مرگ سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر بر اثر سکته در ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که سالانه در ایران بیش از ۱۵۰ هزار نفر بر اثر سکته قلبی و مغزی جان خود را از دست می‌دهند در صورتی که ۸۰ درصد این سکته‌ها قابل پیشگیری است .

به گزارش ایرنا؛ رضا ملک‌زاده در جمع پزشکان دانشگاه علوم پزشکی بابل در بیمارستان روحانی این شهر افزود : ۵۰ هزار مرگ ناشی از سکته در ایران مربوط به افراد زیر ۷۰ سال و ۱۲ هزار نفر زیر ۵۰ سال است.

وی گفت : ‌ تحقیقات علمی نشان داد که ۸۰ درصد سکته‌های قلبی و مغزی در ایران قابل پیشگیری است و امروز دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به این امر توجه بیشتری داشته باشند .

ملک زاده افزود : در حال حاضر مأموریت جدید دانشگاه علوم پزشکی این است که در حوزه فعالیت خود دلایل بروز سکته های زودرس را به دقت مورد تحقیق و بررسی قرار دهند .

وی ادامه داد: بسیار آزاردهنده است که سالانه حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر در بهشت زهرا به خاطر سکته زیر ۵۰ سال دفن شوند و این امر باید بررسی و تحقیق شود .

معاون وزیر بهداشت گفت : با نیروی انسانی ارزشمندی که در کشور وجود دارد ما می‌توانیم از بروز سکته‌های قلبی و مغزی در کشور مثل بیماری های عفونی جلوگیری کنیم که این حرکت باید از دانشگاه ها آغاز شود .

وی افزود : پژوهش های علمی استادان در دانشگاه علوم پزشکی باید به سمت پیشگیری بیماری ها در کشور سوق یابد که در این راستا وزارت بهداشت هم از این طرح ها حمایت خواهد کرد .

ملک زاده گفت : در دو سال اخیر ایران در بخش پژوهش و تولید علم پیشرفت های خوبی داشته و توانست رتبه ۱۶ جهان را از آن خود کند و بین کشورهای اسلامی رتبه یک را کسب کند .

دانشگاه علوم پزشکی بابل مستقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت می کند.

error: Content is protected !!