محققان کشور موفق به تولید داروی موثر در درمان آسم کودکان شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر حمید آهنچیان دانشیار آلرژی و ایمونولوژی کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این خبر افزود: این دارو به شکل شربت تولید شده و به ثبت اختراع نیز رسیده است از موثرترین داروهای گیاهی در درمان سرفه بیماران آسماتیک به شمار می رود.

رئیس بخش آلرژی کودکان بیمارستان اکبر مشهد با اشاره به اینکه این شربت گیاهی اثرات مثبتی برای بیماران آسم دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اثرات مثبتی که برخی بیماران آسماتیک از داروهای گیاهی می گرفتند یک ارزیابی جامع در مورد داروهای گیاهی در آسم انجام شد.

وی گفت: در فرایند تهیه و تولید این دارو، تمام منابع طب سنتی ایران شامل قانون ابن سینا و ذخیره خوارزمشاهی و … در مورد بیماری آسم (ربو) و مقالات مربوط به طب گیاهی چینی و سایر کشورها نیز مورد بررسی قرار گرفت. در نسخه های مربوط به اطباءگیاهی قدیمی مشهد بیش از ۱۷ نوع گیاه مختلف به کودکان مبتلا به آسم تجویز شده بود که برای تولید این دارو ارزیابی شد.

آهنچیان با بیان اینکه با راهنمایی اساتید این رشته از بین این منابع علمی موثرترین ها انتخاب شد و در یک کارآزمایی بالینی با کنترل دارونما به کودکان آسماتیک پس از سرماخوردگی تجویز شد، گفت: این کارآزمایی پایان نامه تخصصی کودکان دکتر «اسما جاوید» بود که به خوبی این طرح را به پایان رساند.

دانشیار آلرژی و ایمونولوژی کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: با توجه به اثرات سودمند در کاهش سرفه ها این شربت گیاهی ضد سرفه ثبت اختراع شده و پس از اخذ مجوز های لازم به همت دکتر عباس زجاجی داروساز باتجربه در زمینه داروهای گیاهی، فرموله و تولید شد.

وی گفت: این شربت خصوصا جهت کودکان آسماتیک و سرفه های بدنبال سرماخوردگی های ویروسی موثر است. البته در مورد سرفه های پس از کرونا مطالعه ای انجام نشده ولی می‌تواند جهت مطالعات آینده کاندید مناسبی باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: این دارو در حال حاضر در بخش داروهای گیاهی داروخانه بیمارستان امام رضا در دسترس عموم قرار دارد و برای رنج سنی بالای ۴ سال مورد استفاده قرار می گیرد. این شربت گیاهان دارویی با دوز خیلی پایین به علاوه عسل برای کودکان مفید است و تاکنون هیچ عارضه ای برای این دارو ثبت نشده است.

error: Content is protected !!