانع این شود که به سمت گزینه های ناسالم بروید.


تحقیقات می گوید صبحانه می تواند در کنترل وزن کمکتان کند و همچنین باید میزبان مواد مغذی مهم برای بدن باشد. جا انداختن صبحانه می تواند باعث شود بدن به حالت قحطی برود. در این حالت بدن با کاهش مصرف انرژی، سعی می کند شما را زنده نگه دارد. به همین دلیل سوخت و ساز بدنتان افت خواهد کرد. این یعنی در ادامه روز بیشتر گرسنه خواهید شد و ممکن است دست به انتخاب های غذایی اشتباه بزنید. از طرفی نیز سوخت و ساز بدن کند شده و همه اینها در کنار هم یعنی افزایش وزن.



متخصصان توصیه می کنند یک صبحانه سالم باید شامل این موارد باشد:



کربوهیدرات های پیچیده ( غلات کامل، نان سبوس دار )


پروتئین های با کیفیت ( تخم مرغ، شیر، ماست، پنیر، حبوبات، دانه ها، آجیل ها )


چربی های سالم ( آجیل ها، کره بادام زمینی )


غذاهای گیاهی ( میوه، سبزیجات )



۵- مراقبت از روده



احساس خستگی و بی حالی دارید؟ از تحمل کردن وزن اضافه خسته شده اید؟ جواب ممکن است در سلامت روده تان نهفته باشد. روده ما حاوی باکتری های سالم و ناسالم است و داشتن تعادل این باکتری ها برای داشتن بدنی سالم، بسیار بااهمیت است. در واقع مشخصات باکتری های روده ما با شرایطی مانند دیابت، سلامت روان و وضعیت وزنی در ارتباط است.



باکتری های خوب را با نام پروبیوتیک می شناسیم. این باکتری ها از کربوهیدرات هایی که به صورت هضم نشده از بدن گذشته اند تغذیه می کنند. آنچه می خورید می تواند روی تعادل باکتری های خوب و بد تاثیر بگذارد. هرچه بهتر پروبیوتیک ها را تغذیه کنید، روده نیز بهتر می تواند غذاها را هضم و مواد مغذی شان را جذب کند.




۶- به مقدار بیشتر فکر کنید، نه کمتر



بسیاری از ما سالم خوردن را به منزله آزمایش استقامت می بینیم. به جای اینکه با خود فکر کنید فلان غذا را نخورم یا فلان غذا را محدود کنم، به تمام مواد مغذی که با سالم غذا خوردن قرار است وارد بدنتان کنید بیاندیشید. یک هفته با خود قرار بگذارید که بیشتر آب بنوشید و ببینید چه احساسی خواهد داشت و یا در کنار وعده های غذایی خود سبزیجات اضافه کنید، میان وعده میوه میل کنید.



بیشتر روی اضافه کردن به برنامه غذایی تمرکز کنید تا کم کردن از آن. با این کار متوجه خواهید شد دیگر کمتر نگران غذا خواهید بود و از آنچه می خورید نیز بیشتر لذت می برید.



نویسنده: نائومی مئاد



منبع:netdoctor


سایت دکتر کرمانی

error: Content is protected !!