مراقبت‌های تابستانی برای پوست!

زمان زیادی به آغاز فصل تابستان باقی نمانده است. روزهای بلند، افزایش دمای هوا، و تابش هرچه بیشتر خورشید اگرچه زمان خوبی را برای لذت بردن از میوه های تابستانی یا رفتن به تعطیلات فراهم می کنند، اما احتمال مواجهه با برخی شرایط، از جمله مشکلات و بیماری های پوستی نیز افزایش می یابد که می تواند نتایجی ناخوشایند را در پی داشته باشد.

مراقبت‌های تابستانی برای پوست!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “فود ان‌دی‌تی‌وی، وب ام‌دی“، در فصل تابستان پوست های چرب، چرب‌تر می شوند و پوست های خشک می توانند هرچه بیشتر خشک شده و پوسته پوسته شوند. جوش ها، راش ها، قرمزی و آفتاب سوختگی از دیگر مشکلات شایع پوستی در تابستان هستند. اما با چند تغییر در برنامه روزانه مراقبت از پوست خود می توانید شادابی و درخشش این اندام را در تابستان نیز حفظ کنید.

تابستان چه تاثیری بر پوست انسان دارد؟

دماهای گرم‌تر نیاز به تغییر در روتین مراقبت از پوست را موجب می شود. اگر به خوبی از پوست خود مراقبت نکنید، آفتاب تابستان می تواند با شما بسیار نامهربان بوده و به سختی تنبیه شوید.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید برای پوست انسان مضر است. نه تنها این شرایط موجب برنزه شدن پوست می شود (همواره مساله بدی نیست)، بلکه می تواند موجب پیری زودرس پوست نیز شود. پوست انسان حاوی رنگدانه ای به نام ملانین است و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید موجب افزایش تولید ملانین می شود. بر همین اساس، قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور مستقیم خورشید می تواند موجب تغییر رنگ پوست یا حتی برنزه شدن آن شود.

همچنین، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد که یکی از بدترین پیامدهایی است که می توانید تجربه کنید. بر همین اساس است که استفاده از محصولات ضد آفتاب متناسب با نوع پوست توصیه شده است.

در ادامه با برخی اقدامات کلیدی برای محافظت از پوست در فصل تابستان بیشتر آشنا می شویم.

مراقبت از صورت

پوست صورت یکی از بخش هایی است که به طور معمول پوشش خاصی نداشته و بیشتر در معرض نور خورشید و مواد دیگر قرار می گیرد، از این رو، باید در ۳۶۵ روز سال به مراقبت از آن توجه ویژه ای داشته باشید. در ماه های گرم تابستان باید آبرسانی به پوست و تمیز نگه داشتن آن را مد نظر قرار بگیرد. طی فصل تابستان باید پوست صورت خود را عاری از گرد و غبار و عرق نگه دارید. افراد بسیاری با بروز جوش و آکنه در این فصل مواجه می شوند. اگر یکی از این افراد هستید، شستشوی صورت با آب حداقل ۳ تا ۴ بار در روز را فراموش نکنید. همواره نیازی به استفاده از مواد پاک کننده نیست و آب تمیز کفایت می کند.

همچنین لایه برداری پوست به عنوان روشی برای تمیز نگه داشتن پوست توصیه شده است. استفاده از یک لایه بردار یک یا دو بار در هفته طی فصل تابستان برای انواع مختلف پوست می تواند مفید باشد، اما انتخاب نوع آن به نوع پوست شما بستگی دارد.

استفاده از محصولات مناسب با شرایط آب و هوایی

کرم های غلیظ و چربی که در زمستان استفاده می کردید دیگر برای ماه های گرم تابستان مناسب نیستند. آنها را کنار گذاشته یا برای بخش های بسیار خشک بدن مانند پاها استفاده کنید. ماه های گرم تابستان نیازمند استفاده از محصولاتی است که اجازه تنفس طبیعی را به پوست می دهند. لوسیون ها، کرم ها و سرم های سبک‌تر را انتخاب کنید. محصولاتی که موجب مسدود شدن منافذ پوست می شوند می توانند مشکلات بیشتری را ایجاد کنند.

مرطوب کننده های مبتنی بر آب برای پوست های معمولی بهتر عمل می کنند. برای پوست های چرب، مرطوب کننده های مبتنی بر ژل انتخاب بهتری هستند. برای پوست های فوق چرب و مستعد آکنه، اسپرهای صورت حاوی مواد معدنی مفید برای پوست خوب هستند. همچنین، شما می توانید مرطوب کننده های طبیعی مانند گلیسیرین و گلاب را به آب وان حمام اضافه کنید.

پایبندی به اصول

شاید فکر کنید که پوست انسان در تابستان خشک نمی شود، اما این یک باور اشتباه است. ورود و خروج از مناطق دارای تهویه مطبوع به تنهایی می تواند موجب خشکی پوست شود. این شرایط نه تنها پوست صورت بلکه می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

پیش از خواب پاکسازی و مرطوب کردن پوست را فراموش نکنید. تعریق می تواند موجب باز شدن منافذ پوست شود. استفاده از یک تونر پس از پاکسازی پوست می تواند به بسته شدن منافذ پوست و پیشگیری از مسدود شدن آنها با چربی و گرد و غبار کمک کند.

