مراقب بیماری سل باشید

 امروزه یکی از بزرگترین مسائل بهداشتی جهان، بیماری سل است. پیش بینی می‌شود که از هر سه نفر جمعیت جهان، یک نفر به «باسیل سل» آلوده بوده و در هر ثانیه یک نفر به تعداد آنان افزوده خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ نگران کننده‌ترین موضوع در ارتباط با بیماری سل این است که طبق برآوردهای موجود ۵۰ میلیون نفر از این افراد، به باسیل سل مقاوم به چند دارو (MDR-TB) آلوده هستند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، حدود ۱۰.۲ میلیون نفر جدید به سل فعال مبتلا شده ( ۵.۹ میلیون نفر مرد، ۳.۵ میلیون نفر زن و یک میلیون نفر کودک) که برآورد می‌شود حدود ۱.۶۷ میلیون نفر در اثر این بیماری جان سپرده‌اند.

عامل بیماری سل، میکروبی میله ای شکل(شبیه مداد) و بسیار کوچک است که وارد بدن شده و تنها توسط میکروسکوپ دیده می شود. به این میکروب میله ای شکل ‘باسیل سل’ می گویند و باسیل سل چون بسیار کوچک است، براحتی در هوا شناور می‌ماند.

مهرماه هرسال به جهت تقارن با سالروز در گذشت زکریای رازی وتحقیقات ارزنده این حکیم گرانقدر در باره بیماری سل، روز ملی مبارزه با سل نامگذاری گردیده است .

۹۰درصد مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت ۲۵مهرماه روز جهانی مبارزه با سل به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ۹۰ درصد موارد بیماری و مرگ ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد، کشورهایی که ۷۵ درصد موارد بیماری در آنها به فعال‌ترین گروه سنی به لحاظ اقتصادی (یعنی ۱۵ تا ۵۴ سالگی) تعلق دارد.

دکتر «ابراهیم شکیبا»

error: Content is protected !!