مثبت اندیش باشید، تمریناتی برای کاهش بدبینی و حساسیت

اگر مایل هستید در آرامش زندگی کنید به شما توصیه می کنیم که مثبت اندیش باشید و افکار منفی و بدبینانه را از خود دور کنید. در این صورت بر اساس قانون جذب انرژی های مثبت اطراف را دریافت خواهید کرد و اتفاقات بهتری در انتظار شما خواهد بود


بدبینی خود را چگونه کاهش دهیم؟

برای کاهش بدبینی و زودرنجی و افزایش مثبت اندیشی و بردباری، اول از همه باید تلاشهای جدی داشته باشید و حتما سعی کنید توصیه هایی که ارایه می شود را به دقت اجرایی کنید. فقط شکایت از مشکل کافی نیست. پس تلاش برای به اجرا گذاشتن آن است که ارزشمند است.

کاملا به خود مطمئن باشید که مى ‏توانید روحیه خود را تغییر دهید؛ ولى براى نتیجه گیرى عجول نباشید؛ بلکه با خود فکر کنید باید حداقل یک‏ سال بر روى رفتارهاى خود کار کنید و اگر چنین نمودید، حتما پس از آن رفتارتان دگرگون خواهید شد.


حساسیت بیش از حد را کاهش دهید

همواره در هر مساله‏ اى، ابتدا از دیگران انتظار بدترین برخورد را داشته باشید و خود را براى تحمل آن آماده کنید. این مساله باعث مى‏شود برخوردهاى بهتر از مورد انتظار در شما ایجاد خشنودى نماید. در حالى که اگر همیشه انتظار برخورد خوب داشته باشید، چه بسا نتیجه عکس خواهید گرفت. 

ورزش تقویت کننده اراده

از تفریحات سالم و تقویت کننده اراده؛ مانند کوهنوردى، شنا، دو و پیاده ‏روى و گردش در طبیعت و… نیز استفاده کنید.

 
مشورت با افراد عاقل

در تصمیم‏ گیرى‏ ها، حتى ‏الامکان با افراد عاقل و پخته مشورت نمایید و از اقدامات عجولانه و مطالعه نشده بپرهیزید.

 
معاشرت با افراد خوش خلق

بیشتر با افراد خوش خلق و غیر عصبى معاشرت کنید.

 
دوری از افراد بدبین

از افراد بدبین دوری کنید. افراد منفی باف و بدبین را از زندگیتان بیرون کنید، زیرا ممکن است تحت تاثیر آنها قرار گیرید. اگر تمایلی به تغییر ندارند، ارتباطتان را با آن ها محدود کنید. 

 
بی توجهی به رفتارهایی که باعث عصبانیت می شوند

به برخى رفتارها و حالاتى که از افراد سر مى ‏زند و شما را به عصبانیت دعوت مى‏ کند، توجه نکنید؛ مثلاً اگر کسى با حرف ناروا شما را بر مى‏ افروزد، از شنیدن و گوش سپردن به سخنان وى اجتناب کنید و حتى گوش ندهید یا محیط را ترک کنید. دیگر به گفته‏ هاى او دقت و توجه نکرده و آنها را در ذهن خود مرور نکنید. نسبت به دیگر اعمال فیزیکى و رفتارهاى پرخاشگرانه و تحریک کننده نیز همین طور واکنش نشان دهید و راه بى‏ توجهى و تغافل را پیش گیرید.


مطالعه و تفکر

سطح شناخت خود را با مطالعه و تفکر از زشتى، ناپسند بودن، غیرقابل جبران بودن اعمال پرخاشگرانه بالا ببرید؛ مثلاً روایات، آیات و داستان‏هایى را که در مورد این نوع رفتارها و آثار آنها نوشته شده، مطالعه کنید و بعد در مورد آنها فکر کنید. حتى در برخى موارد به آثار رفتار تندى که خود مرتکب آن شده ‏اید، توجه نموده و آن عمل و زشتى آن را در ذهن خود مرور کنید؛ به گونه ‏اى که به یک حالت خود هشدارى از درون دست یابید و آثار فردى و اجتماعى و پیامدهاى حیثیتى آن عمل زشت را لحظه به لحظه در ذهن خود مرور نموده و قبح آن را براى خود بزرگ جلوه دهید تا از درون از آن عمل متنفّر شوید.


توجیه رفتارهای خلاف انتظار

براى توجیه رفتارهاى خلاف انتظارى که از دیگران سر مى‏ زند توجیه مناسب داشته باشید و آنها را مقصر تلقى نکنید تا موجب شود به خود اجازه عکس العمل بدهید مثلاً بگویید خودم از این فرد بدتر رفتار مى‏ کنم او اشتباه گرفته مقصر نیست اشتباه من باعث رفتار نامناسب او شده است.


احترام به عقاید دیگران

به نظرات و عقاید دیگران احترام قائل شوید و به دیده احترام به آنها بنگرید و محترمانه با آنها رفتار کنید.


قضاوت عادلانه

همیشه خودتان و رفتارتان را درست و صحیح تلقى نکنید و احتمال خطا در کارهاى خود را بدهید.


مراوده با افرادی که سلیقه آن ها را نمی پسندید

سعى کنید به عنوان تمرین گاهگاهى با افرادى که سلیقه آنها را نمى‏ پسندید برخورد کوتاه مدت داشته باشید و با صاحبان دیگر انتظار مراوده کوتاه مدت داشته باشید.


کشف مهارت ها و استعدادها

ببینید چه چیز برای زندگی شما خوب و مناسب است و توانایی ها و مهارت ها و استعدادهایتان را کشف کنید. تفکرات مثبت را همیشه جلوی مغزتان بگذارید تا تفکرات منفی دیگر اجازه غلبه کردن بر شما را پیدا نکنند.

 
هشدار دوست در مواقع بدبینی

از یک دوست مطمئن بخواهید که وقتی بدبین شدید یا شروع به منفی بافی کردید به شما اطلاع دهد. برای این کار علامتی در نظر بگیرید تا دیگران از آن بویی نبرند. بعد از متوجه شدن، سریعاً در صدد جبران برآیید و آن فکر یا عمل بدبینانه را اصلاح کنید. مهم تغییر رفتارهایتان و تعویض آن ها با عادت های جدید و سالم تر است.

منبع: سیمرغ

error: Content is protected !!