پایبندی به اصول مراقبت از پوست طی تابستان اهمیت بیشتری دارد زیرا پرتوهای فرابنفش خورشید که می توانند به پیری زودرس پوست و بروز چین و چروک منجر شوند، هرچه بیشتر با پوست در تماس هستند.

اهمیت کرم های ضد آفتاب

استفاده از کرم های ضد آفتاب در تابستان اهمیت ویژه ای دارد. پرتوهای فرابنفش خورشید می توانند در هر زمانی از سال به پوست آسیب برسانند، اما در ماه های گرم تابستان زمانی که سطح مواجهه با نور خورشید بیشتر است، ضرر آنها هرچه بیشتر افزایش می یابد. حداقل SPF توصیه شده برای کرم ضد آفتاب ۳۰ است و باید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض خورشید از آن استفاده کنید. اگر قصد شنا کردن دارید، استفاده مجدد از کرم ضد آفتاب زمانی که از روی پوست پاک شد را فراموش نکنید. استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند تاثیر چشمگیری در به حداقل رساندن لکه های پوستی مرتبط با خورشید داشته باشد و ظهور چین و چروک و خطوط روی پوست را به تاخیر اندازد.

بهتر است هر ۶ ماه یک بار برند کرم ضد آفتاب مورد استفاده خود را تغییر دهید. افراد دارای پوست چرب نیز باید از محصولات ضد آفتاب استفاده کنند. کرم های ضد آفتاب مبتنی بر ژل گزینه بهتری برای پوست های چرب هستند، در شرایطی که پوست های ترکیبی و خشک اگر قصد انجام آرایش دارند باید از یک ضد آفتاب مرطوب کننده مات استفاده کنند.

استفاده از درمان های طبیعی

موادی در آشپزخانه شما وجود دارند که طی ماه های گرم تابستان می تواند به تسکین پوست کمک کنند. لیمو و گوجه فرنگی گزینه های بسیار خوبی برای حفظ شادابی پوست هستند. همچنین، جو دوسر، پودر قهوه، خیار رنده شده، ماست ساده، و نمک دریا می توانند در محصولات مراقبت از پوست خانگی در تابستان استفاده شوند.

روشی سریع برای استفاده از گوجه فرنگی گرفتن آب گوجه فرنگی و منجمد کردن آن در جایخی فریزر است. از این قالب های یخی آب گوجه فرنگی می توانید یک روز در میان به عنوان اسکرابی ملایم استفاده کنید. اجازه دهید عصاره گوجه فرنگی روی پوست خشک شود پیش از این که پوست خود را با آب شستشو دهید. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی فواید جالب توجهی برای پوست صورت دارد.

مراقبت‌های تابستانی برای پوست!

توجه به چشم ها و لب ها

بین ساعت ۱۲ تا ۴ بعد از ظهر پرتوهای خورشید از قدرت بیشتری برخوردار هستند. طی ماه های گرم تابستان بهتر است از حضور در فضای آزاد طی این ساعات پرهیز کنید. اگر مجبور به انجام این کار هستید با استفاده از یک عینک آفتابی مناسب و استاندارد از چشم ها و با استفاده از یک بالم لب با SPF 15 یا بیشتر از لب های خود محافظت کنید. اگر سابقه سرطان پوست یا لب دارید از بالم لب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید.

زمانی که در معرض نور خورشید قرار دارید از روغن بچه، وازلین، یا رژهای بسیار درخشان استفاده نکنید. اگر قصد استفاده از رژ را دارید گزینه های با رنگ مات را انتخاب کنید زیرا بهتر از همتایان درخشان خود نور فرابنفش را دفع می کنند.

ما اغلب فراموش می کنیم که پوست اطراف چشم بسیار ظریف‌تر و حساس‌تر از دیگر بخش های پوست صورت است و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. اگر گرمای بیش از حد موجب سوختگی چشم های شما شده است، آنها را با آب خنک و تمیز شستشو دهید. پدهای پنبه ای آغشته به آب سیب زمینی نیز می تواند به تسکین چشم ها کمک کند. اگر مشکل همچنان پایدار است به پزشک مراجعه کنید.

رعایت بهداشت

بهداشت کلی می تواند تاثیر چشمگیری در مقابله با گرما داشته باشد. دو بار دوش گرفتن در روز نه تنها به شادابی پوست شما کمک می کند، بلکه در مبارزه با بی حالی تابستانی نیز موثر است. استحمام منظم برای افرادی که مستعد ابتلا به عرق سوز هستند مفید است و همچنین از بوی بد بدن پیشگیری می کند.

آب کلردار می تواند روند برنزه شدن پوست را تسریع کند. استحمام پس از شنا کردن به پاکسازی کلر از روی پوست بدن کمک می کند.

