مصرف فراورده‌های خونی در قم هفت برابر اهدا شد

مرتضی نوریان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس اگر چه میزان اهدای خون در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است ولی به دلیل اینکه میزان مصرف فرآورده های خونی در این استان بیش از هفت برابر میزان اهدا شده است، درخواست ما همراهی بیشتر اهداکنندگان در این استان است.

وی تاکید کرد: خون و فرآورده‌های آن جایگزین مصنوعی ندارد و منبع دسترسی به آن تنها خون هم نوعان و انسان‌های دیگر است و چون زمان ماندگاری خون محدود است، امکان ذخیره خون در مدت طولانی وجود ندارد به همین دلیل باید اهدا خون به صورت مرتب و مستمر صورت گیرد.

مدیرکل انتقال خون قم افزود: پلاکت یکی از فراورده های مهم خونی است که امکان ذخیره آن تنها برای سه تا پنج روز ممکن است و این در حالی است که مصرف این فراورده خونی با رشد چشمگیر ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در شب های قدر ۴۸۰ واحد خون و فراورده های خونی در این استان اهدا شد گفت: اگر چه این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است ولی به دلیل اینکه بر اساس تجربه سال های گذشته پس از لیالی قدر با کاهش مراجعه و اهدای خون مواجه می شویم، درخواست ما از اهدا کنندگان این است که با توجه به نیاز شبکه خون رسانی کشور این کار خداپسندانه خود را به صورت مستمر انجام دهند.

نوریان با بیان اینکه مرکز انتقال خون روح الله قم در ماه مبارک رمضان در ۲ نوبت صبح و شب میزبان اهداکنندگان خون است گفت:‌ این مرکز در این ماه در شیفت صبح از ساعت هشت تا ساعت ۱۳ (فقط آقایان) و بعد از افطار از ساعت ۲۱ تا ساعت ۳۰ دقیقه بامداد (آقایان و خانم ها)  آماده پذیرش اهداکنندگان ایثارگر خون است.

وی با اشاره به محدودیت تردد شبانه در این استان به دلیل شیوع کرونا گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا ، در راستای نجات جان بیماران نیازمند تدبیری اندیشیده شده است تا خودروهای داوطلبین اهدای خون که شب ها و پس از ساعت افطار که همزمان با آغاز منع تردد شبانه است،‌ مشمول جریمه های پلیس راهور نشود.

اهداکنندگان می‌توانند برای دریافت زمان نوبت برای اهدای خون به سامانه www.IBTO.ir مراجعه کنند.

شرایط عمومی اهدای خون شامل وزن دست کم ۵۰ کیلوگرم، سن بین ۱۸ تا ۶۰ سال و رعایت فواصل اهدای خون بمدت دست کم ۸ هفته است .

در شهر قم ۲ مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد. علاوه بر بیماران نیاز به عمل جراحی و مجروح‌های ناشی از تصادف‌ها، بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی در قم وجود دارند که نیازمند دریافت مستمر خون هستند.

مرکز انتقال خون روح الله قم، در میدان روح الله جنب دبیرستان امام صادق(ع) واقع است./

error: Content is protected !!