مشکلی در تأمین اکسیژن بیماران در لامرد وجود ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، باتوجه به شیوع کرونای آفریقایی در شهرستان همجوار (پارسیان) و طرح همزمان برخی شبهات در فضای مجازی، دکتر فریبرز غفارپسند رئیس بیمارستان لامرد در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: این بیماری نه تنها در لامرد و فارس و ایران، بلکه در تمام جهان ازجمله کشورهای توسعه یافته که از ساختار درمانی بسیار پیشرفته‌ای برخوردارند، نظام بهداشتی و درمانی را غافلگیر و بلکه زمین‌گیر کرده است، به طوریکه در بعضی کشورها شاهد فروپاشی سیستم درمانی بودیم.

وی گفت: با توجه به ناشناخته بودن این ویروس، در ابتدا هیچ واکسن و داروی مؤثری وجود نداشت و پروتکل‌های درمانی به شکل هفته‌ای در جهان تغییر می‌کرد، اما در طول یکسال و چندماه از آغاز پاندمی، پروتکل‌های درمانی دقیق‌تر شده و تجربه پزشکان و پرسنل در درمان بیماری نیز کامل‌تر گشته است، لذا اکنون شاهد کاهش میزان مرگ و میر هستیم، به‌گونه‌ای که درصد افراد فوت شده در جهان از حدود ۹.۸ درصد به ۲.۴ درصد کاهش یافته و در ایران نیز در ابتدا میزان مرگ و میر ۱۰.۷ درصد بود که هم‌اکنون به ۳.۵ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ما هیچ‌گاه منکر نقایصی که در سیستم‌های درمانی، بهداشتی و بیمارستانی وجود دارد نیستیم و با پیگیری‌های شبانه‌روزی در حال رفع این نقایص هستیم اظهار داشت: بیمارستان حاج محمود حاج حیدر لامرد، مرکز معین کرونا در جنوب فارس است و با پوشش جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر، بیماران لامرد، اشکنان، علامرودشت، مهر و گله‌دار را پذیرش می‌کند.

او افزود: در طول این مدت تعداد ۳۱۰۲ نفر دارای تست مثبت بوده‌اند که تعداد ۹۰۷ بیمار در این مرکز بستری شدند و متأسفانه ۸۷ از آنان جان خود را از دست دادند.

غفارپسند ادامه داد: علیرغم تلخی غیرقابل توصیف این موضوع، اما درصد مرگ و میر بیمارستان لامرد عدد ۲.۸ درصد را نشان می‌دهد که در مقایسه با آمار ملی و بین‌المللی پایین‌تر است.

رئیس بیمارستان لامرد تصریح کرد: در حال حاضر این مرکز دارای ۷ تخت ویژه خاکستری و ۴۰ تخت خاکستری عادی است که با تمام ظرفیت در حال خدمت‌رسانی به بیماران است، و تعداد دستگاه‌های تنفس مصنوعی متناسب با بیماران بوده و با بهره‌برداری از دستگاه اکسیژن‌ساز مرکزی مشکلی در تأمین اکسیژن بیماران وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این مرکز، مجهز به دستگاه سی‌تی‌اسکن ۱۶ اسلایس شرکت زیمنس آلمان است که ظرفیت انجام ۵۰۰ سی‌تی‌اسکن ریه در روز را داراست که این امر موجب تشخیص به‌موقع و اقدام درمانی مؤثر در این مرکز می‌شود.

او فزود: در مورد نیروی متخصص بیمارستان، در یکسال گذشته تعداد پزشکان این مرکز با افزایش بیش از دو برابری، از ۱۶ نفر به ۳۵ نفر افزایش یافته که خود باعث بهبود کیفیت خدمات شده است، و در حال حاضر ۵ متخصص داخلی در بیمارستان‌های لامرد و مهر و اشکنان به شکل شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته مشغول به درمان بیماران هستند.

غفارپسند ادامه داد: هر هفته سه‌شنبه‌ها از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رئیس بیمارستان، متخصصین داخلی، اساتید ریه و عفونی و همچنین معاون محترم درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیماران بدحال مشاوره شده و درمان‌ها با هماهنگی دانشگاه و مطابق با جدیدترین علوم روز دنیا انجام می‌شود.

این پزشک حاذق افزود: تأمین داروهای بیماران کرونا نیز بخاطر موج‌های مکرر بیماری و کمبود کشوری، در تمام مراکز معین بیمارستانی همیشه از دغدغه‌های اصلی است، اما خوشبختانه در این مرکز با وجود پیمانکار بسیار قوی داروخانه حتی در سخت‌ترین دوران‌ها کمبودی از نظر داروهای کرونا در این مرکز وجود نداشته است و بیماران درصورت نیاز به داروهای لازم طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت دسترسی داشته‌اند.

وی ضمن همدردی با خانواده‌های داغدار که عزیزان خود را در این دوران و در اثر این بیماری از دست داده‌اند تاکید کرد: با توجه به شناسایی ده‌ها مورد از ویروس جهش‌یافته آفریقایی در شهرستان همجوار (پارسیان) و باتوجه به آنکه این ویروس سرایت بسیار بالایی داشته و طبق تحقیقات حتی واکسن هم مانع از ابتلاء به این ویروس جهش‌یافته نمی‌شود، از آحاد مردم عزیز منطقه خواهشمند است برای حفظ سلامت خود و خانواده‌ها، پروتکل‌های بهداشتی را کامل رعایت کنید و از ساده‌انگاری بیماری جداً خودداری کنید.

وی خاطرنشان کرد: از تلاش‌های بی‌پایان و از خودگذشتگی‌های بیکران کادر درمان در این مراکز صمیمانه قدردانی می‌کنم که با جانفشانی‌های بسیارمردانه در مقابل این بیماری ایستادگی کرده‌اند و به حول قوه الهی آن را شکست خواهند داد.

غفارپسند ادمه داد: از تلاش‌ها و پیگیری‌های مسئولین وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شبکه بهداشت و درمان و همچنین حمایت‌ها و حضور همیشگی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، امام‌جمعه لامرد و فرماندار شهرستان تشکر ویژه نمایم که در این دوران حمایت‌های مادی و معنوی خیرین از بیمارستان و پرسنل باعث دلگرمی و تداوم خدمات گردیده است که ان‌شاءلله خداوند به آنان برکات دنیوی و اخروی اهدا فرماید.

error: Content is protected !!