مصرف قرص "ضد بارداری" مغز را کوچک می‌کند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ بر اساس نتایج تحقیقات جدید “جامعه رادیولوژی آمریکای شمالی” استفاده زنان از قرص پیشگیری از بارداری باعث تاثیر بر غده هیپوتالاموس مغز می‌شود. 

پایگاه خبری “یورونیوز” در گزارشی نوشت، محققان در پژوهش جدید خود با تصویرسازی تشدید مغناطیسی (MRI) و بررسی اندازه غده هیپوتالاموس ۵۰ زن دریافتند، مغز آن دسته از زنان که از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کردند به طور چشمگیری کوچکتر از زنان دیگر است!

غده هیپوتالاموس بخش مهمی از مغز است که وظیفه تنظیم سطح هورمون‌ها را برعهده دارد؛ این غده همچنین نقشی اساسی در کنترل چرخه خواب، ضربان قلب، وزن بدن و میزان اشتها ایفا می‌کند.

مایکل لیپتون، تهیه‌کننده گزارش نهایی این تحقیق می‌گوید: «ما دریافتیم که تفاوت شگرفی بین اندازه ساختار مغز زنانی که قرص ضدباروری استفاده می‌کنند و زنانی که از آن استفاده نمی‌کنند وجود دارد.»

مایکل لیپتون همچنین گفت که تحقیقات مقدماتی دانشمندان از ارتباط بین استفاده از قرص ضدبارداری و علائم افسردگی حکایت دارد.

پیشتر نیز پژوهشی در سال ۲۰۱۹ منتشر شده بود که از تاثیر قرص‌های پیشگیری از بارداری بر مغز زنان و آسیب به بخش تصمیم‌گیری مغز سخن می‌گفت. 

دانشمندان در این تحقیق بعد از انجام مطالعات و عکس‌برداری‌های مکرر از مغز زنان دریافتند که مواد مصنوعی و شیمیایی موجود در این قرص‌ها با ایجاد تغییراتی در هورمون‌های بدن منجر به تغییر شکل و اندازه مغز می‌شوند.

با مشاهده مغز ۹۰ زن در این تحقیق، دانشمندان دریافتند زنانی که که هیچ نوع قرص و دارویی را برای جلوگیری از بارداری استفاده نمی‌کردند، مغزشان بدون هیچ تغییر شکل و اختلالی، عملکرد خود را ادامه می‌داد اما زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کردند به‌صورت مشهود در شکل مغز خود تغیراتی را داشتند که بارزترین این تغییرات، کوچک شدن اندازه بخش ” تصمیم‌گیری ” مغز بود.

انتهای‌پیام/

error: Content is protected !!