غوطه‌ور کردن دست ها و پاها در آب غنی شده با اندکی نمک نیز به تقویت گردش خون کمک خواهد کرد و پس از آن استفاده از یک کرم سرشار از اوره و ویتامین C مفید است.

مصرف غذاهای خنک کننده

آنچه می خوریم می تواند نقش قابل توجهی در ظاهر و احساس ما داشته باشد. مصرف غذاهای سنگین در ماه های گرم سال احساس خوبی در انسان ایجاد نمی کند. افزون بر این، چنین غذاهایی می توانند موجب چرب شدن پوست شوند و احتمال بروز جوش و آکنه افزایش یابد.

از میوه ها و سبزی های فصلی و تازه بیشتر استفاده کنید. همچنین، از نوشیدنی های شیرین سرشار از کالری پرهیز کنید. به میزان کافی – حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان در روز – آب بنوشید. همچنین، آبمیوه ها و آب سبزی های تازه برای تامین آب مورد نیاز بدن مفید هستند.

استفاده از پارچه هایی با قابلیت تنفس

پارچه های پنبه ای و سبک بهترین گزینه برای مقابله با گرمای هوا هستند. لباس های تنگ می توانند موجب تحریک پوست شده و خارش در بخش هایی که عرق می کنند، تشدید شود. استفاده از لباس نامناسب می تواند به بروز راش های پوستی و گاهی اوقات حتی عفونت های پوستی جدی منجر شود.

پارچه های تیره می توانند نور فرابنفش را هرچه بیشتر جذب کنند، از این رو در فصل تابستان بهتر است از رنگ های روشن استفاده کنید.

آرایش کمتر

طی ماه های گرم تابستان بهتر است میزان آرایش صورت خود را کمتر کنید. آرایش سبک صورت به پوست اجازه تنفس بهتر را می دهد. رطوبت و گرما توانایی پوست برای تنفس را سرکوب می کنند و استرس در آن را افزایش می دهند.

مراقبت از پاها

بیشتر ما طی فصل تابستان بر مراقبت از صورت خود متمرکز می شویم، اما نباید مراقبت از پاهای خود که تمام روز برای حرکت به آنها وابسته هستیم را فراموش کنیم. به طور منظم لایه برداری پوست پاها را انجام دهید. اگر از کفش های باز یا صندل استفاده می کنید از یک مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب روی پاهای خود استفاده کنید. همچنین، شستشوی پاها پس از این که چند ساعت در روز را در کفش سپری کرده اند، فراموش نکنید.

جوان و آسیب پذیر

آیا فکر می کنید که کودکان نسبت به پرتوهای خورشید در امان هستند؟ این گونه نیست و حتی هرچه بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات پوستی هستند. کودکان تا پیش از ۱۸ سالگی معمولا زمان زیادی را در معرض نور خورشید سپری می کنند. حتی یک آفتاب سوختگی در کودکی می تواند خطر سرطان پوست را در ادامه زندگی دو برابر کند.

به طور کلی پرهیز از مواجهه با نور خورشید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر هم برای بزرگسالان و هم کودکان ایده خوبی است. برای محافظت از کودکان در برابر آسیب فرابنفش قوانین پایه شامل استفاده از کرم ضد آفتاب، استفاده از لباس های محافظ، محافظت از لب، و استفاده از عینک آفتابی می شوند.

نوزادان کمتر از ۶ ماه نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرند. در صورت حضور در فضای آزاد استفاده از کلاه بزرگ، لباس محافظ، و عینک آفتابی توصیه شده است. پیش از استفاده از کرم ضد آفتاب روی پوست نوزاد با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید زیرا اثر این محصولات بر نوزادان آزمایش نشده است.

کودکان بزرگ‌تر از ۶ ماه همواره باید از کرم ضد آفتاب با SPF 15 یا بیشتر استفاده کنند. محصولاتی با SPF 30 یا بیشتر برای کودکانی که زمان زیادی را در فضای آزاد سپری می کنند و پوست نازک و مو و چشم رنگ روشن دارند، توصیه شده است.

نوجوانانی که زمانی زیادی را در فضای آزاد سپری می کنند می توانند در معرض خطر بیشتری برای آسیب خورشیدی قرار داشته باشند. تمام اصول پایه محافظت در برابر خورشید برای این گروه نیز باید مد نظر قرار بگیرد.

از خورشید هراس نداشته باشید

از خورشید هراس نداشته باشید زیرا یک تقویت کننده خلق و خو است. نور خورشید به تولید سروتونین کمک می کند که یک هورمون تقویت کننده خلق و خو است. کمبود نور خورشید یکی از دلایل اصلی افت خلف و خو و افسردگی در زمستان است. عامل کلیدی قرار گرفتن به میزان کافی در معرض خورشید و رعایت نکات مراقبت از پوست و محافظت از این اندام کلیدی در برابر اثر پرتوهای خورشید است.

error: Content is protected !!