مصرف بالای دخانیات در زنجان

مصرف بالای دخانیات در زنجانمعاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، گفت: میزان شیوع فشارخون بالا در کشور، در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ حدود ۳ برابر شده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا صائینی در همایش پیشگیری و کنترل فشارخون بالا، گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا طرحی است که نیاز به هم‌گرایی ویژه دارد که افراد بالای ۳۰ سال، ۳۰ درصد دچار پرفشاری خون بوده که ۴۰ درصد این بیماران از بیماری خود مطلع و ۵۰ درصد بیماران دارای فشارخون تحت درمان و دارو هستند.

وی افزود: میزان شیوع فشارخون بالا در کشور، در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ حدود ۳ برابر شده است. فعالیت‌های بدنی یکی از عوامل پیشگیری پر فشارخون است که ۴۲ درصد مردم فعالیت بدنی مناسبی ندارند.

وی ادامه داد: مصرف دخانیات یکی از عوامل ابتلاء به پرفشاری خون است که متأسفانه میانگین مصرف دخانیات در استان زنجان بالا است.

صائینی در رابطه با میزان آگاهی بیماران مبتلا به فشارخون در استان، اظهار کرد: درصد آگاهی بیماران مبتلا به فشارخون بالا در روستاها، ۴۲ درصد و در شهر، ۳۹ درصد است که میزان آگاهی در روستاها بالاتر از شهر است، زیرا مراکز درمانی در روستاها اقدامات مؤثری را در این زمینه انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: زنان ریسک بیشتری در ابتلاء به پرفشاری خون دارند. بعد از ماه رمضان، افزایش ۲۰۰ مرکز ثابت و سیار را علاوه بر ۲۰۰ واحد مرکزی که فعالیت دارند، خواهیم داشت که از این ۲۰۰ واحد فعالیت حدود ۸۰ واحد در شهرستان زنجان خواهد بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به سایت خود اظهاری، افزود: همشهریان می‌توانند از طریق سایت خوداظهاری به نشانی salamat.gov.ir اطلاعات خود را ثبت و در این طرح ملی شرکت کنند.

error: Content is protected !!